Followers

iklan..iklan......

Sunday, October 25, 2009

KARNIVAL KECEMERLANGAN DAN FESTIVAL KESENIAN POLITEKNIK PERINGKAT ZON SELATAN


Karnival Kecemerlangan Politeknik 2009 diadakan pada 23-25 Oktober 2009 di Plaza Angsana Johor Bahru. Karnival sepanjang tiga hari ini mempersembahkan pelbagai hasil kecemerlangan pelajar politeknik dalam pelbagai bidang pengajian. Tugasku sepanjang karnival ini hanyalah sebagai penulis skrip teks ucapan Dato' KP Jabatan Pengajian Politeknik dan teks Dato' Menteri Pengajian Tinggi Malaysia, Dato' Seri Mohamed Khaled bin Nordin, so taklah sibuk mana pun.Namun aku ingin meluahkan sesuatu di dalam entri ini. Siapa yang terbaca, terasa hati, aku mohon kemaafan. Program ini sebenarnya adalah program jabatan Pengajian Politeknik dan PJB sebagai pelaksana. Namun, kelibat orang-jabatan hanyalah di saat-saat akhir pelaksanaan. Hanya beberapa 'ketul' sahaja yang aku perasan terlibat daripada peringkat awal, mungkin.....apa yang aku tahu hampir A-Z dilakukan oleh staf PJB. Syabas staf PJB!!! meskipun bekerja dalam tekanan, aku pasti semua itu bisa dilalui kerana lazim di PJB semuanya buat kerja di dalam tekanan. Hahahaha...harus diakui itu!!!!!!



Karnival ini turut menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman antara JPP dengan institusi-institusi MTUN iaitu Universiti Malaysia Perlis, Universiti Teknikal Melaka, Universiti Malaysia Pahang dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.



Majlis Perasmian

Perasaan tidak puas hatiku kerana aku dan temanku telah standby sebagai MC. Namun, hamba Allah dari JPP ni datang dan kata nak buat sendiri. Hek eleh...teks dahlah kita buat, pastu partner dia x datang rehearsel..teman aku yg rehearsel...tup2 tiba di pagi kejadian, tempat tu dia nak take over sesuka hati ajerr. Apa barang macam tu....selalunya siapa MC, dialah buat teks sendiri. Ini....teks tu tak ubah apa pun, dia datang terus take over. Boleh gitu????? Aku ni taklah kisah sangat tapi kesian pada member yang dah rehearsel, tiba2 je orang lain take over. tak patut betul....Mentang2 menteri datang, dia nak overshadow pulak orang yang dah bersungguh2 training. Tak fairlah kan.....u ambil teks kita dan u buat...ini jadilah macam lembu punya susu, sapi besar yang dapat nama....hish3......

Di sini juga aku dapat lihat hasil kerja pelajar-pelajar pekakku dan dapat jumpa slash!!!! lama tak jumpa dia.....Dapatlah manja-manjakan tangan di booth Kolej Komuniti. Ini antara gambar-gambar yangs empat di download. Selebihnya ada di albumkan di facebookku.


          Pelajar Pekak Fesyen dan Mr Azlan Othman


                  Fatah, pelajar pekak Grafik



                                                                                         Barisan pelajar pekak Hotel Katering bersama  
                                                                                          pensyarah,  Pn Rut dan Pn Syuhairah


                                                                                                         Kawan lama....slash...


                    Bergaya di area sidang media...


                Tukang buat cenderahati Dato' KP



                  Memanjakan tangan....



        Wajah masa hadapan.huhuhuhu..

Tak apalah......yang penting perasmian dah selesai. Sekarang tumpuan ialah pada festival kesenian. Alhamdulillah semuanya berlangsung mengikut perancangan. Jalil Hamid memang professional. Aku pun tak risau. Dua jam tu dapat duduk di sebelah dia as assistant!!! Jangan cemburu ye...Orangnya very humble....dapatlah dia jumpa kawan-kawan lamanya..... Bila dah sibuk..dah tak sempat nak ambil gambar kumpulan/peserta yang bertanding. Hanya ini yang ada....apa pun..semuanya berjalan lancar!!!! alhamdulillah!!!








boleh sedondonlah pulak...jangan marah aaa......


