Followers

iklan..iklan......

Wednesday, September 24, 2014

Lamanya........................akhirnya!!

Assalamualaikum dan salam bersiaran kembali!!!

Apa khabar semua pengunjung tinta jemariku? Ya Allah...punyalah lama laman sesawang yang satu ini saya biarkan kosong tanpa sebarang catatan. Rasanya inilah kali pertama selepas entri terakhir yang mengambil masa lebih sebulan untuk laman ini saya kemas kini. Nampak sangatlah macam empunya tapak ni dah lupa...tak pun buat-buat lupa kan.....Al-maklum selepas ada masalah dengan tekanan darah yang kurang stabil seminggu selepas aidilfitri lepas...memang daya ingatan nampaknya ada sedikit merosot. Mudah lupa. Kena kekalkan buku catatan atau reminder pula. Biasalah...dah nak masuk 4 series ni dah mulalah kan....terkehel sana terpeleot sini. Alhamdulillah secara generalnya saya masih sihat walafiat....Tulah kan, kengkadang ni kita bab-bab sihat ni selalu je buat endah tak endah. Macam badan ni dah confirm aje boleh pakai lama. Tak apa....katanya, walhal kalau nafas tu nak terhenti bila-bila masa aje kan. Bukan nak menakutkan, udahya hakikat kejadian....itu yang saya ni bab-bab sihat sekarang ni memang jadi keutamaan......

Sajalah nak cerita pada entri kali ni betapalah bahagianya di lubuk hati yang paling dalam selepas apa yang saya tunggu-tunggu sejak 14 tahun lepas menjadi kenyataan!! Mula-mula tu macam tak percaya tapi kenalah jugak percaya sebab dah tanya dua tiga kali pada Pak Dokter betul ke idok....iya ke tidak....bila Pak Dokternya kata ya saja...fuhhhhhh....masa tu rasa nak peluk je doktor tu sebab punyalah suka! Nasib baik masih ingat halal haram...masih ingat bukan mahram...Nak peluk encik suami duduknya jauh....hikhikhik. 

Punyalah happy.......kenapa selepas 14 tahun? Ini yang nak share kehepian saya tu. Kalau nak suruh korang teka mesti macam-macam result yang keluar kan. Dah...toksah pening-pening...korang baca jelah cerita saya ni. Best ke tidak, ada hamba mengiranya? Apa yang penting bondo baik mesti kongsi....Selepas proses menjaga pemakanan oleh pakar diet di rumah, almaklum makan goreng-goreng tak boleh, makan lemak-lemak memang tak jumpalah di rumah, makan nasik pun bertukar herba ponni, ada masa kena check darah, minum pulak suplement alfalfa.....hasilnya? Pertama, berat adalah turun sikit...tapi selalu dok ngutuk timbang kat bilik doktor tu salah....ahhahahaha. Selepas hampir 3 bulan jaga makan, timbang doktor lain pulak menunjukkan penurunan berat badan 8kg daripada berat asal! Lagi menipu timbang tu....kikikiki sebab tuan punya badan takdelah rasa ringan sangat ke......rasa cam biasa-biasa jugak. Tapi kalau betul alhamdulilllah!!!!!!!!!!!!!!!! Kedua....ini yang betulnya nak kongsi. HB darah NAIK!!!!!! Lepas buat full medical check up..HB darah yang payah nak lepas 12 boleh naik 13.1!!!! Tu yang rasa nak peluk doktor time tu jugak!! Sempatlah doktor tu geleng kepala bila saya bagitau kenapa saya hepi sangat bila dapat tau HB naik.

Kebetulan......, beberapa hari lepas ada program jabatan di Kompleks Pusat Bandar Pasir Gudang. Ada sahabat muat naik gambar mereka beronok-ronok menderma darah. Ei......kaki den dah mengelitik aje nak pergi 'join the corum'. Dah lepas makan tengahari, pergilah berbondong-bondong berbaris nak cuba nasib kononnya. Paling hepi bila HB darah naik lagi! Memang rezeki nak dermalah hari tu walaupun buku merah tak bawak. Bukan buku merah yang Zizan dengan Kaka suruh bawak tu tau...nehi...nehi...Buku merah derma darah real punya.....Yelah, udahnya dah 14 tahun tak boleh derma, simpan jelah buku tu kat rumah. Tup-tup boleh derma,dapat buku putih....dek kerana over excited katanya...buku tu pun entah ke mana perginya. Tak sampai sehari dah tak nampak bayang. Tu saja bagi derma takde buktilah tu. Takpe....lepas ni kita maksimakan penggunaan buku merah tu ye!

Balik rumah dengan senyum sampai ke telinga! Hati ada munge-munge....suka lettew!!! Sorrylah yek. Entri kali ini memang santai bahasanya. Taknaklah terikat dengan gaya formal setiap kali keluar entri baru....lepas ni ada rezeki nak menderma lagi. Semoga ada manfaat apa yang kita lakukan waima apa pun dia selagi tak bertentangan dengan syarak. Semoga Allah pandang dengan pandangan rahmatNya dan kita beroleh ganjaran kebaikan menerusi setitik darah yang dikongsikan. Banyak lagi nak cerita sebenarnya tetapi jam menghampiri 2 pagi. Esok pagi-pagi dah nak ke gedung ilmu. InsyaAllah ada kesempatan saya sambung dengan entri baru ye!

Assalamualaikum....

Wednesday, August 13, 2014

Naik darah i tau!!!

Assalamualaikum dan salam aidilfitri....

Eh, masih dalam bulan Syawal kita rupanya kan....Begitu pantas masa berlalu. Sedar tak sedar sebenarnya dah nak masuk minggu ketiga beraya. Kalau di Johor ni, rayanya hingga ke penghujung bulan! Memang raya sakan katanya.....tapi tulah, kita ni kan manusia yang selalu terlupa....beraya sampai lupa diri!! Tengok punya jenguk...rupanya tak ada sebarang entri yang saya masukkan untuk bulan Julai ye. Hmmmmm....nak kata banyak kerja banyaklah jugak, nak kata tak banyak kerja pun taklah jugak....ha pening kan...kan....Masa bulan puasa rasanya lebih produktif sebab tak banyak sangat makanan yang masuk dalam usus besar. Makan pun jaga kononnya....tapi bila masuk je satu Syawal...mulalah rambang mata dan jiwa raga bila tengok lemang, ketupat dan rendang....kena pulak ada sambal sotong special, perghhhhhhhh....memang sedara mara lalu celah kiri dan kanan pun bayang tak nampak.....Punyalah nikmat makanan tu berlimpah ruah sampai kesian kat usus perut dan proses segala macam makanan yang masuk. Tambah lagi waktu raya ni musim buah-buahan....lagilah tak bertapis filter yang nak berehat puas-puas masa bulan puasa. Sekali kena henyak..........

