Followers

iklan..iklan......

Sunday, December 11, 2011

Telur berdiri tatkala gerhana bulan 10 Disember 2011

Subhanallah......malam tadi dapat menyaksikan hebatnya kuasa Sang Pencipta. Fenomena gerhana bulan yang berlaku sejak jam 7.30 malam tadi dan dijangka berakhir lebih kurang jam 10.00 malam. Sesungguhnya inilah masa yang ditunggu-tunggu. Mana tidaknya, fenomena ini bukan selalu terjadi. Sayanglah kalau terlepas momen indah yang entah bila akan dapat disaksikan kembali. Sekejap-sekejap menjenguk ke luar rumah. Indahnya sang bulan dengan cahaya yang memancar dan menyinari malam. Cuaca pula terasa sedikit dingin. Terpaksa memakai baju sejuk kerana sering menghadapi masalah dengan cuaca yang dingin sebegini. Capai mana yang sempat saja. Ingin rasanya duduk lama-lama di luar rumah menyaksikan sendiri proses gerhana berlaku. Sayangnya, sang kupu-kupu syurga juga perlu diperhatikan. Sementelah baru sahaja habis menyusu, kalau tersedak nanti tak perasan pula. Justeru, keluar sekejap, masuk semula. Lepas tu keluar semula..begitulah dek kerana tak mahu terlepas saat-saat gerhana.

Rupa-rupanya...proses gerhana berlaku agak pantas pada perkiraan saya. Usai mengajar anak mengaji,dah masuk jam 8 malam. Tengok keluar rumah,macam tak nampak apa-apa sangat....masuk semula ke dalam rumah. Sempat menjeling ke arah telefon bimbit. Ada mesej rupanya. Ingatan seorang sahabat agar saya melaksanakan solat sunat gerhana. Terus saya kerjakan walaupun tak biasa melakukannya. Ikut yang mana mudah. Islam itu kan indah dan tidak pernah menyusahkan. Syukran ya sahabat.........khusus buat Puan Dina Khalik kerana mengingatkan...Sesuatu yang sukar diungkapkan dengan kata-kata apabila berjaya menunaikan solat sunat gerhana. Bukan hendak menunjuk-nunjuk tetapi seakan ada satu perasaan yang payah nak diterjemahkan tiba-tiba menyelinap di sudut hati. Saya sendiri tak tahu apakah ia. Sampai ke detik entri ini ditulis, saya masih tidak mampu mentafsirkan apakah perasaan yang saya rasakan itu. Subhanallah....hanya itu yang mampu terkeluar dari bibir....

Sempat jugalah saya forwardkan ingatan tersebut buat insan-insan yang dekat dengan saya. Sempat juga saya mengajar bakal pemimpin dalam rumah saya untuk sama-sama menunaikan solat sunat gerhana. Tengok jam di tangan sudah jam 9.45 malam. Saya baca di internet, gerhana penuh akan berlaku di antara jam10.00 hingga 11 malam, rupa-rupanya di antara 9 hingga 10 malam. Bergegas saya keluar menyaksikan gerhana bersama adik ipar yang dah lama ada di luar rumah. Tiba-tiba telefon berdering...

"Cuba pergi ambil telur dan cuba pacakkan di atas tile, kalau gerhana, telur akan berdiri," pesan suami melalui telefon. Bergegas adik ipar mengambil telur dan kami pun memulakan eksperimentasi. Cuba lihat gambar-gambar di bawah sebagai buktinya:

gambar  pertama eksperimen dengan sebiji telur...

yang ni guna kamera telefon blackberry..cantik sikit

Dari sudut atas..kalau tak berdiri sepatutnya dia lonjong kan?

cuba dengan tiga biji telur...SUBHANALLAH.....

cantik kan guna teknik ambil gambar guna flash orang lain....hehe

Ada saintis berpendapat bahawa sewaktu gerhana, antara matahari dan bumi terdapat garis-garis medan graviti yang dapat mempengaruhi elektron-elektron dalam telur menjadi stabil dan membolehkannya berdiri. Selepas pukul sepuluh lebih sikit, cuba jugalah dirikan lagi tapi tak berjaya....huhuhu..