Usai acara


Kerjasama, kesefahaman, keserasian serta  keikhlasan dalam bekerja menjadikan kita 'merasai' dan 'menjiwai' setiap apa yang kita kerjakan. Lakukan yang terbaik dan kepuasan itu akan mutlak memenuhi ruang jiwa dan diri kita.

Monday, October 19, 2009

PERANAN IBU BAPA DAN REMAJA DALAM MENENTUKAN KERJAYA

 Para pelajar yang baru sahaja tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) sering berada di dalam keadaan dilema untuk menentukan kerjaya pilihan selepas menamatkan alam persekolahan. Pemilihan kerjaya perlu dilakukan seawal mungkin bagi membolehkan persediaan rapi dilakukan bagi memastikan cita-cita tercapai.

Biasanya, remaja yang memilih bidang kerjaya diminati serta mempunyai kelayakan yang cukup di peringkat SPM akan berasa lebih yakin dalam banyak perkara. Ibu bapa pula perlu memahami minat dan kecenderungan anak-anak sebelum campur tangan dalam urusan pemilihan kerjaya anak-anak. Sekiranya ibu bapa tidak memahami minat anak-anak tetapi cuba mencampuri pemilihan kerjaya mereka secara langsung, anak-anak akan cenderung untuk memberontak secara dalaman. Anak-anak tidak mempunyai peluang untuk memilih. Mereka cenderung membuat pilihan yang kurang tepat ataupun mengikut sahaja kemahuan ibu bapa.

Terdapat beberapa tips dan peranan remaja serta ibu bapa dalam membuat pemilihan kerjaya yang diingini antaranya:

a.   Remaja harus mendapatkan pandangan, panduan dan nasihat daripada individu yang telah lama di dalam
      bidang berkenaan.
b.   Kumpulkan seberapa banyak maklumat berkaitan bidang pekerjaan yang ingin diceburi sebagai usaha
      menambahkan keyakinan dengan pilihan yang dibuat.
c.   Remaja tidak perlu berasa serba salah dan perlu berterus terang secara baik dan bijaksana supaya isi
      hati, minat serta kecenderungan difahami oleh ibu bapa dan tidak dipaksa mengikuti bidang yang tidak
      diminati.
d.   Belajar bersungguh-sungguh untuk membuktikan pilihan tersebut adalah pilihan yang tepat setelah
      mendapat restu ibu bapa.
e.   Perlu bersikap proaktif bagi menjayakan sesuatu pilihan.
e.   Ibu bapa pula harus menghormati minat dan bakat anak-anak serta membekalkan maklumat yang cukup
      berkenaan bidang pilihan anak-anak masing-masing.
f.    Berikan nasihat yang betul supaya anak-anak dapat membentuk kecemerlangan berdasarkan bakat dan
      minat.
g.   Remaja perlu bijak membuat keputusan mengenai hala tuju masing-masing dan pada masa yang sama
      mendapatkan restu ibu bapa.


Sumber: KLASSIFIED, Harian Metro, Isnin 20 Julai 2009

ELAKKAN ALAHAN MAKANAN

Makanan merupakan keperluan yang menjadi pelengkap dalam kelangsungan hidup. Namun, ada kalanya kita tidak menyedari bahawa apa yang dimakan boleh menyebabkan kita mengalami masalah kegatalan pada muka, tubuh badan atau lebih parah lagi menyebabkan kita berhadapan dengan maut. Bagi sesetengah individu, pemilihan makanan merupakan aspek yang sangat penting bagi mengelakkan berlakunya masalah alahan terhadap makanan.

Alahan terhadap makanan merupakan reaksi yang tercetus melalui sistem imun tubuh. Hampir enam peratus kanak-kanak dan dua peratus orang dewasa mnengalami masalah alahan terhadap makanan dan angka yang lebih besar dicatatkan untuk golongan yang tidak tahan dengan makanan.