Badan kita ni diibaratkan macam enjin kereta. Ada masa kena tukar minyak hitam, ada masa nak kena overhaul tapi kita hentam semacam ajerr. Lupa yang badan pun ada haknya sendiri. Akibatnya...nak ambik!!!! Dan dan jugak Allah hantarkan peringatan. "Wahaiiiiiiiiiiiii empunya badan yang dipinjamkan, berehatlah kerana badan tu dah tak larat.., badan tu dah tak mampu menampung punyalah banyak bahan makanan yang disumbat-sumbat......" . Memang betul-betul punya rehat. 

Pada suatu hari, apabila mahu membuka mata selepas 'dimatikan seketika', terus terasa mata berat, tak boleh dibuka. Dunia rasa berpusing-pusing, nak bangun sahaja terasa semuanya serba tak kena. Tekanan darah rendahkah? Mungkin juga.....badan direbahkan semula. Oh tidak....mengapa rasa itu tak mahu hilang? farmasi dituju untuk mencari jawapan dan penyelesaian kepada ke'terkejutan' yang melanda akibat kepeningan itu. Dengan wajah ala-ala terkejut dan memandang dari atas ke bawah, ahli farmasi dengan yakinnya menyatakan bahawa "tekanan darah Puan ni tinggi sangat ni. Puan cukup tidur tak?. Jawapannya cukup....Puan stress ke? jawapannya tidak? Puan penat ke? Sambil menggeleng jawapan saya berikan. Fahamlah tu agaknya......

Hmmmm....belajarlah menerima hakikat bahawa sakit yang nak bertandang tu tak mengira sesiapa pun. Jaga makan ke, usia muda ke, kalau dia nak datang...dia datang jugak. Janganlah ingat kalau yang muda-muda tu rasa sihat...penyakit tak datang...no no no no....kadang-kadang yang lanjut usia tu lebih sihat daripada kita yang perasan sihat. Bila dua hari tekanan tak mahu turun, doktor suggest makan ubat. Mula-mula sengih, lepas tu adegan muka redha pun bermula. Mulalah misi jaga makan bagai...elak apa yang tak boleh...mulalah jamah oat semula. Eleh...dulu dah elok-elok makan oat berhenti....sekarang kena makan semula. Redha.....tapi kena akur dengan kesihatan diri dan dapat merasakan kesihatan semakin membaik. Selalu asyik nak bergaduh je dengan anak-anak tapi alhamdulillah dalam keadaan begini, rasa itu dapat dikawal. Banyak hikmah di sebalik kejadian! Semoga misi yang dimulakan ini dapat diteruskan dan istiqomah. Memang bukan senang. Memang terasa payah bila kena kurangkan makanan berlemak, goreng-goreng....boleh belajarlah lupakan jajan-jajan...lupakanlah fast food, lupakanlah makanan yang boleh mengundang penyakit datang memberi salam....erk.......

Semoga apa yang dilalui ini menjadi pengajaran yang tidak ternilai. Bukan untuk sang pencerita sahaja tetapi sebagai iktibar untuk anda di luar sana yang lupa tentang pentingnya menjaga pemakanan. Semua penyakit datangnya dari Allah jua dan asbab penyakit itu bermula di perut. Moral of the story? Jagalah elok-elok apa yang masuk dalam saluran usus besar kita ye. Janganlah sampai tahap kita tak sedar penyakit kita sudah membarah baru kita nak ambil langkah pencegahan. Mencegah itu lebih baik daripada merawat dan tak apa...kita mulala sikit demi sedikit supaya kita tak cepat bosan. Kalau mulakan secara ekstrem, takut nanti mula-mula punyalah bersemangat tapi di pertengahan jalan dah longlai...takmo...takmo....

Jadi apa nak buat? Doktor cakap senang je.....jaga makan, kurangkan berat badan dan latihan fizikal. Mmmmmmmm dah lama tahu tapi buat-buat tak tahu kan.....kekdahnya, sekarang kena paksa diri untuk buat semua tu demi sebuah nikmat yang dipanggil SIHAT!!!!!!!!! I takmo naik-naik darah lagi...naik darah i tau!!!!!! Daaaaaaaaaaaaa.............

Tuesday, June 3, 2014

Nak cuba ke tidak???

Assalamualaikum....

Short entri kali ini...
Soal mencuba sesuatu yang baru...
Antara iya atau pun tidak...
Antara berani atau pun takut...
Antara mahu atau menolak....
Kalau nak cuba tiada salahnya...
Silalah pergi ke link http://www.cashnjob.com/index.php?refer=181470

Kalau nak cuba tak ada salahnya...cuma link advertisement...


Monday, June 2, 2014

PERIHAL MEMINTA...

Kalau meminta biar pada yang ada...
Meminta juga biar pada yang sudi...
Meletak harapan biar berpada...
Agar tidak pedih sendiri....

Kadang2 kita terlalu meminta apa yang dikehendak...
Terlupa hingga pada yang perlu...
Kadang2 kita meminta bibir tersenyum...
Tapi kita lupa ada ketikanya kita kena belajar menangis...
Kadang-kadang kita menjaga hatinya orang...
Melukai hati sendiri kita terlupa bila ketikanya....
Ada ketikanya kita terlalu banyak meminta...
Tetapi kita lupa pula untuk memberi...

Kita lupa kita tidak sempurna...
Tapi kita mencari kesempurnaan hakiki...
Kita terlupa mencari salahnya diri...
Kerana asyik menuding jari...
Kita meminta terlalu tinggi...
Sedang kita tak pernah cuba mengerti....
Inilah kita fitrah insani...
Mudah terlupa asalnya diri..

Kalau kita mengharap lebih...
Perihal memberi jangan dipinggir...
Kita punya hati berbolak balik...
Sukarnya menjaga teguhnya diri...
Usah kita mengharap lebih...
ANDAI DIRI KURANG MEMBERI....

Mode: Soal menjaga hati dan menerima serta memberi....