Memang benarlah bahawa Maha besarnya kuasa Allah yang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana makhluk sekalipun. Adakah kita masih tidak beriman? Masih tidak mahu mempercayainya?. 

Itu cerita gerhana.....sesuatu yang sangat penting telah saya dan suami lupa pada hari ini dek kerana hari ni daftar anak ke sekolah baru, suami pula sibuk kerja lebih masa. Puaslah fikir seoalah-olah ada sesuatu yang kami tertinggal hari ini. Fikir punya renung punya tenung punya fikir, rupa-rupanya.................................................................................semalam BIRTHDAY AMIRA SOFIYAH!!!!! Dah enam tahun anak mama dan mama terlupa!!!!!!!!!Ayah pun terlupa!!!!!!!!!!!! Mujurlah Sofiyah tak ingat, kalau tak tengah-tengah malam maunya dipaksa kami cari kek. Mana nak cari??? Nampaknya hari ni kenalah buat apa yang patut......huhuhuhuhuhuhuhuhhu...sorry ye anak mama..................................



Sunday, November 27, 2011

Hebat!!!!!! kerana pixie.......

Alhamdulillah, hari ini terasa begitu lapang, gembira kerana sempena kehadiran Tahun Baru, saya berjaya melaksanakan amanah untuk mengkhatankan anak sulung, Amirul Rahimi yang berusia tujuh tahun. Sebenarnya hajat sudah tersemat di hati sejak awal tahun. Kebetulan anak saya menghadapi masalah kencing berdarah bulan lepas, keputusan terus diambil dengan mendaftarkannya untuk proses berkhatan di Klinik Cendana. Sebenarnya anak yang hendak berkhatan, namun jujurnya...mama dan ayahnya yang rasa berdebar-debar....jantung berdegup kencang. Macam-macam yang bermain di fikiran. Tahan ke tidak, menangis ke tidak......encik suami lagilah, asyik ulang kata yang hatinya berdebar-debar....Maklumlah pertama kali berhadapan situasi macam ni. Anak sulung pulak tu....

Sebelum disunatkan, Amirul Rahimi telah diberitahu mengenai hasrat kami. Bukan setakat memenuhi tuntutan agama, malah untuk kesihatannya juga. Alhamdulillah, langsung tak membantah tapi mama dan ayahnya pula dikenakan syarat. Ayah pulak dengan senang hati anggukkan kepala tanda setuju. Aduhai...........mama pulak tambah satu lagi syarat, kalau menangis, Rahimi takkan dapat apa yang dimahukan sebagai ganjaran. Itu sebagai cabaran kepadanya supaya menjadi anak yang kuat dan tak 'cengeng'....

wajah sebelum pergi ke klinik

dalam kereta, kain pelekat dan 'standby'

Awal pagi saya dah kejutkan untuk solat subuh.dah siap mandi-mandi, pukul 915 pagi kami dah keluar rumah sebab temujanji pukul 9.30 pagi. Giliran kami giliran kedua. Amirul Rahimi memang nampak tenang...boleh gelak-gelak. Langsung tak ada riak cuak pada wajahnya. Peserta pertama masuk, tak sampai lima minit dah terdengar raungan. "Sakit bu!!!!!..sakit!!!!". Aduh.........Mama pulak yang makin berdebar-debar. Lebih kurang 20 minit..selesai. Budak lelaki tersebut keluar masih menangis. Anak manja kata ibunya. Tengok-tengok ayahnya tak keluar-keluar...rupa-rupanya pitam di dalam......Saya memandang suami dan tersenyum,"abang tak payah masuklah...."....hehehe

