Followers

iklan..iklan......

Wednesday, March 20, 2013

Finally...............

Assalamualaikum....

Just to share....
Finally, I have my own.....
After the big three in my living room....
and one in my hubby's desk in his office.....
I feel that I need this.....
After quite sometimes.....his hobby became my hobby....
Not really a hobby...
Just to release the headache after struggling and struggling.....
Finally........it's a reality!!!!
I have my own!!!!!!

tara...........sesejuk mata memandang ikan yang sedang berenang-renang........

Tuesday, March 19, 2013

Kenapa saya memilih pendidikan khas?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.....

Hari ini saya mahu kongsikan mengapa bidang ini menjadi pilihan saya sejak menuntut di UKM (1998-2001). Kenapa saya memilih pendidikan khas? Selama ni saya tak ada ceritakan dalam blog saya tapi kali ni tergerak untuk berkongsi bagaimana ianya bermula. Setiap orang mungkin punyai sebab yang berbeza apabila menceburi bidang pendidikan khas, bidang yang tak ramai mahu menceburinya, bidang yang mencabar mental, fizikal dan spiritual, bidang yang memang tak glamerlah kata orang..........kenapa saya pilih jugak?

Macam ni mulanya..............

Saya ni bukanlah pelajar yang tergolong dalam kumpulan cerdik, bijak mahupun hebat. Biasa-biasa ajerr...Harap SPM pun cukup-cukup makan aje, agregat 24...dah hujung-hujung gred 1 masa tu. Tulah, malas belajar, banyak main je masa tu....Nak menyesal tak guna. Udahnya dok nganga jelah tengok kawan-kawan masuk 'u'. Kita? Masuk hangin keluar asap je lah....Bila dapat offer masuk Form 6, saya pun ambiklah peluang tu. Orang kata STPM tu exam paling susah dalam dunia. Itu pun tak takut lagi.....Masih buat kepala degil. Belajar ikut suka. Masuk silat, masuk zapin, masuk sajak....kalau boleh semua aktiviti ko-ko nak masuk. Kalau balik rumah, tengok tv aje. Sampai abah pun sound...."Kalau boleh masuk dalam tv tu, abah sumbat ko masuk tv".....tu bebel abah tapi time tu anak remaja yang tak makan dek saman....bebelan abah tu ibarat cam dengar suara Siti Nurhaliza je. Masuk telinga kiri keluar telinga kanan.

Dalam diam, waktu belajar saya pukul 3-6 pagi. Jadi memanglah abah tak pernah tengok saya study. Rezeki saya, dapatlah 5P masa STPM.....Masa tu siapa dapat 5P dalam STPM memang dah kira hebat....Yelah, boleh dikira dalam kampung tu, cuma ada dua orang yang ambil STPM, dan dua-dua dapat 5P. Alhamdulillah....Abah terdiam tak percaya....Masa tu, 'tulah...tau nak bising aje, bukan dia tau pun kita belajar bila"...Eksen pulak.......Masa tu mulalah dalam kepala dah berlegar-legar bidang apa yang saya nak pilih. Bercelaru gak emosi time tu.

Masa kecik-kecik konon dah besar nak jadi doktor tapi tak masuk aliran sainslah pulak.....Nak jadik lawyer pilihannya kalau masuk 'u' tapi penasihat kata tak yahlah, banyak saingan. Nak masuk 'u' bukan senang. Pilih program yang tak fofular, kata penasihat saya. Sapa lagi kalau bukan Kak Long saya yang masa tu tengah study di UM. Dia amek geografi.....Dia suggest ambik pendidikan khas, confirm dapat masuk 'u' katanya. Yang penting masuk dulu, dah masuk nanti nak tukar fakulti, boleh diuruskan.......Maklumlah, kursus tu mesti tak ramai anak remaja macam saya akan pilih kan......Dek kerana terpengaruh, saya pun follow je walaupun bab jadik cikgu ni hanyalah pilihan ketiga. Masa isi borang, tiga-tiga pilihan saya letak pendidikan khas.....rezeki, dapatlah pulak.....maunya tidak, kalau pilihan pertama tak sesuai, depa tengok pilihan kedua dan seterusnya. Agaknya dia tengok budak ni betul-betul nak ambik pendidikan khas, maka dapatlah saya masuk pendidikan khas. Masa tu, batch saya ada 68 orang, cuma 8 orang freshie, anak muda remaja macam saya. Selebihnya semua cikgu sekolah. Ada yang dah pangkat ayah-ayah pun ada......Agaknya sebab tu orang kata saya ni matured, mana taknya, kawan-kawan semuanya dah 4 series time tu......cam kete BMW plak main series-series.........