Sebuah Anniversary......

Assalamualaikum

Menginjak hari kedua bulan Jun, pertengahan tahun 2014. Maknanya sudah 2 hari melepasi sambutan ulang tahun perkahwinan kami yang ke 11. Baru berkesempatan mahu mencoret. Seperti biasa...lazimnya sambutan kami sambut berdua dengan makan berdua. Kali ini kena pula cuti sekolah. Kebetulan ada pula jemputan kenduri sahabat di Batu Pahat. Haruslah tak akan ada sambutan sangat meskipun hanya untuk makan-makan. Namun begitu, sempatlah menempah kek yang rasanya sempat dipotong pada sebelah malam saja.

11 tahun perkahwinan. Alhamdulillah dikurniakan 3 orang penyejuk hati meskipun boleh kata berperang setiap hari. Dikurniakan seorang suami yang sangat sederhana dan tak romantik. Kenalah terima seadanya. Nak kata bahagia sentiasa, menipulah namanya. Mana ada perkahwinan yang setiap masa disulami bahagia atau bunga-bunga cinta. Pasti ada juga tercuit, bermasam muka, bertepuk tampar malah ada ketikanya tak berbicara. Itu lumrah berkeluarga. Saya rasa semua yang melalui alam rumahtangga akan melalui fasa yang sama. Cuma keserasian dan pengertian tu yang lebih utama, memberi dan menerima, saling mengalah dan menerima pasangan seadanya....insyaallah hubungan kekal terpelihara.

Ok...back to the story...pada hari anniversary...kami bertolak ke Batu Pahat sudah tengahari. Tersangkut pula dalam kesesakan jalan raya almost 25km!!! Seharusnya perjalanan dua jam menjadi hampir 4 jam! Semua dah penat, emosi pun dah bercampur-campur. Hendak patah balik dah alang-alang, maka teruskan perjalanan kerana dah alang-alang juga. Sempat hadir di majlis perkahwinan sahabat selama setengah jam, kemudian kami bertolak pulang. Dalam pada itu sempatlah saya naik status tentang hari anniversary! Kebetulan, jiran lama kami pun punya tarikh anniversary yang sama dan punya cerita tersendiri tentang anniversary kali ini. Kebetulan saya tempah kek, jadi kami pun plan sambut sama-sama. Lagi pula kami pun dah lama tak berjumpa. Elok sangatlah...sambil sambut, sambil encik-encik suami tonton game Felda United vs Kelantan untuk tentukan team mana ke Final.

Ok...sampai saja di rumah dah maghrib...tak tunggu lamalah...selesai apa yang patut, kami terus ke rumah jiran lama dan sambut di sana. Alhamdulillah!! Mereka siap standbykan makanan. Kami memang tak sedia apalah....rezeki kami boleh sambut double couple anniversary tahun ni. Bak kata Lin yang saya dah anggap macam adik...tidaklah aku pandang dia, dia pandang aku....hehehehe. Kali ini sambut bersama anak-anak juga.

Selamat Ulang Tahun ke 11 bagi kami dan ke....bagi Ikhwan dan Lin...

Inilah Cikgu Ikhwan dan Cikgu Lin...

Yang ini Su dan Zaini...ekekeke

Pertama kalilah kami dapat sambut selain berdua. Tapi taklah sambut beria sangat sebab kejap-kejap dah berlari ke depan tv...kejap lagi dengar bunyi..."GOL!!!!"... Mak-mak je yang setia stay di meja makan meneruskan sesi bersembang.....paling tidak bila sambut sama-sama...adalah juga kawan nak kongsi cerita perkembangan masing-masing. Alhamdulillah walaupun dah tak berjiran..silaturrahim masih dijaga baik...

Kali ini Kelantan kalah di tangan Felda United. Oleh kerana saya mengikuti laman dinding muka buku "Sultan Melaka"...nampaknya kali ni jugak Sultan Melaka tak dapat nak pecahkan rekod nak tengok team Kelantan ke final. Semua team yang disokong kalah secara konsisten dan semoga semuanya dapat keluar dari kegelapan....hahahaha memang lawak kalau baca wall Sultan Melaka tu. BACA BOLEH...KOMEN JANGAN!!! 

Celebrating anniversary in unexpexted planning...memang cool. MEMANG OHSEMM!! SEMOGA KEBAHAGIAAN YANG DIBERIKAN SEHINGGA HARI INI AKAN TERUS BERKEKALAN. SEMOGA KAMI SEMUA SENTIASA DI BAWAH PERLINDUNGAN DAN KASIH SAYANGNYA HINGGA KE SYURGANYA.....

Tuesday, May 13, 2014

Warkah syurga

Assalamualaikum dan salam sejahtera....


Hmmm.....hari ini cuti rupanya. Bila terdetik di hati nak menjenguk laman sendiri....terkejutlah jugak sebab tiada sebarang entri yang dicoret sepanjang April lepas. Sempat jugalah laman ini bersawang. Entri terakhir berkenaan keterujaan pengalaman mendaki Bukit Broga dan selepas itu.......istilah mudahnya, sejuk beku!! Macam mana pulak boleh terdetik nak menulis? Ideanya datang tatkala mendengar esakan si anak bujang waktu sama-sama menonton kisah kekeluargaan di channel 104, Astro jam 10.00 hingga 12 malam semalam.

Apa yang membuatkan anak bujangku yang terkenal dengan " hati tisunya" teresak-esak? Bukan dia saja, saya sendiri terkesan dengan cerita yang dibintangi oleh Fauziah Nawi, Sofi Jikan, Khir Rahman, Sazzy Falak, Nasha Aziz dan ramai lagi.....Malah ada juga air mata yang mengalir. Kalau kami berdua duduk sama-sama di sofa merah depan tv sambil menonton cerita-cerita sebegini....memang sesuai sangatlah kan....Nanti saya akan peluk si anak bujang dan dia pastinya selesa dalam dakapan mamanya. Dua-duanya hati tisu....mudah sangat tersayat.......elok benarlah kalau dok tengok cerita sedih medih ni sama-sama.....

Cerita ini ditayangkan sempena sambutan hari ibu. Tajuknya: WARKAH SYURGA. Maaflah kalau penceritaannya nanti tak mengesankan sebab saya bukanlah seorang pelakon, penulis skrip jauh sekali. Sekadar penonton yang sama-sama mahu berkongsi iktibar daripada cerita yang ditayangkan.

