Followers

iklan..iklan......

Sunday, October 9, 2016

Momen Ammar Hariz (1)

Semakin hari Ammar Hariz semakin bijak. Sudah mula fokus kepada warna-warna terang. sudah mula pandai menggenggam barang. Sudah mula belajar mengiring malah sudah mula ketawa bila diagah. Satu perkembangan yang tidak boleh dibandingkan dengan arwah abangnya, wildan syurga Aiman Haziq.

Seusia tiga bulan, Aiman Haziq dibelenggu sawan yang tidak berhenti setiap hari. Perkembangannya terbantut. Umpama bayi baru dilahirkan. Apabila hadirnya Ammar Hariz, kadang-kadang saya sendiri tak tahu nak buat macam mana. Seperti dapat anak sulung pula gayanya. Beberapa hari lepas suami mencadangkan supaya saya membelikan mainan untuk merangsang motor kasar Ammar Hariz dan pada ketika itulah saya sedar bahawa ya, anak saya yang satu ini sempurna perkembangannya. Gigihlah kami ke pusat membeli belah untuk belikan Ammar Hariz mainan, haha. Teruk benar rasanya.

Semakin besar dan semakin cerdik. Andai tidur siangnya lena dan panjang, maka bersiap sedialah Mama dan Ayah untuk jadi pengawal keselamatan di sebelah malam. Elok saja Ammar Hariz akan bangun tengah-tengah malam minta dilayan berbual atau mahukana ayunan buaiannya di depan tv. Esok pagi memang bermata pandalah Mamanya.

Makin besar, makin putih pula rasanya Ammar Hariz. Sama seperti abang sulungnya. Setiap orang yang melihat Ammar Hariz pasti mengatakan wajahnya iras suami. Belum adalah seorangpun yang mengatakan Ammar Hariz ada iras Mamanya. Ini tidak adil, tidak adil bagiku....hahaha. Memang diakui semua keempat-empat anak ada iras ayahnya. Berkulit putih seperti orang Cina. Manakan tidak, ada darah Cina di sebelah arwah mak mertua. Kalau ikutkan kulit Mamanya, sawo matang, ala-ala putih Jawa gitu.....

Minum susu pun boleh tahan juga. Setiap hari sudah perlu bekalkan dalam lingkungan 20 aun sebagai bekalan di rumah pengasuh. Gigihlah Mama memerah susu di pejabat. Gigihlah juga cuba mencari pelbagai jenis makanan yang menjadi booster semulajadi untuk memperbanyak kuantiti susu berdasarkan demand setiap hari. Kadang-kadang frust juga bila ada masanya susu drop tetapi cepat-cepat cuba positifkan fikiran. Kita cuba, kalau tak ada rezeki susu banyak, kita terima saja. Jangan stress stress, kata suami. Iyalah, dapat berikan susu badan untuk anak kesayangan juga satu rezeki yang tidak terungkap. Bersyukur sangat diberikan peluang tersebut dan sentiasa berusaha dan berdoa agar dapat memenuhi keperluan susu harian Ammar Hariz.

Bukan apa, ingin merasa bagaimana perasaan dapat menyusukan anak secara eksklusif. Anak sulung dulu hanya dapat menyusu selama dua bulan. Selepas berpantang saya perlu hadir kursus induksi selama 3 minggu di Kelantan. Susu semakin susut dan anak sulung tidak mahu menyusu. Anak kedua direzekikan menyusu sehingga usianya setahun, itupun dicampur dengan susu formula. Aiman Haziq? Tidak direzekikan susu badan untuknya. Dalam dua bulan pertama pun susu saya telah berkurangan. Faktor tekanan dengan kondisinya waktu itu mempengaruhi pengeluaran susu.

Kali ini sebolehnya saya cuba untuk memberikan susu buat Ammar Hariz. Target saya paling kurang pun eksklusif enam bulan dengan susu badan. Andai lebih alhamdulillah rezeki Ammar Hariz. Terasa bonding yang kuat bila menyusukan anak. Nak berpisah sehari pun dah rasa rindu. Tak nampak wajahnya pun dah rasa gelisah. Itulah agaknya the power of breasfeeding. Semoga semua ibu-ibu di luar sana direzekikan nikmat yang satu ini. Andai tidak, berlapang dadalah kerana pasti ada nikmat lain yang lebih besar Allah nak hadiahkan. Tunggu dan sabar. Inshaallah...

