Followers

Monday, October 19, 2009

ELAKKAN ALAHAN MAKANAN

Makanan merupakan keperluan yang menjadi pelengkap dalam kelangsungan hidup. Namun, ada kalanya kita tidak menyedari bahawa apa yang dimakan boleh menyebabkan kita mengalami masalah kegatalan pada muka, tubuh badan atau lebih parah lagi menyebabkan kita berhadapan dengan maut. Bagi sesetengah individu, pemilihan makanan merupakan aspek yang sangat penting bagi mengelakkan berlakunya masalah alahan terhadap makanan.

Alahan terhadap makanan merupakan reaksi yang tercetus melalui sistem imun tubuh. Hampir enam peratus kanak-kanak dan dua peratus orang dewasa mnengalami masalah alahan terhadap makanan dan angka yang lebih besar dicatatkan untuk golongan yang tidak tahan dengan makanan.

Tidak tahan laktosa adalah salah satu contoh tidak tahan dengan makanan. Mereka yang mengalami maslah ini akan menyebabkan kekurangan enzim laktase yang diperlukan untuk mencerna gula, susu, atau produk tenusu lain. Akibatnya, mereka boleh diserang sakit perut, kembung,cirit-birit atau angin.

Dalam alahan makanan,s istem imun tersalah mengenalpasti makanan tertentu atau komponen makanan yang bertindak sebagai bahan berbahaya. Sistem imun manusia mencetuskan sel tertentu bagi menghasilkan antibodi immunoglobulin E (IgE) bagi menentang makanan yang membawa masalah. Antibodi berkenaan akan mengesan makanan yang bermasalah dan memebri isyarat kepada sistem imun untuk melepaskan histamin dan beberapa kimia ke saluran darah. Kebanyakan alahan makanan dicetuskan oleh protein tertentu seperti susu lembu, gandum dan kacang soya.

 Gejala alahan makanan termasuklah:
i.      Rasa seperti dicucuk-cucuk pada mulut,
ii.     Ruam hives
iii.    Kesukaran bernafas
iv.    Pening
v.     Bengkak pada bibir, muka , lidah dan tekak
vi.    Laluan udara terhalang
vii.   DSenyutan nadi yang laju
viii.  Tidak sedarkan diri

Langkah-langkah jika mengalami alahan:

1.   Ketahui apa yang anda makan dan minum. Pastikan baca label makanan dengan teliti.
2.   Pastikan ahli keluarga terdekat atau rakan sekerja anda tahu mengenai alahan yang dialami.
3.   Bincang dengan doktor sekiranya mahu membawa epinephrine kecemasan
4.  Jika anda menghidap asma, pastikan jika makan di luar pastikan makanan berkenaan tidak mengandungi
      sulfites.
5.   Baca label pada bungkusan makanan. Pastikan anda tidak membeli makanan yang mengandungi sodium
      bisulfite, potasium bisulfite, sodium sulfite, sulfur dioxide dan potassium metabisulfite.

Cara terbaik mengatasi alahan makanan ialah mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan gejala alahan. Alahan makanan adalah lebih serius berbanding tidak tahan dengan makanan. Keadaan ini akan mampu ditangani dengan baik sekiranya kita mengambil langkah berwaspada dan mengelakkan daripada alahan berulang dengan sikap berjaga-jaga pada peringkat awal supaya alahan dapat dikurangkan.

Sumber: KLASSIFIED, Harian Metro Jumaat 9 Oktober 2009.

No comments:

Post a Comment