Cerita tentang derita dan redha seorang ibu yang mengharapkan anak lelakinya mempertahankannya. Namun anak yang diharapkan pula seakan menurut telunjuk isteri yang kaya raya dan punya segalanya hingga sanggup merancang untuk membuang ibu sendiri. Sanggup menuduh si ibu mencuri gara-gara ulah si isteri. Sanggup membiarkan si ibu yang menggigil kesakitan hanya kerana dikuasai si isteri. Betapa lemahnya hati seorang suami yang menurut telunjuk isteri dan betapa seorang menantu sanggup melukakan hati ibu mertua yang sepatutnya menjadi ibunya tatkala menikahi sang suami. Si menantu lupa bahawa tanggungjawab suaminya sebagai anak lelaki kepada ibunya tidak terputus selagi hayat dikandung badan dan dia juga terlupa bahawa syurganya di atas redha suaminya. 

Kisah ini juga memaparkan betapa seorang ibu sanggup menyembunyikan bahawa beliau bukanlah buta huruf malah mampu membaca dan masih bersangka baik terhadap sang anak.Meskipun tahu si anak mahu membuangnya, ibu ini masih sanggpu menunggu janji si anak untuk menjemputnya pulang. Betapa doa seorang ibu itu tiada taranya. Tiada kasih yang lebih hebat daripada kasih seorang ibu. Tanpa ibu, seorang anak itu tidak punya apa-apa dan sebagai anak lelaki, tanggungjawab terhadap ibu melebihi kasih terhadap seorang isteri. Sayang benarlah kalau seorang suami tidak mampu menjadi pemimpin yang baik untuk isteri dan keluarga yang dibentuk. Hati sebak bila si ibu dihalau keluar dari rumah dan si ibu masih mendoakan kebahagiaan sang anak, berdoa agar Allah tidak mencampakkan si anak ke neraka malah menghalalkan susu yang diberi! Inilah peranan dan mulianya watak selayaknya seorang ibu. Hanya kita sebagai anak yang harus menilai setakat mana peranan dan kasih sayang yang telah dan sedang kita berikan kepada insan bernama ibu..

Kisah ini turut memaparkan kisah di dalam kisah. Bagaimana seorang anak yang dibesarkan tanpa kasih sayang, tanpa didikan akhirnya mengambil atau mengutip si ibu tadi yang dibuang anaknya untuk sama-sama berkongsi kasih sebagai seorang ibu dan menerima kasih seorang anak. Bagaimana hebatnya kasih ibu yang dapat melentur hati seorang anak yang berpewatakan ganas dan samseng untuk kembali kepada fitrah. Menerima kasih sayang orang lain daripada mengharapkan kasih sayang anak kandung adalah kenyataan yang perit namun terpaksa ditelan. Benar-benar sarat dengan pengajaran sehinggakan anak lelaki yang hanya menjadi penonton di belakang asyik mengesat air mata. Mudah-mudahan sebagai anak, dia terkesan dengan cerita ini dan mula memahami. Anak ini tidak perlu dibebelkan kerana dia seorang yang cepat matang. Melihat dan mendengar sudah cukup untuk memberi erti kepadanya.

Apa yang dapat saya simpulkan:

Sebagai anak lelaki:
1. Ibu lebih utama daripada isteri
2. Walau apa pun yang berlaku, ibu wajib dipertahankan selagi apa yang dipertahankan tidak bertentangan syariat kerana tanggungjawab anak lelaki terhadap ibunya tidak akan terputus sampai bila-bila.
3. Jadi pemimpin yang dapat memimpin isteri, bukan dipimpin isteri

Sebagai isteri:
1. Perlu faham bahawa suami punya tanggungjawab yang lebih besar terhadap ibu
2. Keluarga suami ialah keluarga pertama yang perlu didahulukan selepas berkahwin
3. Syurga isteri terletak pada redha Allah dan suami
4. Isteri sebagai pendamping, bukan pemimpin utama sesebuah keluarga

Sebagai menantu:
1. Ibu suami wajib dihormati sebagaimana menghormati ibu sendiri
2. Keluarga mertua iala keluarga pertama, keluarga sendiri jatuh tempat kedua
3. Menjaga hubungan baik dengan ibu bapa mertua

Sebagai ibu:
1. Doakan yang terbaik untuk anak-anak, doa ibu senjata yang paling kuat
2. Berikan didikan agama yang baik, dan pendidikan yang seimbang
3. Jangan cepat berkecil hati kerana khuatir kita meletakkan anak-anak sebagai anak derhaka
4. Jangan terlalu mengongkong anak-anak yang kian membesar. Berbincang dan jadikan mereka sebagai kawan yang boleh berkongsi pelbagai cerita.

Mudah-mudahan siapa saja yang menonton cerita ini akan mengambil iktibar dan pengajaran daripadanya.....Malam itu anak bujang tidur lena berselimut BVSM dengan keadaan mata yang bengkak.....alahai anak.....

Tuesday, March 11, 2014

Broga Hill....akhirnya aku datang !!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Apa khabar? Pastinya semua masih dalam mode berharap kerana insiden MH370 yang menjadi fenomena dunia kala ini. Saya pun tidak terkecuali berharap akan muncul suatu keajaiban....hmmm....tapi kali ini saya nak cerita tentang pengalaman saya berjaya mendaki Bukit Broga atau Broga Hill atau juga famous dengan gelaran Bukit Lalang. Tertanya-tanya jugak kenapa dipanggil Bukit Lalang tapi di akhir perjalanan, saya bertemu dengan jawapannya....Sebenarnya hasrat nak naik Bukit Broga ni tercetus kalau tak silap tahun lepas bila tengok rancangan "Sarapan" kat tv3...ala siapa tu dia punya pengacara.....mamat handsome tegap-tegap tapi tak ada rambut tu...maaf bang tak ingat awak punya nama...huhuhuhu....start dari tulah dok asyik berangan bilalah dapat naik Bukit Broga ni. Masa tu tak tahu pun ada nama pangilan yang lain. Samalah keadaannya bila menyimpan hasrat nak naik Gunung Kinabalu. Dapatnya bila? entahlah......simpan hasrat aje memandangkan faktor usia makin menjejak series kedua BMW dah ni....jadinya....you all teruskanlah membaca kisah yang panjang ni ye.....

