Followers

iklan..iklan......

Thursday, December 30, 2010

Sesi terapi Aiman Haziq

Salam penulisan. Hari ini terasa hendak sambung menulis. Kali ini nak bercerita berkenaan proses terapi yang dilalui oleh Aiman Haziq, putera istimewa saya. Memandangkan Haziq merupakan pesakit GDD atau Global Development Delayed, memang banyak perkembangan fisiologinya yang jauh tertinggal kalau dibandingkan dengan kanak-kanak seusia dengannya. Pasukan perubatan pun tidak dapat memberikan kepada saya nama penyakit yang tepat yang dihadapi oleh Aiman Haziq. Apa yang pasti, pasukan perubatan mendapati bahawa Haziq merupakan pesakit genetik/metabolik. Kromosom ke2 nya abnormal, saiznya dua kali ganda daripada yang biasa. Nak cerita pun susah...kadang-kadang sulit nak memahaminya. Bila orang tanya sakit apa, terpaksalah kata dia memang dah bermasalah sejak dalam kandungan lagi. Kenapa? sebab tak tahu bagaimana nak menjelaskan pada setiap orang yang bertanya...Alhamdulillah, walaupun banyak perkembangan tertinggal, sekali pandang orang tak perasan yang Haziq bermasalah tapi kalau pandang berkali-kali mesti perasan kelainan yang ada padanya. Perasaan??? Jangan ditanya. Hanya ibu bapa yang mempunyai anak istimewa sahaja yang memahami apa yang kami rasai sepanjang 2 tahun setengah ini......apa yang boleh kami lakukan sekarang ialah meneruskan proses terapi cara kerja dan fisioterapi mengikut pertemuan yang ditentukan oleh pihak hospital.

Di rumah juga kami sediakan sedikit alat-alat yang dapat merangsang otot-otot atau saraf-saraf Haziq. Setiap bulan peruntukan untuk TF (transfer factor) Haziq sahaja sudah 3 ratus lebih tetapi tetap digagahkan demi anak kesayangan...Kena juga cari alternatif selain terapi.Alhamdulillah, sejak makan TF, Haziq kurang demam..kalau tak dulu..suka-suka hati je nak demam tiba-tiba. Nampak dia pun lebih sihat. Batuk-batuk sikit tu biasalah. Dah faham apa orang cakap...kena marah menangis, cakap nak buat susu dia diam...ajak jalan dia sengih-sengih. kadang-kadanglah. Kalau dia sihat, rajin senyum walaupun kita pun tak tahu apa yang disenyumkannya. Walaupun matanya rabun, nampak macam dah ada sikit peningkatan. Bila kita lalu di sebelah, dah nak paling-palingkan muka. Itu perkembangan yang cukup menggembirakan.....

Hmmm....hospital  tetap hospital. Bila sampai je sesi terapi cara kerja ke, fisioterapi ke...sahlah dia akan menjerit. Dah tau dah akan 'dikerjakan' padahal sejam lebih sahaja tapi menangisnya ngalahkan macam kena dera. Kadang-kadang rasa kelakar pun ada. 
 Ni sesi fisioterapi di HSI. Dia diam aje sebab 'aweks' cun yang buat kan...pandai betul budak ni kan.....

Bila kena berdiri di atas standing frame...dia mulalah menyanyi lagu Siti Norhaliza...dia ingat suara dia bestlah tu.....

Auntie tu tak buat apa pun, pegang aje...macam kena cubit menjeritnya....

Kalau orang lain, kesian agaknya tengok dia menangis-nangis masa terapi tapi mama dan ayah dia buat muka selamba je. Dah tau dah yang memang itulah yang perlu dilakukan. Kena paksa, kalau tak, manja...tak adalah sebarang perubahan dan perkembangan.

 Sesi merangsang otot...
 Tak nak!!!!! sama spesies!!! Baik nangis............

Ternganga-nganga bila tengok kamera....ini kerusi special dia kat rumah.....