Monday, October 3, 2016

Kisah Hamil (Part 3)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hihihi punyalah lama tak menulis, ini bukan lagi kisah kehamilan, bayi yang di dalam perut pun dah nak masuk tiga bulan umurnya beberapa hari saja lagi. Hmmmm, beginilah kehidupan mak-mak bila ada anak kecil. Macam tak cukup masa je.

Sebenarnya, hari ini secara rasminya saya dah pun mula bekerja selepas tamat cuti bersalin selama tiga bulan. Pejam celik pejam celik cuti pun dah habis. Macam tak percaya pun ada sebab dalam tak sedar bayi membesar. Oh ya, bayi yang saya kandung dan usung ke sana sini tu, selamat dilahirkan sehari sebelum Aidilfitri yang lepas. Mujurlah  bacaan gula dalam darahnya ok. Kalau tidak, menyambut pagi raya di hospitallah kami gamaknya. Nama diberikan kepadanya ialah Ammar Hariz.

Ammar Hariz lahir jam tiga pagi. Siang tu merupakan pemeriksaan saya kali terakhir di klinik ibu mengandung di Klinik Kesihatan Masai. Tanda-tanda mahu bersalin sudah ada antaranya braxton hick atau kontraksi palsu. Saya beranggapan ianya biasa sahaja sebab masih boleh menahan kesakitan. Taklah sakit sangat waktu itu. Oleh kerana usia kandungan sudah 39 minggu, jururawat memeriksa kontraksi seperti yang saya adukan. Katanya, kontraksi saya sudah agak kuat. Mereka buat pula pemeriksaan bukaan serviks. Sudah ada bukaan dua sentimeter! saya diarah bersedia kerana kemungkinan saya akan melahirkan. Ala...baru saja plan esoknya tu saya nak balik ke kampung.

Balik ke rumah, saya masih sempat alter seluar raya suami. Masih lagi gagah berdiri di dapur membuat popia cheese untuk hari raya walaupun sesekali terasa lenguh pinggang dan kaki. Malam itu saya mula rasa lain macam dan tidak sedap hati. Perut sakit sekejap-sekejap. Suami balik dari masjid dalam lingkungan jam 10 malam. saya berbicara sendiri dengan anakanda dikandung supaya memberikan tanda sekiranya mahu keluar pada malam itu.

Lebih kurang jam 11 malam, saya bangun tidur kerana mahu ke tandas. Saya melihat ada lendir dan darah yang keluar, sangat halus. Dalam hati tergerak menyatakan saya akan melahirkan pada malam itu. Saya maklumkan suami yang sedang menonton televisyen untuk bersiap sedia ke hospital. Kami sampai di hospital hampir jam 12 malam. Suami tertidur kemudiannya di kerusi menunggu sementara saya diperiksa di bilik saringan.

Rupa-rupanya bukaan serviks sudah mencecah 4cm! Arahan dikeluarkan untuk saya ditolak masuk ke bilik bersalin. Suami yang tertidur bangun apabila namanya dipanggil berkali-kali untuk mendapatkan pakaian bayi. 1.30 pagi saya dimasukkan ke bilik bersalin sehinggalah air ketuban dipecahkan jam 2 pagi. Maka bermulalah siri kontraksi yang semakin lama semakin kuat, semakin lama semakin rapat malah semakin lama semakin menyesakkan nafas! Hanya zikir menjadi mainan bibir ketika itu. Suami juga setia menemani. Hampir jam 3 pagi saya memaklumkan bidan bertugas bahawa saya ingin meneran. Beliau bersiap sedia untuk menyambut satu kelahiran ke dunia ini. Teran kali pertama, keluar kepala. Saya diingatkan supaya 'jangan push' dahulu sementara bidan membuat urutan perineum bagi mengelakkan berlakunya koyakan. Apa yang saya dengar hanyalah 'push' dan saya terus meneran. Kali ini keseluruhan tubuhnya keluar, alhamdulillah dipermudahkan.