Pucuk dicita ulam mendatang.  Kebetulan terlihat iklan ada conference berkaitan bidang kajian saya, so saya pun mendaftarkan diri. Kebetulan.......kebetulan RA penyelia saya pun mula berjinak-jinak dengan dunia pendidikan khas, makanya kami pun berjanjilah nak pergi sama. Dipendekkan cerita, RA yang cantik manis ni rupanya dah siapkan itenary yang saangat mengujakan saya sebab salah satunya ialah memanjat Bukit Broga. Kalau nak ikutkan conference tu sehari je tapi sebelum balik ke Johor keesokannya, beberapa rancangan besar diatur sebagai mengambil peluang dah sampai katanya.........Dek kerana malam sebelum nak memanjat Bukit Broga tu saya diserang sakit kepala yang tak tahan dibuatnya...berdenyut-denyut....rancangan malam tu untuk ke program malam Syria-Palestin di Putrajaya pun terbatal. Satu program tak dapat dipenuhi tapi kami dapat peluang melelap mata lebih awal supaya dapat sismpan tenaga keesokannya.

Punyalah bersemangat, pukul 5 kami dah bangun, siap-siap dan terus ke 7E sebab nak beli lampu suluh hinggakan counter's lady kat situ dapat agak yang kami nak ke Broga. Cantik katanya kalau dapat ke peak ke-3, pada kami dapat capai 1st peak pun dah alhamdulillah! Malam tu RA a.k.a adik manis bernama Rina yang jadi teman seperjalanan saya ni sempatlah meng"google" apa barang yang perlu dibawa dan lampu suluh merupakan item wajib sebab kami akan mendaki pagi, tatkala masih gelap. Berpandukan bantuan Pakcik GPS yang selalu pening tu....kami menghala ke Broga dan kebetulan terperasan dua biji kereta di depan kami seakan berkonvoi ke arah yang sama. "Sah, mesti diorang pun nakke Broga", agakan saya.  Maka kami menurut di belakang. Sekali pandang macam satu Malaysia, sebiji berplat "K" dan satu lagi berplat "P' sedang kami berplat "C". Tepat telahan saya bahawa mereka juga nak ke destinasi yang sama.

Stretching sikit....kami pun followlah group anak-anak muda di depan kami sebab kami memang "buta jalan". Di awal perjalanan, agak terkejut sebab bertemu gerai dalam ladang kelapa sawit!! Ada pendaki yang singgah mendapatkan sarapan pagi sebelum memulakan pendakian. Kami? Dah set nak berpiknik di puncak, katanya.....tapi memang dah plan tak mahu makan berat. Kami bawa bekal buah anggur, buah limau, sedikit roti dan biskut dengan sasaran bila turun semula ke bawah, semua makanan dah berjaya dihabiskan di atas. Ghoper-ghopernya....berat bahu memikul beban!!Tersemput-semput mak!!!Al-maklumlah dah lama tak mendaki.....angan tinggi tapi tak ada yang sudi nak bawak mendaki....ahaks....lagipun susah orang nak percaya saya boleh sampai ke puncak kalau tengok pada fizikal tubuh badan yang gebus ini....

Beberapa kali juga berhenti kelelahan. Kasihan si cantik manis Rina yang terpaksa mengalah. Saya pun kasihan kat dia, takut hasrat nak tengok matahari terbit tak kesampaian. Kami pun berjalan perlahan-lahan. Tiba di suatu tahap, saya rasa saya dah tak mampu, dada rasa ketat dan berdegup laju. Saya hampir-hampir dah nak angkat bendera putih dan minta ditinggalkan sebab taknak susahkan kawan yang nak naik ke puncak. "Akak....takkan saya nak tinggalkan akak dan siapa nak habiskan makanan kita ni?", antara kata-kata Rina yang hampir buatkan saya tergelak. Kemudian saya dapat lihat ada ibu bapa yang bawa anak-anak kecil, saya melihat ada makcik-makcik lingkungan usia 40an dan mungkin 50an yang mendaki meskipun perlahan...ada warga tua yang membawa tongkat mendaki dengan sabar, terasa insaf bahawa saya yang masih muda, ada kudrat...takkan tak mampu kot? Saya kuatkan semangat...dapat naik peak pertama pun jadilah.....katanya..............dan ALHAMDULILLAH, SUBHANALLAH!!! Saya berjaya!!!!

Kami naik 6.30 pagi dan sampai di puncak pertama lebih kurang 7.30. Tepat pada detik matahari mahu memunculkan diri dari ufuk timur. Subhanallah sangat cantik dan indahnya pengalaman yang Allah berikan kepada saya sebagai nikmat yang tak terhingga. Melihat matahari terbit pada ketinggian 1312m dari aras laut, apa lagi yang mampu saya ungkapkan? Maha suci Allah yang mentakdirkan saya sampai tepat pada waktunya....Bila dah sampai....sempatlah feeling-feeling piknik. Sempatlah tawarkan buah-buahan yang kami ada dengan pendaki-pendaki lain dan dalam tak sengaja, sempat menawarkan buah anggur kepada pelakon MASKARA di Astro, Nazrief Nazri yang betul-betul duduk depan kami bila dia turun dari puncak tertinggi. Hmmmm....berbudi bahasa orangnya, segak macam dalam cerita tu jugak dan tak lepas dengan senyuman. "Alamak, ada orang perasanlah," katanya sambil tergelak dan digelakkan kawan-kawannya.....Ha....ini dia gambar di puncak pertama dan menikmati kejadian alam yang sangat indah....

di peak pertama, selepas matahari terbit

ahaks....feeling picnic sangattt....

ngeh3....

Lepas rehat sekejap di peak pertama, terasa cemburu pulak bila tengok ramai pendaki di peak kedua. Ada yang bergambar sakan siap kibar bendera negeri, lupa pulak mau kibar bendera Johor. Apa yang ada cuma stokin merah biru yang dipakai. Tak agak-agaklah kalau nak kibar kan....tapi baju merah kasut biru pun dah kira LUASKAN KUASAMU jugak....hehehe. Di sini kami bertemu seorang lagi rakan seperjalanan yang sangat sweet dan jadi photographer kami.....Dan di sini juga saya dapat ajwapan kenapa Bukit Broga juga dipanggil Bukit Lalang. Sepanjang laluan untuk ke peak kedua dan ketiga, di kiri dan kanan laluan hanya lalang meninggi.....dari situlah agaknya nama diberi.  Kami akhirnya mencabar diri untuk teruskan pendakian ke peak kedua dan hasilnya......

kami di peak kedua!!!Alhamdulillah!!!!!

