Followers

Saturday, January 9, 2010

Ujian kecil

Minggu ini merupakan minggu yang menguji kesabaranku suami isteri. Anak sulung menunjukkan tanda-tanda serangan asthma selepas hampir setengah tahun. Suamiku telah perasan lebih awal tanda-tanda tersebut kerana dia lebih rapat dengan anak sulung kami. Mungkin salah makan atau gara-gara bahan pewarna dalam sejenis minuman yang diminum. Hari selasa, jam 3.30 pagi suamiku membawa anak sulung ke HSI untuk mendapatkan nabuliser  (2 kali) kerana diserang asthma pada sebelah malam.Kebetulan keesokan harinya aku perlu membawa anak bongsu  pula menjalani fisioterapi di HSI. Sekali langsung, sekali lagi anak sulungku mengambil lagi nap jam 9.30 pagi (2 kali)  lagi kerana keadaannya yang masih kurang memberangsangkan. Pihak HSI mencadangkan anakku dimasukkan ke hospital untuk rawatan susulan. Suamiku menyatakan ingin membawa anakku ke hospital penawar memandangkan anak sulung ada medical card. Bukan nak kata hospital kerajaan tak bagus, cuma menggunakan kemudahan yang ada selain cepat serta perkhidmatan yang memuaskan.


di Penawar



di HSI

Nak dijadikan cerita, jam 11.30 pagi kami ke Penawar. Ambil sekali lagi nap. Sayangnya, anak kami tak diadmit di Penawar kerana pihak Penawar tidak mahu mengambil risiko akibat ketiadaan pakar kanak-kanak. Kami mengambil keputusan untuk ke Puteri Specialist. Sebelum itu,sempatlah singgah di rumah, kemas-kemas barang untuk dibawa ke hospital. Sedang kami melabuhkan punggung, tiba-tiba si Rahimi mengadu sukar bernafas. Muka dah pucat, peluh berjurai-jurai. Kami terus bergerak dan singgah di klinik Dr Wan untuk ambil nap sekali lagi. Bila keadannya agak stabil, barulah kami bergerak. Di Puteri, sekali lagi nap diberi.Semua urusan selesai jam 3.15. Bergegas balik ke Poli sementelah suami meneman anak di hospital. Ada dua orang lagi anak yang menjadi tanggungjawabku pula di sini.

Mujur anak-anak yang lain tidak meragam. Seolah memahami apa yang dilalui mama dan ayahnya, alhamdulillah.Sehari selepas tu aku cuti. Terpaksa menghampakan rakan-rakan yang memerlukan khidmatku. Ajak jadi penyelamat. Rabu malam anakku dibenarkan keluar. Hari khamis dapatlah aku bekerja. Hari Jumaat hari yang meletihkan. Sepanjang pagi mesyuarat. Sebelah petang mesyuarat pendaftaran asrama. Usai mesyuarat, ke JRKV kerana ada barbeque. Baru beberapa suap, baby sitter pula telefon menyatakan anak bongsuku ada masalah seperti dulu. Batuk sewaktu makan, selepas itu gagal sendawa. Muka dah biru-biru. Apa lagi, kelam kabut aku dibuatnya. Dari JRKV ke kaunseling kerana kereta diletakkan di sana Bila nak cari kunci, rupanya kunci tertinggal pula di dalam pejabat. Sampai di rumah baby sitter, aku terus lakukan apa yang sering kami lakukan bila anak kami dalam keadaan begitu. Anakku anak OKU. Aku tak panik tapi kelam kabut sahaja. Kami memang sudah lali dengan keadaan-keadaan di luar jangkaan begini.


Haziq di atas triangle pillow ehsan seorang teman yang juga mempunyai anak sepertiku...

Akhirnya, dia muntah mengeluarkan lendir kahak serta makanan yang dimakan tapi masih tak ok. Sebagai ibu, aku faham benar sekiranya anakku ok atau tidak. Aku terus ke klinik bersama suami untuk buat suction. Lega sikit nampaknya tapi sungguh letih. Balik rumah dia terus tidur. Sebelah malam aku pun tak dapat hadir ke taklimat bersama sukarelawan kerana masih bimbang meninggalkan anakku yang masih tak berapa ok keadannya. Bagi aku, ini semua ujian........aku sentiasa muhasabah diri. Setiap ujian yang diterima sama ada adalah kafarah segala dosa-dosa lalu atau Allah ingin menguji tahap kesabaran kami sebagai ibu bapa atau mungkin Dia hendak anugerahkan sesuatu yang tidak kita jangkakan. Mudah-mudahan kami mampu mengharungi ujian kecil ini.....

1 comment:

  1. terkedu juga membaca kisah su ni... Ye la bila anak sakit, hati ibu pun tak tenang. Alhamdulillah, su begitu tabah hadapi semua ini. Allah tidak akan uji seseorg, kec ia memang sanggup menghadapinya. Insya'Allah ada kebahagiaan akan datang yang Allah simpan dan akan berikan kepada insan yang sabar.

    ReplyDelete