Saya ditahan hampir 24 jam di hospital kerana risiko GDM dan bayi saya perlu dipantau paras gula dalam badannya. Semuanya selamat, alhamdulillah. Akhirnya malam raya sewaktu takbir raya sedang bergema di sini sana, barulah kami berdua dibenarkan keluar. Beraya di bandarlah nampaknya tahun ini.

Tanpa sebarang persediaan, pagi raya kami hanya dengan sebatang lemang dan sepinggan rendang dibeli di tepi jalan. Rezeki kami, jiran sebelah rumah beraya di bandar kali ini. Merasalah makan tengahari dengan ketupat, ayam masak merah. Saya tumpang tengok saja sebab tak berapa berani nak makan. Al-maklum baru saja melahirkan.

Diam tak diam cuti berpantang sudah pun habis. Ammar Hariz juga semakin cerdik, sudah mula mahu mengajak kita bersembang. Sudah semakin riuh mulutnya. lagak macam budak besar. Tegak kepala bila didirikan. Anak-anak zaman sekarang. Macam tak puas lagi mendukungnya dalam bedungan. tahu-tahu saja sudah mula belajar mengiring. Cepat benar kamu membesar duhai anak...

Tunggu sedikit ahri lagi, pasti ada saja yang bakal saya kongsikan tentang perkembangan Ammar Hariz comel tu. Tunggu ya....


Sunday, June 19, 2016

Kisah Hamil (Part 2)

Assalamualaikum dan selamat pagi Ahad...

Ha, hari tu kan saya dah janji nak sambung story tentang kehamilan kali ini. Part 2...

Ingat cerita tentang saya jatuh tangga waktu bertugas di UTM tu?. Lepas buat scan di sebuah klinik swasta, alhamdulillah semuanya nampak baik, tak ada apa-apa kelainan dan baby pun aktif di dalam perut. Lega......sekejap huhuhuhu.

Rupa-rupanya beberapa minggu lepas tu, ada ujian lain menunggu. Tiba-tiba je perut rasa semacam. Alamak, ada 'spot' darah cair di pantiliner. Hati dah mula cuak. Bimbang tanda apa lagilah ni. Saya terus hubungi adik yang pernah alami keguguran. Simptom dan signal yang ada menjurus kepada miscarriage. Seminggu jugalah boleh dikatakan bleeding walaupun tak banyak. Saya dinasihatkan supaya 'bedrest' di rumah, tak boleh buat aktiviti lasak, apatahlagi mengangkat benda-benda berat. Risau di hati jangan cakaplah. Doktor berikan ubat untuk menguatkan rahim. Diagnosis, threatened miscarriage, mau tak seram???...

Saya ikut nasihat doktor tetapi apabila bleeding masih ada, saya mendapatkan pandangan kedua. Dos untuk ubat kuatkan rahim dinaikkan dan alhamdulillah, tiada lagi bleeding. Namun hati tetap ada debarnya. Perut boleh dikatakan sering merasa tidak selesa. Selesai satu ujian. Alhamdulillah, baby hebat ini kuat bertahan di dalam rahim Mamanya. Sungguh, kamu budak kuat. Kamulah bakal menjadi penyeri hidup Mama dan Ayah lepas abangmu pergi sayang...Setiap hari tak putus doa agar anak ini kekal bertahan dan berjuang sehingga dapat melihat dunia apabila sampai masanya.
.
.
Selepas buat buku merah di Klinik Kesihatan, saya mula melalui rutin pemeriksaan ibu mengandung setiap bulan. Oh...masih ada lagi yang perlu saya hadapi rupa-rupanya. Scan mendapati kedudukan uri saya berada agak bawah namun tidak menutup laluan serviks (low lying placenta). Saya perlu menjalani ujian MGTT (minum air gula) memandangkan keluarga ada sejarah diabetes dan umur pun sudah melebihi 35 tahun. Alhamdulillah, ujian pertama tidak ada masalah. Saya dirujuk kepada pakar O & G di Hospital Sultan Ismail setelah doktor di klinik kesihatan mendapat makluman bahawa anak ketiga saya yang merupakan anak Cerebral Palsy disahkan meninggal pada tahun lepas.