Bila dah masuk bidang tu, mula-mula tak suka. Tapi bila dah lama-lama, terjatuh cintalah pulak....bila masuk 2nd year kena pilih major, saya pilih pendengaran. Kenapa? entahlah, syok belajar bahasa isyarat kot waktu tu.....bila kena posting, saya minta di postingkan ke negeri kelahiran saya, "LUASKAN KUASAMU" (hehehehe).... Saya diberitahu akan dihantar ke SM ERT Azizah JB, so saya pun senyum jelah...Tup-tup saya dipostingkan ke Politeknik Johor Bahru. Perasaan? Bercampur baur. Dalam kepala dah imagine akan ajar budak-budak kecil, tup-tup.....ha kena ajar budak besau!!!!Semester pertama, menjajau belajar balik bahasa isyarat.Kena pulak diletakkan di Unit Fesyen..lagilah haru dengan saya yang tak ada basic bidang ni. Sepuluh tahun saya belajar sedikit sebanyak ilmu fesyen secara informal hinggalah saya boleh mengajar dengan baik subjek-subjek tertentu seperti jahitan kreatif dan sulaman (manik, benang dan reben). Masih lagi dalam proses belajar.....bolehlah kalau setakat nak jahit baju suami dan anak-anak.....jahit baju orang....oh tidak!!!!!!!Never and ever and ever....huhuhu...

Mengendalikan pelajar dewasa memang mencabar. Kadang-kadang diorang mencabar kewibawaan kita. Kadang-kadang sampai menangis pun ada. Kadang-kadang perlu berhadapan dengan situasi luar jangka.Kena pula mengadap kerenah ibu bapa. Belum lagi dengan masalah disiplin yang macam-macam...Ui...hidup saya warna warni macam pelangi you........Makin lama berada dalam lingkungan mereka, kecintaan itu makin dalam. Saya rasa saya tak salah memilih bidang ini sebagai kerjaya. Semakin serasi dengan jiwa saya yang sensitif dan lembut. Chewah.........lembutlah sangatkan......Lagi satu, apa yang membuatkan saya nak menceburi pendidikan khas apabila adik sepupu saya dikategorikan sebagai OKU/mental disability kesan demam panas. Saya juga punya sahabat yang mempunyai adik yang mempunyai masalah pendengaran dan adiknya itu sangat comel....dah bujang dah dia........

Apa yang lagi membuatkan saya tak akan beralih arah ialah kerana saya juga punya anak istimewa. Kalau nak tahu pasal anak saya, janganlah malu-malu singgah di blog yang saya set up khas untuk anak istimewa saya iaitu http://www.ceritahaziq.wordpress.com. Ada juga yang ingat saya diberikan anugerah istimewa itu ekoran saya mengajar pelajar istimewa. Oh sungguh terkebelakang pemikiran sedemikian. Percayalah, Allah sedang mengaturkan yang terbaik buat saya. Saya gembira dengan anugerah ini yang seolah memberi isyarat kepada saya agar melakukan sesuatu. Mungkin ini adalah tanggungjawab yang Dia mahu berikan kepada saya. Saya tak tahu. Apa yang saya tahu, saya perlu lakukan sesuatu dan akhirnya saya dapat lihat hikmahnya....Mungkin apa yang sedang saya lakukan sekarang ini menuju ke arah pelaksanaan tanggungjawab yang diamanahkan. Doakan saya berjaya dalam mencapai cita-cita pertama yang saya idamkan masa zaman budak-budak dulu walaupun bukan dalam bidang yang diangankan.....