Bersama teman seperjalanan baru, kami mencabar diri ke puncak tertinggi. Mula-mula tu bincang juga...nak ke tak nak sebab agak tinggi dan curam bila nak turun nanti. Tapi bincang punya bincang...dah alang-alang....sekali lagi kami mencabar diri...penat tolak ke tepi dan akhirnya!!!!!!!!!!!!!

Kami berjaya!!!!!Syukur Ya Allah, kami sasar satu tapi kami dapat tiga! Di luar jangkaan.....

Selepas ambil angin, menikmati pagi yang indah....kami pun bertolak turun berhati-hati memandangkan laluan agak kering dan licin juga. Pastinya sebelum berpisah, kami ambil kesempatan merakam kenangan dengan teman seperjalanan, Preet dari Kajang. Till we meet again ya Preet!!! Kami sampai di bawah lebih kurang jam 10.30 pagi. Alhamdulillah sempat balik ke bilik, mandi-mandi dan berehat sebelum meneruskan agenda pada sebelah petangnya...ke Kotaraya Kuala Lumpur,bersama Dapur Jalanan untuk memberi khidmat dan makanan kepada gelandangan di Kuala Lumpur. Kisahnya?? Tunggu......


Sedikit tip untuk sesiapa yang nak ke Broga....

1. Mulakan pendakian awal, kalau beginner eloknya selepas subuh supaya boleh sampai tepat pada 
waktu untuk lihat matahari terbit
2. Parking RM2 dalam ladang kelapa sawit, kereta taklah panas.
3 Pastikan bawa air yang cukup
4.Jangan makan makanan berat, tapi eloknya bawa buah-buahan dan energi bar supaya perut tak penuh sangat dan tak berat nak bawak badan. Jangan risau, turun nanti gerai nasi lemak setia menunggu pelanggan...
5.Lampu suluh item wajib

Tu jelah kot.....semoga dapat membantu kot ada yang nak ke sana.....cerita tentang Jalan Panggung? Terus tunggu tau...................

Monday, February 17, 2014

Rahsia mimpi: petanda apakah ini?

Assalamualaikum....
Salam sejahtera..salam bersua kembali.................

Hampir sebulan laman ini terbiar sepi. Tiada hasil ketukan jari jemari di atas papan kekunci komputer riba. Kali ini secara tiba-tiba terpanggil untuk kembali meneruskan coretan. Kali ini saya ingin bercerita tentang mimpi. Semua orang pernah bermimpi kan? Tipu sangatlah rasanya kalau berani mengatakan tak pernah bermimpi sepanjang hayat kan? Zaman kanak-kanak selalu mimpi hantulah....mimpi airlah...mimpi macam-macam hingga banyak juga buku-buku terhasil untuk mentafsir pelbagai jenis mimpi. Saya juga tak terkecuali untuk mendapat mimpi sewaktu tidur. 

Rahsia mimpi? entahlah....saya bukanlah seorang yang sering didatangi mimpi...kalau ada pun pastinya keesokan harinya saya tak ingat apakah mimpi tersebut. Apa yang saya tahu....semalam saya bermimpi. Cuma....sepanjang lebih 30 tahun Allah pinjamkan nyawa dan jasad ciptaanNya buat saya, ada beberapa mimpi yang saya takkan lupakan sepanjang hayat saya,insyaallah...Walaupun sehingga kini saya tidak memahami dan dapat mencari RAHSIA MIMPI tersebut.....

Mimpi pertama yang takkan saya lupa, dikejar oleh banyak ular hitam...waktu itu saya masih remaja. Maksudnya? entahlah....tak kuasa pula nak memikirkannya....

Mimpi kedua waktu saya belajar di UKM....saya melihat di sebuah parit kecil, ada seekor ikan haruan berenang-renang...jinak saja kelihatannya. Bila ikan itu berpaling, saya melihat sisiknya berwarna emas....

Mimpi ketiga....saya melepasi banjir yang besar

Dan ini mimpi saya didatangi seorang perempuan cantik yang memeriksa helaian Al-Quran yang saya baca. Katanya..."bacalah...tinggal sikit je lagi ni"...Saya tersedar. Dan apabila saya semak kembali helaian terakhir surah yang saya baca, ia berada pada surah lazim "Al-Muthoffifiin...". Sah, memang tinggal sedikit sahaja untuk saya khatamkan bacaan saya.  Allahuakbar!Petanda apakah ini? Rentetan mimpi tersebut saya tersedar bahawa sudah lama juga saya tidak membaca Al-Quran, seminggu rasanya....lazimnya saya akan membaca walaupun satu muka selepas solat subuh...namun entah mengapa rutin itu tiba-tiba terhenti.Maafkan saya....tidak terdetik sedikit pun untuk riak, takbur atau ujub dengan kenyataan saya dalam entri ini atau mana-mana entri sekali pun, cuma sekadar berkongsi pengalaman dan rasa yang cukup indah....

Saya ditegur, usah dengan mimpi kita beramal. Terima kasih atas teguran. Saya insan biasa. Seperti yang saya maklumkan, saya bukanlah jenis mempercayai mimpi namun saya melihatnya dari satu sisi positif. Mungkin Allah mahu jentik saya menerusi mimpi, wallahua'lam kerana sebenarnya saya berazam untuk menamatkan bacaan Al-Quran tahun lepas lagi namun tersasar. Azam saya untuk khatam sekurang-kurangnya sekali dalam setahun, bukan juga untuk bermegah namun saya mahu meletakkan itu sebagai keyakinan pada diri supaya tidak tersasar jauh...Alhamdulillah...saya berjaya khatam Al-Quran pada hari ini, 18 Rabi'ul Akhir 1435H. Perasaan yang hadir? Gementar seluruh tubuh dan syahdu.......Ada yang mengatakan saya insan terpilih mendapat mimpi itu...Hanya Allah Yang Maha Mengetahui setiap sesuatu.....