Tiba giliran kami, Rahimi masih lagi tenang. Cuma ada sedikit bunyi desir macam ular mendesah bila doktor suntik ubat bius..."Abang ni penyelamat keadaanlah", kata Dr Zamil. Kalau kena macam budak tadi...payah....sambil tersenyum kami bersembang.  Saya cuma beritahu Rahimi supaya bayangkan ganjaran yang bakal diterima kalau berjaya melalui proses itu dengan jayanya. Sambil-sambil doktor menjalankan tugas, sambil-sambil tu kami bersembang. Lebih kurang 15 minit, semuanya selesai.....Saya pun siap 'give me five!' dengan Rahimi dan menyatakan saya bangga dengannya yang cukup hebat prestasinya pagi tadi. Ingat nak keluar bilik urusan pakai kain pelekat, tapi bila melihat keadaan Rahimi yang memang macam tak ada apa-apa, doktor kata pakai seluar pun tak apa. Maka, pakailah seluar....cuma nampaklah sedikit kengkang jalannya...hihihihi

Belum sempat balik rumah, ganjaran dituntut. Ke Masailah kami mencari basikal pixie yang dijanjikan. "Koyak" poket mama hari ni. Tak apalah nak oi.....sunat punya pasal....Mula-mula cari macam warna tak cantik, pergi pula ke Kota Masai, tak ada jugak. Tempat terakhir, patah balik ke Masai dan akhirnya............

Inilah dia pilihan kalbu....

Belum sempat ayah nak masukkan dalam kereta.."Ayah, cepat sikit, Rahimi pening"...Mukanya dah pucat seakan nak pitam. Kami pun terus balik ke rumah. Dek kerana lapar, makan roti dua keping, siap makan aiskrim potong lagi!!!
 Lapar...

sedapnya roti ni..

Menikmati aiskrim depan tv..

Dapatlah Rahimi tidur sekejap. Tiba-tiba petang tadi...tau-tau dah menuju ke basikal pixienya..Mujur ayah perasan. Ada hati nak naik basikal!!!! Tak dapat main basikal, eh..dia keluar rumah juga...Pergi ke rumah kawannya. Budak-budak, dah biasa main, kalau tak main tu tak sah agaknya. Tak dapat main, dapat tengok kawan-kawan main pun jadilah. Itupun asyik kecek pada ayahnya nak bawak basikal hari Rabu. Clamp pun tak bukak lagi, berangan nak bawak basikal.....Hebatnya anakku yang seorang ni.....Macam tak sakit aje dibuatnya.........

Kadang-kadang kita ni mak bapak selalu kena mengalah dengan anak-anak. Kita memang selalu nak berikan yang terbaik untuk anak-anak. Ganjaran tu tak salah.  Bagi meningkatkan motivasi, asalkan tidak berlebih-lebihan. Allah sendiri mengganjarkan pahala kepada hambaNya yang menuruti segala perintahnya dan mengganjarkan dosa kepada yang melakukan laranganNya. Jadi, tak salah kiranya konsep ganjaran itu kita aplikasikan dalam pelbagai aspek kehidupan asalkan ia boleh mendatangkan kebaikan dan mengelakkan kemudaratan.

Buat anak mama AMIRUL RAHIMI BIN RUZAINI, mama sangat bangga dengan Amirul Rahimi!!!! Anak mama HEBAT!!! Anak mama SUPER!!! Semoga menjadi anak yang bahagia dan mampu membahagiakan di dunia dan di akhirat......

Friday, November 25, 2011

Port Dickson kami datang...

Bila nak cerita berkenaan Port Dickson, mestilah teringat percutian bersama keluarga sempena cuti Keputeraan Sultan Johor Selasa lepas. Sebenarnya memang tak pernah pun bercuti ke PD. Asyik dengar je cerita orang.Kebetulan adik ipar yang bekerja di mahkamah mencadangkan agar kami pergi bercuti sekeluarga. Urusan penginapan di bawah tanggungan adik ipar. Kami bercuti di rumah peranginan persekutuan, PD. Pagi Isnin dah bertolak ke Tangkak. Tunggu punya tunggu, hampir pukul 3 petang baru bergerak ke PD. Semuanya gara-gara adik ipar yang beria-ia menyiapkan bahan untuk barbeque pada sebelah malam. Rupa-rupanya,dia sendiri tak tahu jalan. Mujurlah kami bawa GPS. Kami sampai dulu.........