Bidang pendidikan khas adalah bidang yang mengajar saya erti sabar, erti tenang, erti kepahitan, kemanisan, pengalaman dan proses mengenal manusia-manusia yang berada di sekeliling saya. Proses yang mengajar saya mengenali mana lawan dan mana kawan. Bidang yang mengajar saya bagaimana untuk mengoptimumkan potensi yang ada pada diri. Bidang yang mengajar saya cara bagaimana membina hubungan yang baik dengan ramai orang. Bidang yang mendidik saya agar sentiasa belajar untuk memandang ke bawah. Dunia yang mengajar saya untuk sentiasa bersedia apabila tiba ketikanya akan berada di bawah. Malah bidang ini menjadikan saya lebih kuat daripada aspek mental. Itu hikmah yang saya sedari sedikit demi sedikit....Maka....bidang inilah jiwa saya. Biarpun andaikata ditakdirkan suatu ketika saya mungkin tidak akan terlibat dalam pendidikan khas, perjuangan saya tidak akan berhenti kerana ITULAH DUNIAKU.........

Monday, March 18, 2013

Cubaan bunuh diri!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca/follower blog saya yang budiman...

Hari ini saya melalui suatu pengalaman yang tak mungkin akan dapat saya lupakan seumur hidup saya. Ceritanya macam ni:

Saya sampai ke institusi lama saya bertugas dalam pukul sepuluh lebih, ada urusan untuk ke bahagian pentadbiran. Sedang molek saya masuk dan menuju ke kaunter, kecoh-kecoh cerita berkenaan ada student cuba membunuh diri dengan  duduk di luar tingkap di bangunan jabatan akademik dan mahu terjun. Tak perlulah saya ceritakan jabatan apa. Bila soal punya siasat dan selidik, rupa-rupanya student tu adalah student khas bermasalah pendengaran (kiranya anak aku lah tu.......) Tersentak sekejap. Pegawai di kaunter meminta saya ke jabatan tersebut untuk tengokkan apa yang patut. Maka berjalanlah saya dengan penuh sopan santun sebab saya yakin pasti sudah ada ramai pensyarah yang akan berada di sana dan kehadiran saya adalah secara kebetulan.

Tiba di sana, sudah ramai pelajar yang berkumpul. Saya cuba mencari di mana pelajar itu dikatakan mahu membunuh diri. Salah seorang pensyarah menunjukkan di mana keberadaan pelajar tersebut. Saya mendongak ke atas. Allah!!!!Tingkat 4!!Pelajar tu dah ada di luar tingkap, sebelah tangannya erat memegang tingkap, tanda tidak mahu sesiapa mendekatinya. Di satu tingkap yang berhampiran, sahabat saya seang cuba berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat dan memujuk pelajar tersebut agar tidak meneruskan niatnya. Gedebak gedebuk jugalah hati saya. Dalam masa yang sama, ramai pelajar lelaki sudah siap sedia dengan bentangan kanvas, takut-takut pelajar tersebut nekad dan terjun. Tak sampai lima minit, sebuah kereta polis dan kereta bomba sampai untuk menjalankan tugas mereka.

Perlahan-lahan saya mula mendaki anak tangga menuju ke kelas di mana pelajar tersebut berada. Ramai pensyarah di situ. Rupa-rupanya pelajar tersebut adalah pelajar dari jabatan yang berbeza. Pelik jugalah bagaimana pelajar tersebut boleh terfikir mahu membunuh diri, tetapi bukan di jabatannya walhal terdapat juga bangunan tinggi di jabatannya. Ah...lupakanlah soal itu. Yang penting, situasi genting yang sedang dihadapi ketika itu. Seorang pensyarah lelaki berbadan gempal bersedia di tingkap berdekatan sementara menunggu apakah perancangan yang akan dilakukan oleh pihak bomba. Tanpa banyak kerenah, ahli-ahli bomba cuba membuka tingkap dari dalam dan sepantas kilat pelajar tersebut di tarik ke dalam kelas yang kosong tu. Fuh, lega!!!!Pelajar tu berbadan besar dan tinggi, meronta-ronta dan akhirnya agak tenang apabila menerima sebiji pelempang daripada salah seorang anggota yang cuba menenangkannya. Tak sempat nak cakap jangan lempang sebab dia tak dengar, pelempang dah singgah di pipi pelajar tu. Ok, tersenyap seketika pelajar tu tapi sebelah tangan menutup matanya, dah sebelah tangan kuat menggenggam butang bajunya.