Tidak tahan laktosa adalah salah satu contoh tidak tahan dengan makanan. Mereka yang mengalami maslah ini akan menyebabkan kekurangan enzim laktase yang diperlukan untuk mencerna gula, susu, atau produk tenusu lain. Akibatnya, mereka boleh diserang sakit perut, kembung,cirit-birit atau angin.

Dalam alahan makanan,s istem imun tersalah mengenalpasti makanan tertentu atau komponen makanan yang bertindak sebagai bahan berbahaya. Sistem imun manusia mencetuskan sel tertentu bagi menghasilkan antibodi immunoglobulin E (IgE) bagi menentang makanan yang membawa masalah. Antibodi berkenaan akan mengesan makanan yang bermasalah dan memebri isyarat kepada sistem imun untuk melepaskan histamin dan beberapa kimia ke saluran darah. Kebanyakan alahan makanan dicetuskan oleh protein tertentu seperti susu lembu, gandum dan kacang soya.

 Gejala alahan makanan termasuklah:
i.      Rasa seperti dicucuk-cucuk pada mulut,
ii.     Ruam hives
iii.    Kesukaran bernafas
iv.    Pening
v.     Bengkak pada bibir, muka , lidah dan tekak
vi.    Laluan udara terhalang
vii.   DSenyutan nadi yang laju
viii.  Tidak sedarkan diri

Langkah-langkah jika mengalami alahan:

1.   Ketahui apa yang anda makan dan minum. Pastikan baca label makanan dengan teliti.
2.   Pastikan ahli keluarga terdekat atau rakan sekerja anda tahu mengenai alahan yang dialami.
3.   Bincang dengan doktor sekiranya mahu membawa epinephrine kecemasan
4.  Jika anda menghidap asma, pastikan jika makan di luar pastikan makanan berkenaan tidak mengandungi
      sulfites.
5.   Baca label pada bungkusan makanan. Pastikan anda tidak membeli makanan yang mengandungi sodium
      bisulfite, potasium bisulfite, sodium sulfite, sulfur dioxide dan potassium metabisulfite.

Cara terbaik mengatasi alahan makanan ialah mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan gejala alahan. Alahan makanan adalah lebih serius berbanding tidak tahan dengan makanan. Keadaan ini akan mampu ditangani dengan baik sekiranya kita mengambil langkah berwaspada dan mengelakkan daripada alahan berulang dengan sikap berjaga-jaga pada peringkat awal supaya alahan dapat dikurangkan.

Sumber: KLASSIFIED, Harian Metro Jumaat 9 Oktober 2009.

RAHSIA KETAWA

Seandainya anda punyai sebab untuk ketawa, maka KETAWALAH!!. Usah difikirkan apa kata orang apabila melihat anda ketawa kerana ketawa itu baik untuk kesihatan. Ianya telah dibuktikan melalui kajian sains. Ketawa merupakan salah satu bentuk senaman dalaman yang menyegarkan tubuh badan serta merangsang pengeluaran hormon dan neurotransmitter yang sangat berguna buat otak.

Semakin usia meningkat, kita semakin kurang ketawa akibat pelbagai tekanan dan masalah yang melingkari kehidupan kita sehari-hari. Bagaimana kita hendak mendapatkan ketawa itu semula?



Pada peringkat permulaan, berlatihlah untuk tersenyum dan ketawa. Lakukan dengan kerap. Kita akan melihat hasil positif pada kehidupan dan kesihatan kita. Antara kesan positif ketawa ialah:

i)    Ketawa dikategorikan sebagai stres yang baik atau kebalikan kepada stres yang jahat.
ii)   Latihan membuatkan seseorang ketawa dapat menunjukkan peningkatan hormon-hormon yang baik  
      kepada tubuh seperti endorfin, neurotransmitter serta penurunan tahap hormon stres iaitu kortisol dan
      adrenalin kerana ketawa merupakan proses fisiologi yang baik untuk tubuh manusia.
iii)  Ketawa berperanan sebagai pengimbang kepada tekanan emosi
iv)  Sistem imuniti tubuh akan berfungsi dengan lebih efektif kesan penurunan hormon-hormon jahat yang
      berkaitan tekanan perasaan.
v)   Ketawa membawa keseimbangan kepada kesemua komponen imuniti tubuh
vi)  Tersenyum dan ketawa akan membantu tubuh mengeluarkan bahan kimia dipanggil endorfin yang
      berfungsi memberikan tubuh perasaan sihat dan bahagia.

