Followers

iklan..iklan......

Thursday, June 24, 2010

Syukur Alhamdulillah....

Mungkin sedikit sahaja entri kali ini. Ingin meluahkan rasa syukur yang tidak terhingga di atas kurnia yang datang dari arah yang tidak disangka-sangka ini. Setiap perjalanan yang berliku itu pasti ada cahaya terang yang menjadi penyuluh dan penerang pada suatu detik yang telah ditentukanNya. Biarpun ada dugaan yang ditempuhi, titisan air mata yang jatuh dalam menjalani hari-hari, siapa kita untuk mengetahui Qada' dan Qadar yang telah tertulis buat kita. Doa dipanjatkan agar diri ini tidak lupa diri, dan akan terus menjadi aku yang dulu dan dapat meneruskan perjuangan yang masih belum selesai. Segulung penghargaan buat suami yang sentiasa berdiri teguh di belakang, sentiasa membantu dalam mencapai cita-cita, dan sanggup berkorban menjaga anak-anak bila diriku tiada di rumah..Sesungguhnya segalanya adalah ketentuan yang  diterima dengan penuh syukur.......


Titisan air mata yang gugur
Bukan kerana derita, bukan kerana sengsara
Kerana kasih yang tercurah
Kerana nikmat yang terbentang
Kerana cinta yang terhampar...

Jauh di sudut hati ini
Aku masih seperti dulu
Terus mengharap yang terbaik
Akan terus ada sinar yang terang
Akan terus ada pelangi yang indah
Akan muncul cahaya yang menyuluh jalan yang kelam
Kerana aku seorang hambaNya
Lemah, leka dan sering alpa dengan dunia
Perlu dahan untuk berpaut
Perlu pohon untuk berteduh
Perlu akar untuk bersandar....

KepadaMu Tuhan aku menadah tangan bersyukur
Kau bukakan jalan dan hadiahiku pelangi yang indah
Jangan kau pesongkan hati hambaMu ini
Kau lindungilah hamba kerdil ini
Terus istiqomah dan tetap di jalanmu
Demi satu perjuangan dan pengharapan.........

Friday, June 18, 2010

Coretan sepanjang Program Aku dan Perpustakaan...

Cuti sekolah hampir berakhir. Isnin depan, masing-masing dah mula nak menggalas beg sekolah semula. Terasa cepat betul masa berlalu. Minggu pertama cuti memang dihabiskan di rumah pengasuh sementelah aku yang masih bekerja. Minggu kedua cuti, kepalaku ligat berfikir aktiviti apa nak diberikan kepada anak-anak. Kebetulan pula mataku tertancap pada notis makluman aktiviti yang dirancang Perpustakaan dengan kerjasama Puspanita di jabatan. Hmmm....boleh juga ni, ada pertandingan ABC (puzzle), ada suka-suka warna, reading competition, pakaian beragam, sesi ibuku bercerita, boleh main congkak dan macam-macam lagi.......

Maka, bermula penglibatan anak-anak dalam program tersebut. Walaupun kadang-kadang maknya yang terlebih excited, terlebih pening dengan kerenah anak-anak, tapi akhirnya puas sebab anak-anak dapat bersosial, mak-mak pun begitu jugak. Lepaslah tekanan dok bekerja di pejabat.....Jadi bawaklah anak-anak pergi mendengar Pn.Mumtaz Begum, Pengerusi Puspanita bercerita. Sofiyah suka, siap menyanyi-nyanyi lagu-lagu yang diajar di tadika. Tak percaya? Tengok gambar ni...cuma tak boleh dengarlah kan....bukannya video...hehehehe
Seekor labah-labah cuba panjat perigi....bila hujan turun, labah cepat lari..terbit matahari, air tiada lagi, labah cuba panjat sekali lagi.....

Habis je sesi bercerita, beralihlah ke aktiviti mewarna pulak. Sofiyah dapatlah jugak 2-3 yang diwarnakan walaupun kurang sempurna. Biasalah.budak baru nak masuk 5 tahun mewarna...Si abang??? hmm...penatlah, kertas warna tu besar sangatlah....sudahnya, sehelai A4 pun tak sempat nak siapkan. nasib baiklah suka-suka warna aje.....
           

 
            Hasil kerja tangan Amira Sofiyah....