Kami menginap di apartment dua bilik. Dua apartment kami sewa untuk 3 keluarga. Harganya berpatutan. RM42 semalam.Tidaklah mengharapkan fasiliti sehebat hotel lima bintang, cukup sekadar ada penghawa dingin untuk Haziq, dapur yang sedang-sedang aje, peti ais, dan televisyen. Itu pun dah memadai. Lagipun bukannya hendak tinggal lama, sekadar satu malam. 

Ingatkan petang nak bawa anak-anak mandi di kolam mandi di Permaisuri Resort di kawasan peranginan yang sama. Elok sahaja kami sampai di kolam, hujan turun mencurah-curah. Anak-anak mulalah buat perangai....Balik semula ke rumah peranginan dan menyiapkan bahan-bahan untuk mula 'membakar'. Tak boleh lewat sebab pastinya malam tu semua nak saksikan kehebatan ngauman Harimau Muda yang bakal membaham Garuda.

tukang bakar...

tukang rasa....

Yeah!!!!! Garuda tersungkur di kaki harimau...AUMMM..........
semua berkumpul di Baiduri 3 menyaksikan Malaysia merangkul ibu segala pingat emas di Sukan SEA Indonesia....

Keesokan paginya bawa anak-anak berseronok di kolam mandi. Haziq pun apa lagi..saya memang dah sediakan neckfloat awal-awal supaya Haziq boleh rasakan luasnya kolam mandi di situ kalau nak dibandingkan dengan kolam mandi di rumah. Penuh perasaan Haziq mandi...

rileks aje member..

Sang puteri kena timbus oleh ayah...

terkelip-kelip mata dek panahan mentari pagi...

kami sekeluarga....

Dah puas main kolam, kami singgah di Teluk Kemang...inilah aktiviti anak-anak. Nampak saja kuda terus nak  naik kuda. Ingatkan anak-anak teruja dengan kereta kuda, rupa-rupanya tak mahu naik kereta, sebaliknya mahu naik kuda!!!...Suruh bergambar dengan ular sawa semua takut.....

Tukang bayar....

Rahimi si penunggang kuda...hihihihi...

Giliran Sofiyah..

Haziq nak jugak...

Kayuh basikal roda tiga. Basikal ke ni???

Mengantuklah.....

Eh.....nak naik kuda lagi??? Adu......

Sofiyah naik motor..Teringat iklan "Pakcik menang Moto.."....

Ambil kesempatan naik bot, menuju Pulau Rasa Sayang, kata pemandu bot..

Along dan isteri tunggu di atas....

Wajah-wajah gembira sekeluarga

Perancangan seterusnya nak ke Taman Rama-rama di Melaka dalam perjalanan balik. Tapi encik suami mencadangkan agar terus sahaja pulang kerana kelihatannya masing-masing sudah keletihan. Maka persetujuan dicapai....Oleh kerana perut dah mula menyanyi, semuanya sepakat untuk singgah di restoran jejantas Ayer Keroh. KFC menjadi tumpuan kami. Budak-budak sukalah......Balik masing-masing terus tumbang. Memang letih betullah tapi puas. Kalau nak ke pantai Teluk Kemang tu, kalau niat di hati nak shopping t-shirt atau cenderahati memang sesuai sangatlah. Kalau bawa anak-anak, ada jugalah sesuatu yang menyeronokkan. Sesuai untuk berkelah...Pantainya memang cantik.......Kalau setakat sejam dua nak pergi, baik tak payah lah ye. Kalau nak spend masa setengah hari, mandi laut dan pusing-pusing...sangat sesuai dan menyeronokkan. Penginapan tak perlu risau, banyak resort dan hotel sekitar PD..pilih saja nak yang mana satu. Cuma apa yang tak bestnya, tak sempat pun nak shopping, badan dah letih, dah tak sabar nak melabuhkan badan.....kalau sesiapa teringin nak pergi...silalah....seronok...Cuti-cuti Malaysia....

Sawi berbunga bunga raya...........

Sebenarnya, cerita ni dah lama nak masukkan dalam entri tapi masih belum berkesempatan. Oleh kerana baru berjaya menyelesaikan tugasan pertama yang diberikan oleh supervisor, maka ambil kesempatan untuk upload mana-mana cerita yang tertinggal. Ceritanya begini.....