NAMUN, harus diingat bahawa langit itu tidak selamanya cerah. Apa sahaja yang dilakukan perlu dilakukan secara bersederhana kerana KETAWA juga boleh mengundang padah andai tidak mampu dikawal. Ini dibuktikan dengan beberapa kejadian di luar negara yang melibatkan kematian akibat ketawa antaranya:

1.   Pada 24 Mac 1975, seorang lelaki, Alex Mitchell yang tinggal di Norfolk, England telah ketawa terbahak-bahak menonton komedi kegemarannya, The Goodies. Setelah ketawa selama 25 minit, dia tiba-tiba rebah dan jatuh di atas sofa dan terus meninggal dunia akibat kegagalan jantung.

2. Seorang lelaki di Thailand tiba-tiba ketawa di dalam tidurnya dan berhenti bernafas. Seorang doktor menyatakan bahawa seseorang itu boleh mendapat serangan jantung semasa menangis atau ketawa di dalam tidur.

3.   Pietro Aretino, seorang penyair dan penulis drama berunsur satira di Itali rebah pada 21 Oktober 1556 semasa berjenaka. Doktor mengesahkan kematian beliau sebagai 'lemas akibat ketawa'.

Begitu juga beberapa kes yang lain. "Banyak ketawa boleh mematikan hati". Barangsiapa yang menghayati ayat ini pasti akan dapat memahami dan lebih mengerti. Justeru, entri ini hanya sekadar berkongsi info yang dapatlah kiranya sama-sama diperhalusi.

Sumber: MASTIKA, OKTOBER 2009.

Saturday, October 10, 2009

SEMARAK 1 MALAYSIA AIDILFITRI PJB 2009



Semalam (Jumaat) 8 Oktober 2009, telah berlangsung majlis Semarak 1 Malaysia Aidilfitri PJB 2009. Entri ini ditulis bagi menghargai usaha rakan-rakan dari unit-unit yang telah bergabung tenaga menjayakan majlis tersebut dalam suasana sederhana tetapi agak meriah. Apa yang ingin dikongsikan adalah perasaan yang bercampur baur. Kita manusia ni bukanlah insan yang sempurna, pasti ada cacat cela di mana-mana yang mungkin tidak kita sedari. Di kesempatan ini penulis mengambil kesempatan memohon seribu kemaafan andai kata selama ini ada tersilap kata, tergelincir lidah yang tidak bertulang ini, ada perilaku yang mengguris jiwa dan sebagainya. Rasanya masih belum terlewat......

Berbalik kepada majlis semalam, penulis secara jujur mengakui bahawa team yang disertai adalah team paling 'gila' yang pernah disertai. Kerjasama? Yang ini jangan ceritalah..memang tip top tapi....semuanya buat last minute...haru betul namun hasilnya??? tetap membanggakan. Biarlah tak canggih, biarlah ada yang kata ibarat masuk ke kampung, khemah kami adalah rumah yang paling hujung...ala2 kesian gitu...tapi jangan marah....ada LCD tu!!!!

Kami masak sup fresh dari dapur. Siapa teringin kena ceduk sendiri dari dalam periuk. Khemah kami saja yang buat begini, khemah orang lain......hish3, rasanya depa order jerrrr.....


Biarpun banyak mulut yang akan berkata-kata, ada kitorang kesah? Tak kalah, tak jugak menang, kiranya hati tetap senang. Kehadiran team kami hanya sekadar memeriahkan lagi majlis. Tetap juga khemah kami menjadi tumpuan staf mencari air untuk diminum!!!!!!!!! Tetap juga khemah kami menjadi tumpuan paling akhir sebagai sasaran untuk 'tapau' makanan...ada gunanya jugak team kami ni........hihihihihi.