Pada masa itu juga, ramai pegawai atasan yang kebetulan turun ke institusi ada bersama-sama menyaksikan kejadian yang berlaku, Haruslah lepas ni kejadian ini akan menjadi buah mulut yang lama juga akan berhenti. Mau tidaknya, ada Timbalan Pengarah Operasi dari HQ, beberapa pegawai lain, Pengarah dan Timbalan Pengarah......HARI INI DALAM SEJARAH!!! Lebih bersejarah apabila saya yang kebetulan tengah cuti belajar pun tiba-tiba terbabit sama hanya kerana kebetulan saya datang ke institusi. Ramai juga pensyarah lain yang berada di luar kelas, pelajar-pelajar pula ada yang sibuk mengambil gambar dan video....Itu sekejap sahaja pasti akan diupload dalam youtube. kalau tidak pun hari ini pasti akan kecoh di wall muka buku masing-masing.

Sementara itu, pelajar tadi masih ditenangkan dan oleh  sebab enggan memberikan kerjasama untuk dibawa keluar  daripada lokasi kejadian walaupun setelah berjaya diselamatkan, akhirnya stretcher terpaksa digunakan untuk membawa pelajar tersebut ke pejabat pensyarah di tingkat satu. Di situ saya memainkan peranan membantu sahabat saya yang sejak dari tadi cuba memujuk sementara beliau masih berada di lokasi kejadian untuk sesi soal siasat dari pihak polis. Pelajar tersebut masih enggan membuka mata dan saya terpaksa berperanan sebagai ibu, memegang, memujuk dan cuba menenangkannya lagi. Begitulah cabaran apabila mendidik pelajar istimewa. Banyak cabaran yang perlu dilalui.  Perlu tahu bagaimana mahu'tackle' mereka, tak boleh marah sesedap rasa seenak perisa sebab mereka ini adalah kumpulan yang sangat sensitif. Kalau marah, perlu menyatakan sebab mengapa mereka dimarahi dan perlu tahu teknik dan cara untuk mengendalikan mereka. Alhamdulillah, pengalaman selama lebih 10 tahun mengajar dan menjaga kebajikan pelajar istimewa banyak mematang dan membantu saya untuk mengawal situasi. Akhirnya pelajar tersebut mahu mengangkat muka dan berkomunikasi.

Puncanya mungkin biasa bagi kita. Bergaduh dengan kawan, biasalah kan tetapi bagi golongan ini, apabila didesak / diprovok berkali-kali, mereka tidak tahu bagaimana mahu meluahkan apa yang mereka rasa. Mereka akan cuba pelbagai cara untuk menarik perhatian orang lain. Mereka akan cuba mengekspresi perasaan mereka dengan cara yang tidak dapat dijangka, salah satunya seperti inilah.....Mungkin mereka rasa inilah cara yang mungkin dapat meredakan masalah mereka. Mereka fikir dengan membunuh diri, selesai semua masalah. Cara mereka berfikir memang sukar nak dijangka dek akal kita manusia biasa ni. 

Puas memujuk, akhirnya datanglah seorang anggota polis yang mahu pelajar ini dibawa ke balai untuk membuat laporan polis berhubung kejadian. Namun alhamdulillah, berdasarkan pengalaman lepas ketika mengendalikan kes pelajar yang cuba membunuh diri dengan berjalan ke tengah laut, saya berjaya meminta kerjasama daripada pihak anggota polis tersebut agar laporan dapat dilakukan di institusi (lokasi kejadian) sahaja memandangkan kondisi pelajar yang pastinya akan enggan dibawa ke balai. Mujurlah pegawai atasan anggota polis tadi sudi memberikan kerjasama yang sangat diharapkan. Terima kasih encik polis!!!!

Mengikut prosedur kes cubaan bunuh diri sebegini, selain laporan polis, pelajar akan dibawa ke hospital bagi menilai keadaan mentalnya. Jika perlu dirujukkan kepada pihak-pihak yang berkenaan, maka urusan akan dilakukan secara berperingkat selepas makluman diberikan kepada penjaganya. Mungkin juga pelajar ini tertekan dengan pengharapan keluarganya memandangkan beliau adalah anak sulung dan satu-satunya anak yang berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat pengajian tinggi. Mungkin. Saya tidak berani mengatakan itu sebagai sesuatu yang pasti. Apa yang pasti, setiap manusia tidak lari daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Cuma bagaimana kaedah penyelesaian masalah itu yang berbeza mengikut individu.