Dah penat mewarna, elok pulak kat satu ruangan lain ada congkak. Bukan anak-anak je yang seronok...mak anak pun join the corum. Yang kureng bestnya, main dengan anak, maknya aje yang asyik kalah...huhuhuhu...

  


                                       

Keesokan harinya, masuk plak pertandingan ABC (cantum-cantum puzzle). Kategori terbuka. Masa diberi 20 minit...Apa yang jadi selepas 20 minit agaknya?

Ini hasil Amirul Rahimi...
Yang ini Amira Sofiyah punya.....
Rafhana Addini Ahmad Remy...berjaya selesaikan dalam masa 13 minit...
Almas Ajria Ahmad Remy...dapat selesaikan dalam masa 16 minit. Fuhhh....terer betul si kecik ni...

Hari Khamis pulak Rahimi masuk reading competition. Pesaing utamanya mestilah Ana Widyan Wahyuni, siapa lagi..Kalau berdua dah macam belangkas!. nasib baiklah budak-budak.......Keputusannya?.......
Inilah juaranya......

Rahimi pemenang tempat ketiga....tak apa... yang penting berani dan boleh cuba lagi.....

Acara paling mengujakan??? Tentulah pakaian beragam....macam-macam gaya ada. Mari kita saksikan macam-macam jenis pakaian yang ada..............
Ini cinderella...
Ini Hang Jebat pemalu...
Pinocchio...
Bawang putih bawang merah pun ada...
Si pari-pari dari Andalusia..
Yang ni pulak para-para syurga...
Rapunzel.....kreatif, tudung pun jadi....
Nenek kebayan sang juara...
Puteri Santubong.....puteri sejinjang..penjaga gunung negeri Sarawak..
Puteri gunung Ledang..
Puteri Salji...
Aladdin dan Shah Jahan.....

Seronok tengok ragam anak-anak. Sayangnya.....tak ramai anak staf yang terlibat. Kalau ramai alangkah meriahnya.....Macam-macam aktiviti dan pertandingan yang dijalankan memang dapat mengisi masa lapang anak-anak di samping menambahkan pengetahuan serta meningkatkan kemahiran bersosialisasi. Semoga usaha ini menjadi usaha yang mendapat perhatian dan penglibatan lebih ramai peserta dan staf pada masa-masa akan datang.....Marilah kita menyokong program yang bermanfaat sebegini. Ada sesuatu yang ingin dikongsikan lagi tapi yang itu kena tunggu..............................................Sebelum itu, marilah kita saksikan ragam-ragam sepanjang program tersebut...



Monday, June 14, 2010

Aktiviti hujung minggu.....

Minggu sudah perancangannya nak balik ke kampung awal pagi kerana niatnya nak menghadiri majlis persandingan sepupu suami dan kenduri doa selamat yang dah lama mak rancang. Tiba-tiba, beg dah siap kemas, anak-anak dah siap mandi, dah lawa-lawa...si ayah tersandar di sofa. Kenapa bang? Tanyaku. "Sakit perut"...dengan muka berkerut sang suami menjawab. Lantas kunci kereta dicapai olehku, pergilah ke Lee Heng beli 100 PLUS walhal dah minum sebelum itu. Tak jalan katanya. Siap muntah2 dan ulang alik ke tandas. Risau jugak sebab bila driver tak sihat...penumpang dok diam aje lah jawabnya. Lepas minum, diammmm....aje. Rupa-rupanya, tidur!!!!.

Pukul 1, bila bangun, dah nampak ok sikit, barulah bergerak ke Muar. Pukul 4 lebih baru sampai dek gara-gara berpusing-pusing salah jalan. Akhirnya, masuk je taman yang betul, menarik nafas legalah kami kerana selamat sampai. Mujur masih ramai tetamu. Kalau orang dah tak ada, malu-malulah jugak sebab tetamu paling last....Apapun,seronok tengok sepupu selamat mendirikan rumah tangga. Ini dia pasangan pengantinnya....

Amran dan Rina. Semoga bahagia hingga ke akhir usia....