Mencabar sungguh kandungan kali ini. Ancaman keguguran dan kedudukan uri di bawah bukanlah kondisi yang disukai ibu-ibu hamil. Malah sentiasa dalam doa agar keadaan tersebut tidak berlaku kepada kami. Tatkala ianya berlaku, hanya tawakkal dan berserah diri sahaja jawapannya. Bukan mudah melalui keadaan ini. Pergerakan menjadi terbatas dan adakalanya ianya menjadi satu punca tekanan. Rasa nak marah, sedih, kecewa, takut, semuanya ada tau...

Jadi, apa yang saya buat ialah mencari ilmu dengan mengikuti grup di facebook berkenaan info dan pengalaman ibu-ibu hamil dan melahirkan anak. Banyak perkara baru yang saya pelajari yang tak pernah saya tahu meskipun anak dah nak masuk empat orang. Itu belum lagi kisah seterusnya. Ha...kena tunggu ya.....part 3....akan datang...

Wednesday, June 15, 2016

Kisah Hamil (Part 1)

Assalamualaikum semua...

Waktu catatan ini ditulis, saya sedang menunggu hari. Sudah masuk 37 minggu. Tak sabar pula rasanya menunggu kelahiran yang istimewa ini, almaklumlah tahun lepas dikejutkan dengan pemergian anak bongsu, tahun ini Allah gantikan dengan begitu cepat untuk memulihkan duka hati. Alhamdulillah. Yang itu dah pasti tempatnya di syurga, di bawah jagaan Ibrahim yang mulia dan sedang berbahagia.

Saja nak kongsi betapa unik dan mencabarnya sepanjang tempoh kehamilan ini. Anakanda saya pergi pada pagi Jumaat 8 Mei 2015 sewaktu tangan saya sedang menyuapkan makanan ke mulutnya. Serangan sawan selepas tersedak menjadi asbab dia dijemput Allah. Sekelip mata tanpa tanda dan semuanya bagaikan sebuah mimpi. Apabila pipi dicubit, ya..ia bukan mimpi sebaliknya hakikat yang perlu dihadapi.

Awal November 2015, saya teringin benar hendak makan laksa Penang di sebuah kedai makan di hadapan institusi tempat saya bekerja. Sedap. Esoknya saya ulang lagi. Sehingga hari ketiga. Saya pun jadi pelik mengapa selera saya begitu, sehingga tiga hari berturut-turut! Hati mula berdetak. Adakah itu satu petanda? Dalam debar saya membeli alat ujian kehamilan dan sah! dua garisan merah jelas dan terang! Saya dan suami berpandangan. Syukur dan tidak percaya. Begitu cepat ianya hadir sedang kami belum benar-benar bersedia waktu itu namun tetap merasa bersyukur. Selepas 7 tahun, kami bakal menerima kehadiran orang baru!

Awalnya ada kerisauan yang muncul di hati. Bagaimana agaknya keadaan bayi yang bakal lahir nanti. Adakah bakal sama seperti abangnya? Meskipun kami boleh menghadapinya sekiranya apa yang dibimbangi itu berlaku, kerisauan itu tetap muncul sesekali. Redhalah walau apa yang akan kita lalui, kata suami. Jadi bermulalah satu lagi fasa baru dalam kehidupan keluarga kecil kami.

Hari makin hari dilalui dengan gembira. Alhamdulillah, kehamilan kali ini saya tidak mengalami alahan yang teruk. Tiada morning sickness seperti kehamilan-kehamilan lepas. Seingat saya, sepanjang 37 minggu kehamilan, tidak pernah saya muntah beserta makanan tetapi, saya muntah mengeluarkan air kuning hijau yang paling pahit tu. Bila dah tak ada apa dalam perut. Ya, sangat perit hingga kapilari darah di muka pecah dan timbul bintik-bintik merah di sekeliling mata dan pipi. Alhamdulillah, cuma 6-7 kali sahaja. Selebihnya alhamdulillah, selera makan seperti biasa.