Saya akui, sepanjang hampir 11 tahun mengajar dan berada di dalam lingkungan student khas bermasalah pendengaran ini, ia banyak mematangkan saya. Banyak mengajar saya erti sabar.Banyak mengajar saya erti kehidupan. Banyak memberikan pendedahan tentang budaya dan cara hidup mereka. Mungkin inilah kes paling besar saya hadapi. Ada lagi kes-kes lain, namun biarlah ianya menjadi sejarah dan kenangan yang hanya akan saya simpan dalam hati sanubari saya. Lega bila akhirnya berjaya melihat kelibat ambulan dari HSI yang tiba untuk membawa pelajar ini ke hospital diiringi oleh sahabat saya. Semoga semuanya berakhir dengan baik-baik sahaja.

Sesuatu yang mungkin boleh saya kongsikan ialah pelajar-pelajar khas ini adalah kumpulan yang sensitif dan sukar untuk mendapatkan kepercayaan mereka. Walaubagaimanapun, apabila kepercayaan mereka berjaya diraih, lebih mudah pada kita untuk memahami gaya kehidupan mereka, apa yang mereka lalui dan apa yang mereka inginkan dalam sebuah kehidupan. Kalau mereka sayang kita, mereka akan ingat kita sampai bila-bila.......Mereka akan hormat kita betul-betul dan mereka akan dengar nasihat serta pandangan yang diberikan kepada mereka. Pendekatan untuk mendekati mereka perlulah betul. Letakkan ikhlas di tempat paling utama.In sha Allah semuanya akan mudah.

Sememangnya hidup saya penuh dengan warna warni. Hari pertama minggu ini dilalui dengan kisah cubaan membunuh diri. Hujung minggu nanti pula sesi terapi dan pertemuan dengan keluarga Celik Pipi selain urusan temujanji. Padat tapi seronok!!!! Janganlah ada lagi kes seperti ini. Tak larat rasanya nak menangani bila melibatkan pelajar khas. Bukan nak kata tak kuasa, sebaliknya bagaimana menangani itu yang seringkali menyebabkan saya dan rakan-rakan capek deh!!! Namun inilah yang dikatakan cabaran dan pengorbanan seorang guru..........Tak setanding dengan cabaran yang dilalui ibu bapa setiap hari dalam mendidik anak-anak syurga yang memiliki naluri yang sama, cuma terbatas dalam cara meluahkan rasa.

Begitulah cerita saya hari ini. Sekian Terima Kasih....Akhirnya dapat pulang ke rumah dengan hati yang sedikit tenang dan lega.......


Monday, March 11, 2013

Kalau hati dah suka....

Assalamualaikum, salam sejahtera..........

Alhamdulillah, masih diberikan kesempatan untuk bernafas dan meminjam segala nikmat dunia yang sementara. Hmmm...hari ni just nak share pasal kesukaan atau hobi. Tapi bukan hobi saya. Nak tau hobi saya? saya pun tak tau apa sebenarnya hobi saya. Boleh gitu? Perkongsian pasal hobi encik suami. Encik suami memang seorang yang suka rumahnya kelihatan kemas. Jadi bab kemas mengemas serah pada encik suami. Itu yang pertama. Kedua, dia memang suka ikan. Dek kerana sukanya pada ikan, sanggup dia membuat akuarium yang boleh diletakkan di dinding. Hasilnya menjadi dan saya pun suka. Kemas dan teliti. Kemudian, dia berjinak-jinak dengan arowana. Memanglah orang kata peminat arowana ni orang yang berduit tapi tak semestinya. Encik suami tunggu bila ada rezeki lebih, barulah beli ikan kesukaannya. Sekarang ni ada seekor je pun arowana yang dibela dari saiznya kecil hingga dah besar macam yang ada ni. Maka bertambahlah akuarium dalam syurga kami yang tak berapa nak besar macam orang lain tapi saya tetap suka. Seronok bila ada ikan dalam rumah. Time tension boleh jugak tumpang tengok...........sambil lepak-lepak kat kusyen, sambil layan arowana yang berenang memenuhi akuarium. Silap-silap tak lama lagi kena tukar pulak akuarium sebab ikan tu membesar...

                                      
                                                    satu-satunya arowana yang ada.....