Masih rasa macam mimpi bila ada anak istimewa. Macam mimpi........tapi sebenarnya inilah realiti. Ada sesetengah mak bapak malu bila ada anak istimewa. Tapi bagi kitorang...apa nak malukan. Ini anugerah....cuma kadang-kadang kesian kat Haziq, jarang dibawa berjalan-jalan melainkan pergi shopping complex. Kalau pergi tempat lain, pikir banyak kali nak bawak Haziq sebab sensitif panas. Karang tiba-tiba menjerit keras-keraskan badan, tak pasal-pasal semua orang memandang.......malas lagi nak menjawab......Kalau pergi tempat sejuk-sejuk tak ada masalah. Tidur malam pakai aircond dia guna seluar pendek pun tak kisah, makin nyenyak dia.....sebab tu bila nak balik kampung pun tak boleh lama-lama sebab dia memang confirm meragam sebab panas......anak..anak....pikir anak dulu baru pikir diri sendiri.....

Sambung pasal terapi.....bersyukur sangat sebab ada seorang kawan berbangsa Cina, ada anak yang ada masalah yang sama sanggup memberikan beberapa alat bantuan secara percuma. Kerusi hitam tu, kalau kat luar beribu-ribu harganya, susah nak dapat yang sama macam tu tapi member tu bagi percuma. Ada beberapa alat lagi. Tak kira bangsa..sama-sama membantu....


 ye..ye...naik buai.....nangis jugak.........

 1st time kena duduk kat sudut dinding......menjerit-jerit!!!!

 Penatlah.....tidur dulu..........

Auntie cari posisi nak betulkan posisi Haziq.....

Macam-macam kerenah Haziq semasa terapi. Kadang-kadang ada jugak parent lain yang pandang je bila kami biarkan Haziq melalak-lalak masa terapi....nak buat guano............buat tak tau je lah.....

 aha.....yang ini buat rangsang mata Haziq....

 Golek jangan tak golek......ada satu kat rumah tapi jarang pakai..huhuhu

Dengan abang-abang praktikal yang encem........

 sempat menjeling....

 complete dengan mata kedua...splint kaki tangan, duduk pulak atas kerusi khas......hmmm comellah anak mama nie........

penat............nangislah.....cepatlah keluar daripada kerusi ni......

Inilah cerita Aiman Haziq.....dengan adanya Aiman Haziq, mama dan ayah jadi insan yang lebih tegar, tabah, kuat dan lebih penyabar.....Semoga Haziq terus berjuang untuk kesembuhan, begitu juga mama dan ayah...mmmmmmuuuaaaahhhh my darling................

Thursday, December 23, 2010

Debaran hati ibu...

Hari ini genap sebulan lamanya tiada sebarang entri dipaparkan di dalam blog ini. Hari ini juga terdetik di hati untuk meneruskan bait-bait kata yang lama tidak diasah. Tiga hari cuti lebih awal diambil bagi menghadapi hari ini, 23 disember 2010. Kenapa? Hmmmm....menjalani dan melewati hari Orientasi Tahun 1 2011 bagi anak sulung yang baru hendak memasuki alam persekolahan. Diam tak diam dah hampir 8 tahun perkahwinan kami dengan tiga orang cahayamata. Anak yang sulung pun sedar tak sedar dah nak masuk darjah 1 dua minggu lagi. Begitu cepat dan pantasnya masa berlalu. Bak kata pepatah, sekelip mata berubah.....Cuti tahun ini masih berbaki 21 hari. Puaslah memikirkan hendak buat apa kalau cuti tidak dihabiskan, justeru amat tepatlah kiranya mengambil cuti di saat-saat sang anak memang memerlukan kehadiran dan perhatian sang ibu dalam menghadapi detik-detik pertama sebagai pelajar.

Rasanya dah hampir dua minggu jugalah fail kelengkapan dokumen dan peralatan sekolah anak diusung ke sana kemari supaya tidak ada satu pun yang tertinggal. Membeli kelengkapan sekolah, buku-buku tulis, seronok walaupun perlu mengeluarkan belanja yang agak besar. Masa nilah pendapat kawan-kawan yang dah ada pengalaman sangat berguna. Di mana nak dapat barang yang murah, semua dah kena belajar untuk survey...nanti-nanti senang untuk adiknya pulak. Kadang-kadang terasa semacam mamanya pula yang over excited. Si ayah belikan baju-baju, mama pulak tanggungjawabnya meneliti baju-baju yang dibeli, ubahsuai mana yang patut......kalau nak tempah mahal pulak, nak jahit sendiri ilmu tak cukup lagi, jadi kenalah survey dulu kedai-kedai yang tawarkan harga yang berpatutan dan bolehlah dianggap murah. Akhirnya.....BIG 10 Masai menjadi pilihan. Kualiti baju pun ok, harga pun tidaklah membebankan. Masih ada banyak ruang penjimatan...hehehehe....