Rupa-rupanya kehamilan kali ini banyak juga cabarannya walaupun secara kasarnya nampak mudah. Seawal kehamilan saya memasuki usia 3 bulan, saya menyertai sebuah jawatankuasa Sukan IPT yang berlangsung di UTM Skudai. Dua minggu berulang alik ke Skudai. Cuma, berlaku satu kejadian yang mencemaskan sewaktu sedang mahu bersedia memulakan tugas. Ketika itu hari pertama saya bertugas sebagai emcee bagi upacara penyampaian pingat Acara Taekwando di Dewan Sultan Ismail. Menuju ke hadapan pentas dengan perlu melalui kerusi penonton di pintu dewan. Saya menuruni tangga dengan berhati-hati. Sayangnya saiz tangga yang tidak sama membuatkan saya tidak perasan bahawa ada anak tangga yang agak rendah. Keadaan dewan yang agak gelap menghadkan lagi jarak pandangan.

Sedar-sedar, saya sudah terjatuh dan lutut sudah berada di tangga. Alhamdulillah tangan kanan saya sempat menahan tubuh daripada tergolek sedang tangan kiri masih kejap memegang plastik berisi makanan goreng-goreng untuk dimakan bersama-rakan-rakan setugas. Malu gila waktu itu sebab semua mata memandang. Pantas beberapa pelajar cuba membantu dan saya berterima kasih untuk itu. Lantas saya bangun dan memastikan saya boleh berdiri. Dalam hati pada waktu itu, bukan saya yang difikirkan, tetapi anak yang saya kandung. Hati mula cemas. 

Keesokannya saya terus ke klinik untuk membuat pemeriksaan dan scan keadaan bayi. Alhamdulillah...semuanya baik-baik sahaja. Lega hati dan dapatlah saya meneruskan tugas dalam tempoh dua minggu yang diamanahkan. Rupanya ujian kehamilan ini bukan setakat itu sahaja. Allahurobbi...ada lagi yang menunggu rupanya. Apa yang berlaku seterusnya? Saya ceritakan pada Part 2 nanti ya....

Thursday, June 9, 2016

Suka duka 2015

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hampir sembilan bulan saya tidak membuat sebarang coretan di laman blog ini. Terasa begitu lama dibiarkan laman ini kosong dan sepi. Mungkin semangat terbang ke laut, sukar digapai semula. Namun, hari ini di depan PC di pejabat, sementelah tidak terlalu banyak tugasan yang mashu diselesaikan, tangan mula menggodek semula laman blog yang sudah pun mencapai lebih 50k viewers. Alhamdulillah, ianya perjalanan yang panjang sebenarnya, bermula dari tahun 2009.

Semoga setiap entri yang dimuatnaik di dalam laman blog ini selepas ini merupakan entri yang bermanfaat dan menjadi asbab pahala berpanjangan untuk saya dan sesiapa sahaja yang membaca.

Beginilah hidup kita, ada masanya naik dan turun. Ada masanya berduka dan gembira. Begitu juga saya sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Tahun lepas merupakan tahun yang benar-benar menguji kesabaran dan kekuatan jiwa apabila kehilangan anak istimewa yang amat saya sayangi. Kehilangan tanpa tanda itu bukan mudah untuk dihadapi selepas tujuh tahun menyantuni anak ini. Sangat terkesan di hati. Namun benar, Allah takkan menguji di lura kemampuan hamba-Nya.

Saat melalui ujian tersebut, Allah gantikan serta merta kehilangan itu dengan sebuah kegembiraan. Selepas lima bulan pemergian anakanda tercinta, saya dikurniakan hadiah istimewa, iaitu kehamilan baru yang ditakdirkan menjadi penyejuk hati. Allah jelas tidak mahu saya tenggelam dalam kesedihan, sebaliknya bangun, bangkit dan menerima amanah baru ini dengan penuh syukur.

Hari ini, sewaktu catatan ini dituliskan, saya sedang menghitung hari untuk melahirkan. Mohon doa agar saya sihat dan dapat melahirkan dengan mudah serta dihadiahkan anak yang sempurna fizikal, akal dan semuanya sebagai pengubat hati yang pernah berduka.

Mohon doa agar semua urusan dipermudahkan dan saya dapat terus berkongsi sebuah kisah kehidupan dalam laman blog ini, inshaAllah.

Semoga kita berpeluang bersembang lagi ya!
.
.
Hmm...nak bagi baby nama apa ya kalau lelaki dan kalau perempuan? Ada cadangan?. Bolehlah kemukakan di ruangan komen ya...