Apa yang dipohon dalam doa agar hati ini tidak dipalingkan daripada jalannya, hati ini tidak terhasut dengan bisikan iblis dan syaitan yang berjanji menyesatkan manusia hingga ke akhir zaman. Kalau sebelum ini Al-Quran sekadar dibaca tanpa memahami isinya....mungkin ini juga pemula langkah untuk saya memahami Al-Quran dan seluruh isinya....Siapa tahu? Hanya Dia Yang Mengetahui segala isi langit dan bumi dan semua yang terbit dari isi hati hambaNya...


RAHSIA MIMPI....tiada siapa yang tahu. Ayuh sahabat...kita kembali menggali dan mencari hakikat dan hikmah kitab suci ini. Mudah-mudahan Allah dorongkan hati-hati kita untuk terus kekal di jalanNya....Aamiin Ya Robbal A'lamiinn....

Wednesday, January 22, 2014

Mencari CINTA (HUBB)....

Assalamualaikum dan salam penuh kebahagiaan buat semua pengunjung laman yang kian bersawang ini....kikikikiki....

Alhamdulillah, masih berkesempatan untuk mencoret entri lagi di laman tinta jemari. Dalam kesibukan hidup sebagai pelajar klasik, masih berulang-alik ke hospital, berusaha meningkatkan kualiti kehidupan...tetap mencuri ruang dan peluang untuk terus menulis walaupun bukanlah penulisan akademik. Mengadap jurnal pun bosan juga. Naik tepu dibuatnya..mau tak mau kena cari sesuatu yang boleh melarikan fokus seketika....

Kenapalah pulak tetiba nak bercerita soal CINTA? Terasa macam dramatik romantik plastik dan melentik padahal tak ada kena mengena pun....tak...saja nak bercerita tentang pengalaman MENCARI CINTA.....saja nak cerita pasal CINTA....CINTA itu ibarat fatamorgana, indah, tenang dan menyejukkan bagaikan air tetapi hakikatnya apabila dekat, ianya sungguh panas dan membahang. Tiba-tiba je i pandai berfalsafah ( takdelah...tu copy paste kata-kata yang keluar daripada mulut Ustaz Pahrol Muhamad Juoi tau)..... Hakikatnya kita tetap mahu mencari CINTA. CINTA apa sebenarnya yang kita cari ni? Hebat sangat ke kalimah CINTA ni? Of courselah kan.....kalau tidak tak adalah cinta Laila Majnun, cinta Syah Jahan, Romeo dan Juliet, Uda dan Dara....kan...kan....

Sebenarnya you all.....Sabtu minggu lepas i melarikan diri dari rumah. Ambil masa untuk diri sendiri tapi dengan kebenaran hokey....anak-anak di bawah pengaruh dan tanggungjawab encik suami. Jadi sebelum bagi kebenaran encik suami pi berjimba-jimba tengok bola malam tu, cik puan isteri dia pun ambil kesempatan untuk mencari masa untuk diri sendiri. Berjimba-jimba dengan adik comel dan manis, kiut, gebus dan soo sweet. Kalaulah yang dimaksudkan tu terbaca entri saya ni, anda faham andalah insan comel yang saya maksudkan tu yek...hihihi...terima kasih sebab jemput kakak you ni untuk sama-sama mencari CINTA.....

Ke mana saya beria-ia mencari CINTA? Ha....tengok ni:

konvensyen CINTA Dambaan Syurga katanya..............

Saya rasa satu kerugian yang besar kalau tak mencari CINTA di sini. Dengan pelaburan RM80 sahaja, saya dapat menimba ilmu secara langsung dari panel-panel tersohor di negara kita. Saya selalu ingatkan diri, bila namanya PELUANG..ia tak akan datang selalu. Sama ada kita sambar atau kita biarkan ianya berlalu pergi. Justeru bila diajak oleh adik manis yang saya katakan tadi, saya terus 'grab' peluang yang ada di depan mata. Rugi ke tidak kalau tak pergi? Cuba kalian jawab bila melihat siapakah panel-panel yang mencurah ilmu pada hari tersebut....

1. Ustaz Pahrol Muhamad Juoi
2. Ustaz Dr Zulkifli Al-Bakri
3. Ustaz Roslan Mohamad
4. Ustazah Fatimah Syarha
5. Ustazah Norhafizah Musa
6. Ustaz Syed Abdul Kadir dan UNIC

Rugi kan? Mungkin juga ada kekangan yang menyebabkan ada yang tak dapat hadir. Saya sendiri hampir terlupa sebab pendaftaran dibuat awal. Mujur sekali lagi adik manis Rina ingatkan saya. Thanks ye sis!! Kata-kata Ustaz Pahrol Mohd Juoi yang takkan saya lupa...bila kita buat sesuatu kebaikan, itu bukan kerana kita baik tetapi kita dalam proses atau usaha untuk menjadi baik dan kata-kata itu saya simpan dalam kamus ingatan setiap hari. Konvensyen ini merupakan idea pelajar-pelajar dalam usaha mengutip sumbangan untuk program outreach pelajar ke bumi Anbiya'. Semoga usaha ini melancarkan urusan mereka seterusnya.

Banyak input yang dapat saya selami dan pelajari tentang CINTA antaranya:

Bagaimana memupuk CINTA pada Allah dan Rasulullah:
1. Ikut apa yang dianjurkan, tinggal apa yang dilarang
2. Ikut sunnah Rasulullah
3. Usah mereka-reka cinta sebaliknya rujuklah pada cara para sahabat cintakan Rasulnya.

CINTA itu apabila:
~~ melebihkan keperluan orang lain melebih keperluan diri
~~ wujud pengorbanan
~~ bila mana ada sabar
~~ kebersihan hati
~~ perasaan melebih rasa sayang
~~ tidak mengharap sesuatu daripada yang dicinta (Ulamak Tasawwuf menyatakan cinta itu dengan 
     memberi semuanya hingga tiada apa yang tinggal untuk diri sendiri)

Semua orang mencari bahagia. Walaubagaimanapun, ramai yang tidak bertemu bahagia SEKIRANYA:
1. Tidak tahu erti bahagia/kebahagiaan
2. Tidak tahu cara/jalan untuk mencari kebahagiaan
3. Tidak mampu menempuhi pengorbanan/penderitaan/cabaran untuk mencari bahagia.

Mencari bahagia juga perlu tahu:
a. Tujuan dan keperluan
b. Fitrah dan fitnah
c. Kenalpasti cinta Alat dan cinta matlamat

Sebagai Hamba Allah, TAHU dan RASA sebagai HAMBA ALLAH adalah dua perkara yang BERBEZA. Kita selalunya tahu menjadi hamba tetapi tidak RASA sebagai hamba selagi kita melakukan dosa. Untuk mendapatkan ketenangan kita perlu mengingati Allah dengan Zikrullah dan mesti beriman, beramanah untuk mendapat aman (tenang). 

