Followers

Sunday, June 19, 2016

Kisah Hamil (Part 2)

Assalamualaikum dan selamat pagi Ahad...

Ha, hari tu kan saya dah janji nak sambung story tentang kehamilan kali ini. Part 2...

Ingat cerita tentang saya jatuh tangga waktu bertugas di UTM tu?. Lepas buat scan di sebuah klinik swasta, alhamdulillah semuanya nampak baik, tak ada apa-apa kelainan dan baby pun aktif di dalam perut. Lega......sekejap huhuhuhu.

Rupa-rupanya beberapa minggu lepas tu, ada ujian lain menunggu. Tiba-tiba je perut rasa semacam. Alamak, ada 'spot' darah cair di pantiliner. Hati dah mula cuak. Bimbang tanda apa lagilah ni. Saya terus hubungi adik yang pernah alami keguguran. Simptom dan signal yang ada menjurus kepada miscarriage. Seminggu jugalah boleh dikatakan bleeding walaupun tak banyak. Saya dinasihatkan supaya 'bedrest' di rumah, tak boleh buat aktiviti lasak, apatahlagi mengangkat benda-benda berat. Risau di hati jangan cakaplah. Doktor berikan ubat untuk menguatkan rahim. Diagnosis, threatened miscarriage, mau tak seram???...

Saya ikut nasihat doktor tetapi apabila bleeding masih ada, saya mendapatkan pandangan kedua. Dos untuk ubat kuatkan rahim dinaikkan dan alhamdulillah, tiada lagi bleeding. Namun hati tetap ada debarnya. Perut boleh dikatakan sering merasa tidak selesa. Selesai satu ujian. Alhamdulillah, baby hebat ini kuat bertahan di dalam rahim Mamanya. Sungguh, kamu budak kuat. Kamulah bakal menjadi penyeri hidup Mama dan Ayah lepas abangmu pergi sayang...Setiap hari tak putus doa agar anak ini kekal bertahan dan berjuang sehingga dapat melihat dunia apabila sampai masanya.
.
.
Selepas buat buku merah di Klinik Kesihatan, saya mula melalui rutin pemeriksaan ibu mengandung setiap bulan. Oh...masih ada lagi yang perlu saya hadapi rupa-rupanya. Scan mendapati kedudukan uri saya berada agak bawah namun tidak menutup laluan serviks (low lying placenta). Saya perlu menjalani ujian MGTT (minum air gula) memandangkan keluarga ada sejarah diabetes dan umur pun sudah melebihi 35 tahun. Alhamdulillah, ujian pertama tidak ada masalah. Saya dirujuk kepada pakar O & G di Hospital Sultan Ismail setelah doktor di klinik kesihatan mendapat makluman bahawa anak ketiga saya yang merupakan anak Cerebral Palsy disahkan meninggal pada tahun lepas.

Mencabar sungguh kandungan kali ini. Ancaman keguguran dan kedudukan uri di bawah bukanlah kondisi yang disukai ibu-ibu hamil. Malah sentiasa dalam doa agar keadaan tersebut tidak berlaku kepada kami. Tatkala ianya berlaku, hanya tawakkal dan berserah diri sahaja jawapannya. Bukan mudah melalui keadaan ini. Pergerakan menjadi terbatas dan adakalanya ianya menjadi satu punca tekanan. Rasa nak marah, sedih, kecewa, takut, semuanya ada tau...

Jadi, apa yang saya buat ialah mencari ilmu dengan mengikuti grup di facebook berkenaan info dan pengalaman ibu-ibu hamil dan melahirkan anak. Banyak perkara baru yang saya pelajari yang tak pernah saya tahu meskipun anak dah nak masuk empat orang. Itu belum lagi kisah seterusnya. Ha...kena tunggu ya.....part 3....akan datang...

No comments:

Post a Comment