Pada hujung minggu beberapa minggu yang lalu ( sedap sikitlah daripada 'pada satu hari...hihihi"), kami sekeluarga balik ke kampung. Ha....masa hari raya Aidiladha...kebetulan Kak Ngah pun balik tapi petang raya baru sampai. Kak Long pulak terpaksa menemani anak bongsunya yang dimasukkan ke hospital. Beraya di hospital pulaklah kakak yang seorang itu. Alahai sedihnya...................nampaknya sayalah jadi tukang masak...huhuhuhu..udahnya kalau bab masak memasak ni memang gagal!!!!...akhirnya mak jugak.........

Di Johor ni sambutan hari raya haji tidaklah semeriah di pantai Timur. Tapi tetap balik ke kampung sebab dah rindu....Pagi-pagi raya dah siapkan apa yang patut, makanan nak hantar ke rumah nenek dan kakak di hospital. Lepas siap semuanya,duduk di rumah sahajalah. Anak-anak dah bermain-main di depan rumah. Entah apalah yang dibuat mereka tu. Jeling juga di tingkap, rupa-rupanya main di bawah pokok bunga raya.........Tak apalah..di kampung taklah risau sangat macam di sini. Kenderaan lalu lalang pun tak banyak, cuma risau kalau ke belakang menghalanya....mana tidaknya di belakang rumah abah tu memang banyak 'gadjetnya". Ada kolah dan kolam ikan, ada ladang tebu mini, ada reban burung, reban ayam....Kalau tersesat ke salah satu lokasi, aduh pening......

Tak apalah, main depan rumah pun oklah tu. Tiba-tiba dengar mak menjerit. Ingatkan ada apa. Cepat-cepat saya menjenguk luar. "Kau tengok apa anak-anak kau buat Ila...",mak menggeleng-gelengkan kepala. "La...apa pulak yang budak-budak ni dah buat," hati dah mula risau. "Cuba tengok tu...............,"

cantik je tanaman sawi abah depan rumah...siap keluar bunga merah tu....... cuba 'close up'...

dah dekat sikit,dah nampak dah bunganya.....
tara!!!!!!...dah nampak jelas bunga sawi itu. Hebat kan, sawi berbunga bunga raya!!!!!

Ketawa saya dibuatnya. Sahlah ini kerja anak dara yang seorang tu, Amira Sofiyah. Dia memang kreatif, aktif, proaktif dan inovatif....Ini inovasi terbaru dialah ni....Menghasilkan sawi dengan bunga raya. Dah nama pun cita-citanya nak jadi ahli sains......Molek benarlah itu...hihihihihi....apa tandanya tu? Tak ke cerdik namana....Nak marah buat apa? Biarkan atuknya tengok sambil menggeleng kepala jugak..nanti atuknya kata.."Chopiyah...chopiyah....."..hehehe

Inilah dia pengalaman dan kenangan manis anak-anak di kampung. Lepas tu mama dia suruh pulak petik cili atuk dia depan rumah. Abah saya ni kalau ada ruang aje mesti nak menanam. Pantang dapat tanah. Biasa depan rumah ada garaj..takpun ada banyak pokok bunga. Ini depan rumah ada pokok jambu, ada pokok pisang,ada pokok cili, pokok sawi, nanas pun ada!!!!. Bab nanas yang tak tahan, kalau ada buahnya, masing-masing menunggu sebab buahnya manis. Kali ni rezek Kak Ngah. Buahnya sedang elok dah masak. Gembira sungguh dia.....

Ini gaya anak-anak petik cili ye...dah puas menghias sawi atuknya.....buat kerja lain pulak...cucu atuk.... (kereta putih tu kereta tumpang parking je...)

ha petik jangan tak petik...

itu hasilnya.....
Sedikit coretan kerenah anak-anak bila balik kampung. Itu belum lagi asyik ajak memancing di kolah...Kalau ada edisi memancing nanti saya kongsikan ye...sampai jumpa....