Sempat jugak singgah di Ledang (Tangkak) jenguk bapa mertua walaupun tak bermalam. Dah alang-alang sejalan, tak patutlah pulak kalau tak singgah kan. Ayah pun dapat tengok cucu-cucu sekejap pun dah hilang rasa rindu di hati. Dalam dua jam di Ledang, bergerak pula ke Segamat. Hmmm..tak dapatlah menyingsing lengan membantu adik beradik lain kali ni. Kalau balik awal sikit dapatlah jugak tolong-tolong tengok ke....hihihii. Memang dah rancang tapi apakan daya, kita ni perancang, yang menentukan hanya Dia Yang Maha Kuasa.... Sampai di Segamat, betul-betul baru lepas habis bacaan doa selamat. Buat adik beradik dan saudara mara sahaja. Itu pun dah penuh rumah....

Semua anak dara.....
        Anak saudara sulung...peace no war...watpo Cik Pah ternganga plak tu????
Mak, Muksu Ha dan Andak Zai...belakang tu adik ipar merangkap menantu kesayangan abah.......hihihihihii..
Mak dan besannya....
Gaya lebih adikku ini............
sepupu beza tahun tapi macam sebaya......
Keesokan harinya................................

Tengah dok sarapan pagi, tiba-tiba tercetus pulak idea nak mandi manda di Hutan Lipur Sungai Bantang. Ulang alik JB-Segamat dah nak masuk sepuluh tahun tapi tak pernahlah pulak nak singgah di air terjun yang letaknya di tengah-tengah perjalanan. Pakat-pakat pergi 3 biji kereta. First time bawak kereta auto jalan jauh....wah nampaknya dah boleh beli autolah lepas ni...Sampai sana MasyaAllah......ramai giler pengunjung yang mengambil kesempatan mandi manda sempena cuti sekolah. Huh....nak parking kereta sikitlah punya payah, al- maklumlah parking free, bersimpang siur kereta sampai rasa nak masuk gaung pun ada. Kalaulah kat situ ada orang yang jaga parking siap bayaran, memang confirm boleh kaya!!!!...hehehe.....

Sampai-sampai apa lagi.....aktiviti pun bermula.......

Rombongan Cik Kiah ke Hutan Lipur Sg.Bantang...ayuh kita mula....

Tiup jgn tak tiup...

Renungan model Jr...
Bila dah jejak ke air.....
Mak sedare dengan anak sedare yang dah anak dara....
Dah mula sejuk dah masing-masing...

Rasa gembira sangat sebab hajat nak bawak Haziq ke sini tercapai. Ada yang kata terapi air sangat bagus untuk budak-budak macam Haziq. Nak kenalkan dia dengan alam semulajadi. Nak bagi dia rasa kesejukan air gunung yang asli. Nak bagi dia rasa deras air mengalir. Walaupun menjerit mulanya tapi bila dah lama-lama siap nak tidur-tidur lagi....Lepas ni kalau ada kesempatan, nak bawa dia terapi air panas pula. Mana tahu boleh merangsang saraf-saraf yang lemah...kita cuba apa yang boleh.


Menggigil Haziq 'dikerjakan' mamanya...
Shot yang sangat cantik.....
Anak-anakku.....
Sempat makan...
Entah kenapa cantik pulak pemandangan 
'background'nya dirasakan...
Penat sangat direndam dalam air, terus 'lepak'...

Lepas puas mandi manda, kami pun terus bertolak pulang. Takut semakin lewat, semakin ramai yang akan berpusu-pusu, susah pula nak keluar. Maka, kami terus balik. Badan pun dah penat, sempat singgah di kebun durian abah, posing lagi....
Tak sabar menunggu bilalah durian-durian ni nak gugur...yum..yum......
Nak join jugak....

Sampai di rumah, rasa lepak betul. Waktu tu jam dah menunjukkan ke angka 3.00 petang. Dapatlah merehatkan badan sekejap, kemudian terus berkemas-kemas untuk bertolak pulang ke Pasir Gudang. Sampai di Pasir Gudang lebih kurang jam 9.00 malam. Memang letih tapi seronok. Mana tidaknya, kalau nak ke mana-mana, bukan boleh rancang betul2, biasanya tak jadi, makanya rancang on the spot, barulah ok.Bila dah selesai semuanya, puasnya tak perlulah nak cerita macam mana sebab tak terluah dek kata-kata. Selesai kemas sikit-sikit,dah tak larat sangat, semuanya terus.......zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.....