Lepas tu, masih terasa nak bela ikan lagi. Nak cuba pelbagai jenis ikan katanya. Maka bertambahlah ahli rumah kami. Kali ni akuarium kecil sedikit tetapi ikannya sangat menarik perhatian saya! Kalau tengokkan, macam kedai ikan pulak, sana sini ada akuarium. Nak buat macam mana, kalau hati dah suka.....Saya pun tak membantah sebab encik suami pandai nak adjust ruang tamu yang comel tu. Tetap rumah seperti asal, tak ada pun saya rasa rimas atau sesak. Lagilah akuarium tu ada aksesorinya. Lagilah nampak hidup. Encik suami kata, kalau hobi, memang selalu rasa tak puas. Betul ke? Ada aje yang nak ditambah, ditukar dan sebagainya. Nampaknya saya pun kena cari hobi jugak kalau macam ni...Nak kasi balance......

                                              
Sebelum ni pernah jugak bela kucing dan bela burung tapi tak bertahan lama. Agaknya cintanya lebih pada ikan. Jadi fokusnya pada ikan sajalah. Memang tabik pada cara encik suami menjaga ikannya. Sangat peka dan teliti (puji suami penting oooooo) hikhikhikhik.................

Ha, inilah dia ahli-ahli rumah kami selain kami anak beranak.................

selamat datang ahli baru....

ruang tamu syurga kami...

Stok gambar akuarium yang melekat di dinding tak adalah pulak dalam simpanan. Ha...yang itu sekadar hiasan semata, hanya ada beberapa ekor ikan kecil dana nak-anak udang.....Kalau malam tutup semua lampu, lampu di akuarium tu boleh jadi punca cahaya, cahaya sekunder....ahaks...tu lah dia, kalau dah suka........layankan aje lah....

Thursday, March 7, 2013

Semput................................

Assalamualaikum, salam sejahtera.............

Hari ini konon nak menghadap lappy lama sikit. Apakan daya...kepala ni makin berdenyut-denyut. Teringat plak ada lagu siapa tah....."nyut nyut nyut...kepala...rasanya mahu pusing......" Ha, itulah yang sedang saya rasakan saat ini tapi jari jemari ni tetap gatal jugak nak mengetuk abjad-abjad kat keyboard lappy ni. Bukan keje sekolah yang dibuatnya , tapi punyalah taknak laman blog bersawang punya pasal......Beberapa hari lepas, anak syurga demam.....Saya pulak sebenarnya dah dua tiga hari sakit-sakit badan. Betis sakit, bahu sakit....kepala sakit.....angin agaknya. Telan gaviscon, barulah ok sikit....telan panadol dan tidur sekejap barulah pening kepala ni berkurangan. Nak kata stress??? Tak jugak.....tak ada apa yang boleh dijadikan punca stress pun....

Sebenarnya sepagi ni saya dok di rumah dengan anak bujang. Tak sekolah agama hari ni.Sebab apa? Dah dua hari perasan anak bujang ni mula bagi signal macam nak kena asthma...batuk...kohok-kohok bunyinya. Rupanya semalam tanda-tanda tu makin jelas. Dah diberi inhaler pun macam tak berapa menunjukkan kesan  yang positif. Membisinglah mama dan ayahnya. Mana tidaknya, makan jajan, minum air sejuk, makan aiskrim boleh kata hampir tiap-tiap hari. Maunya badan tu tak meraung....Bila cakap, ikut sekejap, eh lepas tu buat semula.....anak bertuah!!!!

Sudahnya, pagi ni mahu tak mahu, suka tak suka ke klinik jugalah sebagai jalan penyelesaiannya. Anak bujang ni sebenarnya dah hampir setahun tak kena asthma....paling akhir bulan Mei tahun 2012 mengikut catatan doktor. Dah lama dah tu....doktor kata agaknya dah sampai masa nak kena. Lepas ni mama memang tegahlah makan benda manis-manis, main lasak-lasak sangat, makan aiskrim.....semualah yang boleh jadi penyumbang kepada 'kesyemputannya" itu. Memuncung aje macam muncung itik bila dibebelkan. Mama tak kira....suka ke  tak suka, kalau rasa nak sihat, dengarlah nasihat mama dan ayah dia ni. Selalu sangat buat 'perasan disorders' tu. Perasan sihat aje......

Bila dah duduk rumah, sebenarnya tak susah pun. Dia kerjanya tengok chanel bola....mama mengadap lappy...Lapar je mama memang dah sediakan roti untuk dimakan...bila ditanya nak makan nasi ke tidak, tak lapar katanya. Leka pula mengulit surat khabar bahagian sukan....ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi kan...anak dengan ayah sama-sama suka bola..janji korang bahagia....
asthma a.k.a SYEMPUT......................