Cuma apa yang menyeronokkan, inilah peluang untuk bertemu rakan-rakan yang dah lama tidak berjumpa. Meski dalam satu organisasi, tuntutan tugas masing-masing seringkali menjadi alasan yang membataskan pertemuan. Di sinilah peluang untuk reunion dengan teman-teman sepejabat lama. Maklumlah, bila dah tinggal di 'kayangan' ni, susahlah sikit hendak turun ke bumi.......dah selesa dengan persekitaran baru, turun pun bila ada tuntutan hendak ke kelas. Bertemu rakan-rakan seminit dua, terus ke kelas. Di majlis sebeginilah ukhwah ini perlu diperkukuh agar ikatan itu tetap terus utuh.

Bertemu rakan-rakan sepejabat...

Menjengah ke khemah Hospitaliti. Ada sesuatu yang menarik perhatian.Cuba lihat ni:


Di samping ziarah menziarahi khemah, pelbagai persembahan menyeri suasana. Tiba-tiba, irama yang diminati berkumandang. Bermacam kelibat dan kerenah staf dapat dilihat tapi sempat candid dua orang hamba Allah ni aje. Punyalah khusyuk melayan irama ni. Feeling beb.....



Jalan punya jalan punya jalan, tibalah ke khemah JPA yang mengetengahkan konsep imbas kembali memori. Penulis amat menggemari item-item yang unik. Ternampak sebiji motor lama, terus beraksi depan kamera. Tak sangka sama kaler dengan baju rupanya!!! Tiba-tiba, gambar motor ni saja yang dapat upload, huhuhuhuhu....

Ini motor peninggalan atuk Ustaz Zohdi di tahun 1964...bilanglah sudah berapa usianya....

Berjalan lebih kurang, terus menyepi di khemah sendiri. cabutan bertuah tak perlu dikisahkan, memang susah sangat nak lekat. Hmmm, itu semua langsung tak menjadi kudis. Ada rezeki, ada. Kalau tidak.....biasalah......Majlis hampir berakhir, semua sibuk mengemas. Di sinilah kelihatan hero heroin team kami yang mantap, ayu, anggun, ceria dan sempoi......


Inilah yang dapat penulis kongsikan. Semoga ia dapat menceriakan hati-hati setiap ahli unit-unit yang 'gila' ini.hahahahahaha..korang jangan marah tau.......kalau marah, ada rasa nak kena jual????? muka dah terpampang kat blog ni...satu Malaya dah tahu....hihihihihihihiihi

Tuesday, October 6, 2009

amalan mulia....

Seminggu berhari raya merupakan minggu yang memenatkan bagi perut. Kalaulah sang perut boleh berkata-kata, kukira sudah menjerit agaknya. Itu baru sahaja beraya di kampung! Apabila naik bekerja pula, pelbagai jemputan mula menjengah. Apa yang menyeronokkan, di tempat kerjaku ada satu kumpulan marhaban yang setiap tahun akan mengadakan marhaban dari satu pejabat ke pejabat atau unit-unit yang ada pada waktu makan tengahari.


Waktu-waktu begini amat sesuai untuk mengeratkan silaturrahim di samping memuji-muji Rasulullah. Salah dan silap mohon dimaafi dan dapat mengenali rakan-rakan dari unit yang berlainan. Seandainya peluang ini tidak direbut, kita akan tetap begini. Tetap duduk dalam dunia sendiri. Kerjasama dapat dibentuk dan kasih sayang dapat diperkukuh.


"Saling kunjung mengunjung, erat silaturrahim......"

Aidulfitri terus dirai di sana sini. Rumah terbuka terus menyeri ruang kalendar jemputan bulan ini. Semoga terus diberi kekuatan untuk meneruskan tugas di dalam kemeriahan aidilfitri.....