Zikir membantu :
1. meningkatkan RASA kehambaan (datanglah ujian kerana kita layak diuji, bukan mengapa kita diuji         sebaliknya kita terpilih untuk diuji)
2. menjadikan seseorang itu lebih beriman (Allah tidak kecilkan ujian, sebaliknya Allah besarkan iman)
3. membesarkan Allah dan (semakin tinggi menuju Allah, semakin kecil apa yang ada di dunia)
4. mengingati kebesaran akhirat (besarnya akhirat, kecillah penderitaan di dunia)

Antara rangkaian kata-kata berhikmah yang mengesankan hati kecil saya:

1.What happened in you more important than what happened to you
2. Being a right person is more important than choose the right person
3. Allah sangat cemburu dengan hati yang lebih cenderung kepada hal-hal lain selain Allah
4. Lets go and lets GOD
5. Bertindak untuk memahami supaya kita difahami
6. Don't be a problem talker, be a problem solver
7. Dunia ibarat dewan peperiksaan, walaubagaimanapun kertas soalannya yang tidak sama walaupun 
    keputusan dan masanya sama.
8. Jadi hamba kaya yang bersyukur lebih afdhal daripada orang miskin yang sabar
9. Orang mukmin diibaratkan sebatang tubuh, saling bergantungan dan dengan itu mereka dapat hidup 
    secara harmoni, bersatu padu dan perlu memerlukan.
~~copy right Ustaz Pahrol Mohamad Juoi~~

Dalam usaha mencari CINTA, JODOH merupakan komponen penting mencipta CINTA dan bahagia, Walaubagaimanapun, soal jodoh perlu:
a. serah pada kebijaksanaan Allah
b. yakin dengan pilihan Allah bahawa itu yang terbaik untuk kita
c. istikhoroh sekiranya perlu membuat pilihan
d. solat hajat seandainya berhadapan dengan cabaran
e. berlapang dada
f. restu/redha ibu bapa

Tanpa enam perkara di atas, rumahtangga mungkin berhadapan dengan konflik yang mengugat keharmonian yang didambakan. Justeru,segala konflik perlu ditangani menerusi kaedah 7S + 1s:
1. simpati
2. semangat
3. sokongan
4. sayang
5. sabar
6. sepakat
7. santuni pasangan
8. syukur

Banyak lagi input tentang CINTA tapi takut bosan pula yang membacanya.....apa yang penting, saya pulang dengan senyum lebar di bibir apatah lagi dapat berjabat dan berpelukan dengan asatizah yang saya hormati, Ustazah Norhafizah Musa. Tidak puas rasanya mendengar bait-bait kata beliau hingga mendorong saya untuk terus mengikuti program beliau akan datang di Johor Bahru, insyaAllah....

Ustazah Norhafizah Musa

Mana tahu kalau ada yang minat nak join sama-sama ke program latihan solat wanita di M-suites Hotel JB pada 1 Mac nanti, bolehlah tengok info di dinding muka buku saya. Ada saya naikkan post sebelum entri ini saya catatkan. InsyaAllah kita sama-sama berusaha untuk menjadi lebih baik. Apa-apa pun, pastikan matlamat CINTA kita betul dan CINTA kita adalah CINTA yang hakiki. Ayuh mencari CINTA DAMBAAN SYURGA!!!!

Tuesday, January 7, 2014

Nak tercopot lagi....

Assalamualaikum dan salam penuh kemesraan...

Diam tak diam dah hampir seminggu rupanya kita menginjak di tahun 2014. Belum sampai sebulan pun lagi saya dah dikejutkan dengan kejadian yang agak mengejutkan.Terkejut mak!...rasa nak tercopot jantung ni ha dek anak-anak....5 tahun sudah sekali nak tercabut jantung rasa....kes yang ni saya tak berapa sedia nak kongsikan secara terbuka srbab betul-betul menyentap naluri seorang ibu yang paliiiiiingggg dalam....kemudian rasa nak tercabut kali kedua bila adik lelaki sulung saya meninggal...kemudian sekali lagi nak tercabut jantung sebab anak sulung accident sendiri gara-gara terlampau hebat tunggang basikal laju sambil kepala pandang belakang. Dah bagitau jangan pandang belakang...eh nak jugak...tup-tup mencium bumi...dah bergegar kepala...ni sekali lagi nak tercopot jantung gara-gara si anak dara. Banyak kali jantung ni macam nak terputus je rasa...syukur Allah masih pinjamkan nyawa walaupun kadang-kadang tu senang beno terkujat-terkujat bila berlaku adegan ba ba cak!!adegan terkejut-terkejut ni lerr...

Kejadian semalam juga dianggap di luar dugaan, tak disengajakan dan ini bukanlah salah sesiapa.Benda dah nak jadi...semua yang berlaku pasti ada hikmahnya...cuma bab terkejut-terkejut ni ler yang saya kurang gemar...boleh jadik panik...boleh jadi muka pucat tak ada darah..boleh jadi syemputttt....Kadang-kadang kita ni beria-ialah cuba lindungi insan-insan kesayangan kita daripada kejadian yang tak diingini tapi kita terlupa bila Allah kata 'Kun' sahaja,maka jadilah ia. Soroklah mana pun,protectlah mana pun..jadi tetap jadi dengan kehendakNya.

Kalau ditanya sama hati...memang tak tentulah jawapannya  dengan apa yang berlaku semalam. Memang kalau ikutkan hati,debar tu masih belum hilang..rasa takut itu masih bersisa. Masih belum bersedia menerima sebarang kemungkinan yang tidak terjangka. Dup dap....dup dap...dup dap...dup dap....setiap kali berlaku sesuatu yang melibatkan insan-insan kesayangan...pastinya hati ini jadi gelisah,resah,gundah dan berdebar-debar yang tak pernah hilang. Semoga perasaan yang tak enak ini pergi jauh-jauh.....

Semoga Allah lindungi keluarga kami daripada musibah. Semoga tak ada lagilah aktiviti mencopotkan jantung ini untuk yang entah ke berapa kali.Tak larat rasanya...semoga semuanya baik-baik sahaja....