Followers

Monday, October 19, 2009

RAHSIA KETAWA

Seandainya anda punyai sebab untuk ketawa, maka KETAWALAH!!. Usah difikirkan apa kata orang apabila melihat anda ketawa kerana ketawa itu baik untuk kesihatan. Ianya telah dibuktikan melalui kajian sains. Ketawa merupakan salah satu bentuk senaman dalaman yang menyegarkan tubuh badan serta merangsang pengeluaran hormon dan neurotransmitter yang sangat berguna buat otak.

Semakin usia meningkat, kita semakin kurang ketawa akibat pelbagai tekanan dan masalah yang melingkari kehidupan kita sehari-hari. Bagaimana kita hendak mendapatkan ketawa itu semula?



Pada peringkat permulaan, berlatihlah untuk tersenyum dan ketawa. Lakukan dengan kerap. Kita akan melihat hasil positif pada kehidupan dan kesihatan kita. Antara kesan positif ketawa ialah:

i)    Ketawa dikategorikan sebagai stres yang baik atau kebalikan kepada stres yang jahat.
ii)   Latihan membuatkan seseorang ketawa dapat menunjukkan peningkatan hormon-hormon yang baik  
      kepada tubuh seperti endorfin, neurotransmitter serta penurunan tahap hormon stres iaitu kortisol dan
      adrenalin kerana ketawa merupakan proses fisiologi yang baik untuk tubuh manusia.
iii)  Ketawa berperanan sebagai pengimbang kepada tekanan emosi
iv)  Sistem imuniti tubuh akan berfungsi dengan lebih efektif kesan penurunan hormon-hormon jahat yang
      berkaitan tekanan perasaan.
v)   Ketawa membawa keseimbangan kepada kesemua komponen imuniti tubuh
vi)  Tersenyum dan ketawa akan membantu tubuh mengeluarkan bahan kimia dipanggil endorfin yang
      berfungsi memberikan tubuh perasaan sihat dan bahagia.

NAMUN, harus diingat bahawa langit itu tidak selamanya cerah. Apa sahaja yang dilakukan perlu dilakukan secara bersederhana kerana KETAWA juga boleh mengundang padah andai tidak mampu dikawal. Ini dibuktikan dengan beberapa kejadian di luar negara yang melibatkan kematian akibat ketawa antaranya:

1.   Pada 24 Mac 1975, seorang lelaki, Alex Mitchell yang tinggal di Norfolk, England telah ketawa terbahak-bahak menonton komedi kegemarannya, The Goodies. Setelah ketawa selama 25 minit, dia tiba-tiba rebah dan jatuh di atas sofa dan terus meninggal dunia akibat kegagalan jantung.

2. Seorang lelaki di Thailand tiba-tiba ketawa di dalam tidurnya dan berhenti bernafas. Seorang doktor menyatakan bahawa seseorang itu boleh mendapat serangan jantung semasa menangis atau ketawa di dalam tidur.

3.   Pietro Aretino, seorang penyair dan penulis drama berunsur satira di Itali rebah pada 21 Oktober 1556 semasa berjenaka. Doktor mengesahkan kematian beliau sebagai 'lemas akibat ketawa'.

Begitu juga beberapa kes yang lain. "Banyak ketawa boleh mematikan hati". Barangsiapa yang menghayati ayat ini pasti akan dapat memahami dan lebih mengerti. Justeru, entri ini hanya sekadar berkongsi info yang dapatlah kiranya sama-sama diperhalusi.

Sumber: MASTIKA, OKTOBER 2009.

No comments:

Post a Comment