Mudah-mudahan asthmanya tak berpanjangan. Terpaksalah bercuti sekolah hari ini. Nampaknya si adik berkeseorangan hari ni. Si adik pun tak ke sekolah agama sebab ada kursus kepimpinan pengawas di sekolahnya. Cepat sihat ye pemimpin/ketua yang pengasih (Amirul Rahimi)........

Wednesday, March 6, 2013

Alhamdulillah!!!!!

Assalamualaikum dan salam sejatera....

Hari ini 6 Mac 2013. Ini bermakna, sudah 35 tahun Allah kurniakan nikmat umur yang panjang sebagai pinjamanNya kepada saya. Buat pertama kalinya selepas berkahwin, tak ada ucapan selamat hari lahir yang saya terima daripada encik suami mahupun anak-anak. Hanya adik bongsu yang mengucapkan selamat hari lahir pada awal pagi. Terima kasih ye!!!! Langsung tak ada perasaan marah, sedih, mahupun kecewa kerana saya tahu bukannya encik suami tak ingat, tapi saya sendiri mengambil pendekatan tak kisah. Buat pertama kalinya juga saya rasakan yang saya takut apabila usia menginjak tua dari setahun ke setahun. Biasanya orang meraikan sambutan hari jadi kerana bersyukur dipanjangkan usia, sebaliknya saya tidak menyambutnya kali ini bukan kerana tidak bersyukur, malah tetap memanjatkan syukur atas sebab yang sama. Bezanya kali ini, semakin meningkat usia, semakin dekat kematian menghampiri dan saya belum bersedia daripada banyak aspek. Semakin pendek pula usia saya rasakan. Entah sampai bila dapat merasa nikmat pinjaman umur ini. Mudah-mudahan masih diberikan kesempatan pinjaman umur dan dapat melihat anak-anak membesar, bekerja dan berkahwin..Aamiiinnnnn.......

Tiada sambutan langsung dengan memotong kek atau sebagainya. Sesen pun tidak dikeluarkan sempena tarikh kelahiran saya hari ini yang menandakan saya telah lahir pada 35 tahun yang dahulu. Malah hari ini saya penuhi dengan menghadap muka komputer setengah hari dan pada sebelah petang pula berada di hospital untuk sesi fisioterapi anak syurga saya. Itulah rutin setiap bulan. Lebih membahagiakan apabila anak syurga saya berjaya berdiri di standing frame lebih kurang 20 minit dan tidak menangis sepanjang sesi. Sangat membahagia dan mendamaikan dan itu boleh jadi hadiah yang sangat bermakna buat saya.

Semalam juga saya menerima khabar sahabat baik saya selamat menimang cahaya mata ketiga, satu-satunya puteri yang mewarnai hadirnya hero-hero dalam kehidupan mereka sekeluarga. Kalau sang puteri lahir pada hari ini, pasti kami berkongsi sambutan hari lahir. Itu juga hadiah yang indah buat saya. Sahabat baik sejak di zaman universiti dan masih lagi bersahabat hingga ke detik ini. Tahniah buatmu sahabat!!!!!Mohd Fauzi dan isteri, Irfan Idayu. Alhamdulillah, perkara yang baik-baik hadir dalam perjalanan hidup saya. Saya dikurniakan suami dan anak-anak yang membahagiakan. Dugaan yang datang adalah ujian yang mahu menguji sejauh mana saya redha dan berlapang dada dengan ujianNya. In sha Allah, berlapang dada itu adalah ubat yang mujarab.....

Semoga Allah memberikan keberkatan umur kepada saya. Semoga saya terus dapat memberikan yang terbaik kepada insan-insan di sekeliling saya. Alhamdulillah,syukur padaMu Ya Allah di atas kurniaMu menerusi pinjaman usia sehingga pada waktu dan ketikanya dipanggil bertemuMu...

Monday, March 4, 2013

Mereka perwira negara!!

Assalamualaikum,salam sejahtera...

Terpanggil hendak menulis mengenai situasi yang sedang berlaku di Lahad Datu. Sedih yang amat bila melihat 8 anggota keselamatan negara telah gugur demi mempertahankan negara. Kalau kita fikir-fikirkan, kita sedap-sedap duduk di rumah, boleh menonton Astro....boleh pergi shopping, boleh pergi tengok bola, boleh buat itu ini sedang dalam waktu yang sama, kita sendiri tak tahu berapa ramai anggota keselamatan yang menyahut panggilan perjuangan. Menggalas amanah dan tanggungjawab. Meninggalkan isteri, anak-anak, ibu bapa hanya kerana memberi peluang kepada kita untuk bersenang lenang walhal mereka di sana bergelut dengan situasi yang mengancam nyawa mereka.

