Followers

Wednesday, November 20, 2013

Ahmad Ammar: siapakah pemuda hebat ini?

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Salam penghargaan buat semua yang masih sudi memperuntukkan masa menelusuri laman tintajemari ini. Jujurnya entri ini sepatutnya saya coretkan semalam usai menonton sebuah video yang benar-benar memberi kesan yang mendalam, namun Allah menguji saya dengan migrain sepanjang hari. Ujian kecil ini membantutkan perancangan saya untuk menulis. Alhamdulillah, hari ini terasa sedikit segar dan ingin saya kongsikan tentang apa yang seharusnya saya luahkan.

Saya menonton sebuah video berdurasi hampir 25 minit. Kalau ikutkan hati, memanglah tak larat nak menonton video dalam keadaan yang tidak bermaya namun entah mengapa saya mampu gagahkan diri untuk menonton video tersebut hingga akhir, sehingga terasa bulu roma saya meremang dan ada satu rasa aneh yang menyelinap...sukar hendak dijelaskan...beberapa hari ini tersebar video tersebut dan saya bagaikan terpanggil-panggil untuk sama-sama menonton. Seolah ada sesuatu yang memanggil-manggil saya untuk menontonnya.

Saya tidak terlalu terkesan dengan tayangan seawal kelahiran anak muda bernama Ahmad Ammar ini yang telah bertemu Sang Pencipta pada 1 Muharram 1435H di bumi Uthmaniyyah, Turki, bumi di mana beliau melanjutkan pengajian. Namun begitu, rasa aneh itu mula datang tatkala saya melihat perkembangan  anak muda yang boleh dikategorikan sebagai adik ini daripada usianya di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah dan setiap inci perkembangannya hingga kepada penglibatan beliau dalam aktiviti-aktiviti kemanusiaan. Saya sendiri tidak mempunyai kekuatan dan semangat sepertinya. Bila melihat dan merenung wajahnya, seakan-akan terasa begitu dekat dengan diri kita.Sukar saya nak ungkapkan bagaimana...

Almarhum meninggal kerana dilanggar ambulan ketika melintas jalan di Turki. Saat paling menyentuh ruang hati saya yang paling dalam ialah tatkala melihat ketenangan wajah almarhum sebelum dimandikan, seakan-akan sedang tidur dan lena dengan begitu lena. Terasa sangat indah apabila melihat wajah Almarhum kala itu. Lebih mengesankan apabila melihat peluh yang masih keluar di keliling mata dan dahi Almarhum dan ianya adalah salah satu tanda kematian husnul khotimah...yang memang dinanti-nantikan bagi hambaNya yang terpilih. Ini mengingatkan saya dengan pemergian almarhum ibu mertua saya yang dapat saya saksikan di depan mata, berpeluh-peluh dan masih terasa hangat tubuhnya sewaktu jenazah hendak dimandikan. Allahu Akbar!

Banyak momen yang menyentuh hati saya. Bayangkan entah berapa ramai yang memberikan hadiah solat jenazah untuk Almarhum. Berebut-rebut orang mahu mengusung keranda beliau hingga ke tempat pemakaman. Dari sudut mata kasar saya, jenazah almarhum bagaikan kapas yang ringan kerana tidak terlihat bebanan yang mengusung malah seakan terlalu ringan. Beruntunglah ibu bapa yang melahirkan anak ini...Impiannya untuk syahid di bumi Syria namun Allah tangguhkan agar dapat syahid di bumi Uthmaniyyah...bumi di mana para sahabat Anbiya disemadikan. Indahnya perjalanan anak muda ini yang hakikatnya langsung tidak saya kenali.

Tiada setitis air mata abahnya yang saya lihat menitis sepanjang rakaman video. Begitu juga ibu atau umminya. Mana mungkin tiada sedih di hati kehilangan putera tercinta namun berbahagialah kerana jelas kelihatan pengakhiran yang baik untuk almarhum. Kita sama-sama doakan almarhum mendapat darjat tertinggi di sisi Allah. Mengembara dan berkelanalah untuk lebih memahami apa yang perlu kita lakukan, apa yang perlu kita sumbangkan sebagai khalifah Allah. Allahurabbi...terasa banyak kekurangan diri dibandingkan dengan anak muda ini...terasa banyak lagi yang perlu dilakukan....Allahurobbi.......

No comments:

Post a Comment