Bila bercuti, semua orang ingat pergi rehat-rehat, jalan-jalan,hmmm....tak ada maknanya.....kalaulah setiap kali ambil cuti tu dapat betul-betul pergi holiday ke...enjoy-enjoy ke...ok jugak tu tapi semua tu cuma kehendak yang boleh jatuh ke kepentingan yang entah dah ke berapa dah dalam senarai.....pasti ada kepentingan bila ambil cuti. Pastinya keutamaan untuk anak-anak. Kali ini, mama dah bersedia untuk menghadapi bersama hari-hari pertama Rahimi di Sekolah Kebangsaan Kopok.

Hari ini, seawal pagi mama dah bangun, buatkan sarapan dan bergegas ke sekolah sebelum jam 8.00 pagi. Ada agenda yang perlu dihormati. Terserempak Wahyuni, Marina, Khalida, Enab, Johari dan Linda, Kak Shila dan ramai lagi. Selepas mengambil nombor giliran, kenalah beratur pulak untuk mendaftar. Suasana pula sejuk, hujan renyai-renyai, semua berpusu-pusu nak masuk ke dalam khemah. Mujur nombor giliran tak terlalu besar. Selepas mendaftar, anak-anak di bawa ke kelas-kelas sementara yang ditentukan untuk mengambil dua jenis ujian bagi menentukan kelas anak-anak apabila memulakan sesi persekolahan nanti. Rupa-rupanya ramai juga kawan-kawan seangkatan yang sama-sama menghantar anak ke sekolah buat kali pertama. Ibu bapa diberikan taklimat oleh guru besar sekolah Kebangsaan Kopok, Puan Rohaya. Taklimat yang simple, jelas dan mudah difahami. Anak-anak berhepas pulas menjawab soalan-soalan. Tepat jam 11.30 pagi, anak-anak dilepaskan dari kelas masing-masing selesai menjawab dua kertas ujian iaitu kertas Bahasa Melayu dan matematik.

Boleh jawab? senang tak? soalan diajukan kepada anak sulung yang keluar dari kelas. "senang jerr..." sangat lancar jawapan itu keluar dari mulutnya. Kita yang berdebar-debar dia tak kira.....ujian ini akan menentukan kelas mana akan diduduki bila sesi persekolahan dimulakan nanti. Harap-harap dapatlah menjawab soalan dengan baik. Soal di kelas mana diletakkan, itu hal nombor dua. Bayangkanlah, 12 kelas bagi darjah 1 tahun 2011 dan setiap kelas dalam anggaran 40 pelajar. Ramai juga tu pesaingnya nanti.........Selesai urusan di sekolah, bergegas pula ke Masai. Terpaksa carikan Rahimi kasut baru sebab kasut sewaktu tadika dulu dah sempit, kasihan pula tengok dia terpaksa pakai kasut ketat....ingatkan muat lagi tetapi pertumbuhan kanak-kanak memang tak terjangka. Rasanya terlalu cepat dia membesar...selepas tu terus balik ke rumah sebab dah tak tahan hendak tidur. Al-maklumlah kurang tidur malam sebelumnya disebabkan kodisi anak yang kecil tidak begitu menyenangkan. Hampir setiap 10 minit terjaga. Rasanya dah hampir pagi baru dapat melelapkan mata................

Selepas ini debaran akan terus bersarang di hati...bagaimana hari pertama anakku nanti, bagaimana pergaulan dengan guru dan rakan-rakannya, bagaimana jadual hantar dan mengambilnya dari sekolah dan macam-macam lagi tetapi penuh yakin anakku pasti akan dapat menyesuaikan diri dengan cepat. Anak-anak zaman sekarang memang sudah terkehadapan dan kelihatan lebih cepat matang dan memahami persekitaran. Semoga terus menjadi anak yang cemerlang dan terbilang, membahagiakan kedua orang tua dan sentiasa berjaya di dunia dan di akhirat.........Hilangkan debar di hati mama, gantikan ia dengan bunga bangga, duhai anak belahan nyawa, pastikan jaya membina bahagia...............