Menangani penceroboh yang sememangnya pakar dengan taktik gerila, mahir dengan selok belok hutan malah taktik serang dan lari yang mereka praktikkan bukanlah suatu perkara yang enteng untuk didepani. Ada pula pihak-pihak yang cuba mempersendakan perjuangan perwira-perwira kita yang gugur di medan perjuangan. Ada juga yang memprovokasi mentaliti masyarakat dengan mengatakan ianya adalah konspirasi politik. Wallahuaklam. Hanya Dia Yang Maha Mengetahui. Namun sekadar pendapat peribadi saya, tidak mungkinlah isu ini direka, dirancang dan diatur sebegini hebat hingga mampu menjadi bahan permainan politik. Ini isu keselamatan negara. Ini isu kehilangan nyawa. Ini isu pencerobohan yang bukanlah agenda yang seronok untuk direka. Kadang-kadang kita terlupa bahawa sebagai manusia, kita dikurniakan hati dan akal untuk berfikir setiap tutur kata dan tindakan kita. Saya langsung tak percaya ini adalah sandiwara. Hebat benarlah pengarah lakon layarnya seandainya ianya sekadar drama yang dilakonkan oleh watak-watak yang perlu membawakan watak secara realiti. Tak masuk akal kan?

Sepatutnya, kita angkat tangan, berdoa agar negara kita terus selamat. Berdoa agar mereka yang gugur ditempatkan di syurga. Berdoa agar kita tidak melalui suatu kehilangan sebagaimana yang dilalui oleh ahli keluarga mereka yang ditinggalkan. Kita memang akan meninggalkan dan ditinggalkan. Caranya bagaimana, kita sendiri tak tahu. Paling tidak, pemergian mereka adalah kerana mempertahankan negara dan kita tahu itu jihad mereka dalam perjuangan. Seandainya syahid sebagai hadiah/ganjaran mereka, syurga sudah pasti tempatnya sedang kita masih tidak tahu ke mana arah kita. Entah berapa ramai lagi yang sedang berada di barisan hadapan di Lahad Datu sana, kita sedang buat apa? Baca blog? Tulis blog? Hanya tengok berita kan? Apa sumbangan kita pada negara? Kalau kita sedar yang kita sendiri mungkin tak ada sumbangan pada negara, janganlah wujudkan 'perasan disorders' yang mengatakan kononnya kita ni lebih bagus daripada mereka yang berjuang di sana. Macam bagus kan........

Mari sama-sama kita doakan semua penceroboh akan dapat ditumpaskan. Mari sama-sama kita doakan benteng negara yang berada di barisan paling hadapan akan dapat menunaikan amanah dan selamat sepanjang misi di Lahad Datu. Mari sama-sama kita doakan agar hati kita terus bersih daripada buruk sangka. Kena ingat tugas mereka mempertahankan negara. Secara tak langsung, mempertahankan keselamatan kita sebagai warga sebuah negara yang merdeka. 

Inilah barisan kita
Yan Ikhlas Berjuang
Siap Sedia Berkorban
Untuk Ibu Pertiwi

Sebelum Kita Berjaya
Jangan Harap Kami Pulang
Inilah Sumpah Pendekar Kita
Menuju Medan Bakti

Andai Kata Kami Gugur Semua
Taburlah Bunga Di Atas Pusara
Kami Mohon Doa
Malaysia Berjaya
Semboyan Telah Berbunyi
Menuju Medan Bakti.............

Cuba bayangkan kalau kita berada di tempat mereka dan menyanyikan lagu ini. Saya pasti hilang semua ketakutan kerana ibarat berjuang di medan perang, kalah dan menang belum lagi pasti. Tertewas atau kembali semuanya tidak dapat dijangka. Mereka perlukan doa kita. Mereka pohon semangat daripada kita untuk mengiringi perjuangan mereka. Ayuh kita doakan yang terbaik buat mereka. Semoga mereka sentiasa dilindungi kerana MEREKALAH PERWIRA NEGARA!!!!!!!!