Thursday, November 10, 2011

Boleh gitu?????....

Hari ini ikut encik suami ke JPJ. Nak endorse geran selepas inspection di PUSPAKOM. Baru sahaja lepas buat inspection sebab tambah bahan bakar untuk UNSER yang digunakan sekarang ni. Lepas ni barulah boleh buat tinted..punyalah panas kalau tak ada tinted.......ini belum panas kat 'sana' lagi......masyaAllah.....

Sampai di sana kurang 20 minit sebelum pukul dua. Ingat nak ambil nombor siap-siap. Petugas kaunter kata nombor hanya akan dibuka tepat jam 2 petang. takpelah..ambillah borang dan isi dulu...Dah siap isi...dok tunggulah sampai pukul 2. Tepat pukul dua, pilah encik suami ambil nombor.Dapat nombor 1665. Baru je nak letak punggung, nombor dah dipanggil. Suami pun dengan penuh gaya menuju ke kaunter. Dalam hati yang menunggu ni, alhamdulillah....cepat panggil cepat le balik. Ghope-ghopenya......

"Encik, ni pegawai yang nak endorse ni belum masuk lagi. Encik kena ambil nombor barulah..lagipun saya nak tutup kaunter," punyalah sedap makcik kat kaunter tu cakap kat encik suami. Yang mendengar kat belakang ni dah mula panas. Elok-elok dah panggil nombor..tiba kat kaunter boleh pulak dia kata gitu!!!!!. encik suami ni pulak jenis malas nak bising-bising. Pi lah semula kaunter depan ambil nombor. Petugas kaunter tu pulak boleh kata kalau pemilik kenderaan sendiri yang datang untuk buat endorsement, tak perlu jumpa pegawai pun tak apa...urusan boleh siap di kaunter sahaja. Apa maknanya tu?????

Tetaplah encik suami ni ambil nombor. dapat pulak nombor 1685...dah beza 20 orang. Nak menunggu lagi. apa lagi...mulut ni mulalah memetir...Encik suami pun tak kuasa nak melayan sebab nilah, leceh katanya bawak saya....Eh..memang le bising..dahlah kena menunggu l5 minit, urusan selesai tak sampai pun 10 minit!!!!!!!!! Kalaulah petugas kaunter pertama tadi terus buat urusan tersebut, kan ke dah jimat masa...Takyahlah ambil nombor dan menunggu. Kalau saya memang dah kena sound dah tadi...Nasib baik encik suami......Kalau rasa nak tutup kaunter, jangan panggil orang untuk berurusan lepas tu kata tak boleh nak buat sedangkan memang boleh buat!!!!! Tak ke namanya menyusahkan orang tu....Kalaulah ikutkan hati...........

Dalam kereta saya masih terus membebel. Akhirnya encik suami mengeluarkan satu frasa yang membuatkan saya tergelak besar..Mana boleh cakap kat sini...tak sesssuaaiiii......ibaratkan orang Melayu yang kaya budi bahasa..marah pun mesti dengan penuh santun...Cuba ikut loghat orang Kedah....cakap macam ni...."Tengkorak hang!!!!!"......, kasar kan bunyinya...cuba tukar nada dengan lebih bergaya...bunyikan begini..."jumjumatun haaaanggg"...aa sedapkan bunyinya..maksud sama tapi tetap santun..hahahahaha.

Pengalaman hari ini...jangan menyusahkan orang kalau taknak satu hari kita disusahkan.....Banyakkan sabar...tahap kesabaran saya ni masih tipis....mudah-mudahan diberi kesabaran dari semasa ke semasa....

Monday, October 24, 2011

Tanjung Balau..steamboat......

Hmm...kali ni memang tak ada canlah nak balik kampung lagi (cerita Sabtu dan Ahad lepas)..Kak Long nak datang sini sebab ada anaknya belaja kat sini. Jadi plan kena ubah lagi. Nampaknya raya haji lah baru dapat balik kampung...hhuhuhuhuu..tapi takpe, paling tak hujung minggu takkan terperap je kat rumah...hihihi

Hari Sabtu pergi jemputan kahwin (tengahari) , lepas tu bawak anak-anak pi TESCO, bukan selalu pun bawak diorang ni pi jalan-jalan.Balik lepak.....malam Kak Long sampai....makan-makan....sembang-sembang..tidur....

Esok paginya, magic betul...Long pagi-pagi dah bangun siapkan sarapan, konon nak bawak pi pantai Tanjung Balau. Hahahaha..kalau bukan ahli rumah, memang payah le nak jumpa barang-barang dapur melainkan tuan punya rumah je yang tahu mana letak duduknya barang-barang..hihihii...siap-siap masak, pukul 7 lebih dah bergerak ke Tanjung Balau. Dalam setengah jam dah sampai. Nak tengok apa yang jadi bila-bila sampai??

nilah dia..bentang tikar terus makan...lapaau bebeno....

Haziq kes special...baring atas tikar

Kak Long dan suaminya..Tuan Zul..hihihihi 

Anak-anak saudara

muka memasing...

ni kaki posing...

alahai si kecik ni makan keropok...

mama dan Haziq..

eleh malu-malu

dengan encik suami...

pose bang....

Pengawal pantai buat pengumuman..."Makluman, hari ini ombak kuat....jangan main jauh-jauh. Oleh kerana korang dah datang..main dekat tepi-tepi saja.."..Tergelak kami dengar pengumuman mereka. "Ha..yang baju kuning tu....jangan main jauh-jauh, apa pun tak boleh......" Lagi sekali kami tergelak.....makanya kami pun main dekat-dekat jelah...

suka Haziq nak masuk air..

jalan semakin rapat

suka benar Haziq dapat cecah air laut...

ayah dengan Sofiyah


Posing...layan....

mama pulak yang suka..Haziq rileks ajerr..

Pak Longnya....

Comelnya...

Macam penat sangat.....

Rahimi dah naik dah...

Apalah yang dipandangnya si kakak nie

Aha.....ni aktiviti memakai baju pantai...

Gara-gara tak bawak baju...nasib baik ada jual baju...tak pasal-pasal Amni dapat baju free..hihi




tukang angkat tikar nak balik..

Balik sempatlah singgah restoran mamak kat Masai, Osman..pergh...lapar rupa-rupanya semua!!! Kasi makan kenyang-kenyang....lepas tu semua terbongkang...........Konon petang nak jalan-jalan, rupanya semuanya melayan badan yang penat...Lepas pekena pancake dengan teh panas...bawaklah diorang pi Tasik Layang-layang....konon-konon nak lepak-lepak....makan kuih siput..sedap......elok je baru duduk...BURRRRRRRRRRRRRRR!!!!! Hujan dah turun!!!! Kelam kabut masing-masing lari. Adik (athirah_ sampai tertonggeng...kuikuikui.......kalaulah sempat amek gambo mesti cute...hihihihi...

Takde canlah nak lepak-lepak. Balik rumah terus mandi. Biasalah, Pasir Gudang ni hujannya hujan asid. Kalau tak mandi mau demam........Sebelum kak Long balik...diorang belanja steamboat. Penduduk sini pun tak pernah makan kat restoran tu...tak senyonyoh kan........Dewasa 17.50, kanak-kanak 6-12 tahun, 8 ringgit. Makan sampai kenyang, sampai puas. Bawak saya? rugi-rugi..badan besar, tangki kecik...Tapi memang salute tengok budak-budak ni makan....pergh.....


daging-daging untuk dibakar

adik mulakan aktiviti..

vegetarianlah kunun...

aha....

ni memang kuat makan...

kakak control ayu tu...

eh manalah nyoroks ni...

makan jangan tak makan....

adik nyerrr....

kesian..tertidur si Aina Sofiah..

urrmmmmm...

menikmati setiap sedutan maggi....hihihi

banyaknya kakak makan.....

Amni Imanina yang comei....

Pertemuan famili berakhir di sini...kak long terus balik ke Segamat dan saya serta anak dara yang sorang tu balik ke rumah lepas menghantar si adik ke asrama....Kenyangnya....Minggu yang sangat seronok.....