Followers

iklan..iklan......

Wednesday, February 17, 2010

PERLETAKAN HARGA



Pengenalan

Perletakan harga barangan yang dikeluarkan oleh sesuatu syarikat bergantung kepada faktor dalaman syarikat seperti objektif pemasaran, kos syarikat serta faktor luaran seperti keadaan pasaran, permintaan, persaingan dan faktor persekitaran yang lain.

Objektif perletakan harga:

1.                  Memaksimumkan keuntungan
2.                  Syer pasaran dipanjangkan
3.                  Objektif lain

Memaksimumkan keuntungan
v  Membuat anggaran terahdap permintaan dan kos bagi harga yang berbeza
v  Mendapat pulangan atas pelaburan untuk jangka panjang

Syer pasaran dipanjangkan
v  Menguasai syer pasaran dalam strategi perletakan harga
v  Harga rendah dapat menggalakkan pengguna membeli dan dapat meningkatkan syer pasaran dalam jangka masa panjang.

Objektif lain
v  Untuk terus hidup
v  Meletakkan harga yang rendah disebabkan persaingan
v  Harga yang tinggi diletakkan untuk barangan yang bermutu untuk menampung kos pengeluaran produk.

STRATEGI MELETAKKAN HARGA

1.                  Market skimming
2.                  Market penetration
3.                  Prici Lining / Lini Harga
4.                  Harga Produk Optimum
5.                  Harga Produk ‘Captive’
6.                  Harga Produk sampingan
7.                  Harga Produk Kombinasi
Bagi produk- produk yang dikeluarkan oleh syarikat, terdapat dua kaedah perletakan harga yang biasa dilakukan iaitu:

i) Market Skimming
-          Meletakkan harga yang tinggi
-          Apabila jualan menurun, syarikat mula menurunkan harga produk.

ii) Market Penetration
-          Syarikat meletakkan harga yang rendah untuk menembusi pasaran dan menarik perhatian pengguna.

Bagi barangan/ produk yang telah berada di pasaran,  terdapat 5 strategi perletakan harga yang biasa ditemui iaitu:

i)                   Lini Harga / Price Lining
-          Harga diletakkan berbeza berdasarkan saiz, bentuk atau jenis yang berbeza.

ii)                 Harga Produk Optimum
-          Produk pilihan atau aksesori ditawarkan sama dengan produk utama pada satu harga.
-          Contoh: RM 50,000 harga kereta termasuk aksesori seperti radio dan penyaman udara.

iii)              Harga Produk “Captive’
-          Harga 2 peringkat dengan merujuk kepada pengeluaran produk yang harus digunakan bersama 1 produk utama.
-          Contoh: Filem dengan kamera.
-          Filem dianggap produk captive kerana harga yang diletakkan adalah tinggi kerana sentiasa dibeli berulang kali untuk kegunaan bersama produk utama.

iv)               Harga Produk Sampingan
-          Merujuk kepada pengeluaran produk sampingan yang kurang nilainya.
-          Syarikat harus meletakkan harga bagi produk sampingan tersebut kerana sekiranya dibuang, harga produk akan memberi kesan terhadap harga produk utama.
-          Contoh produk sampingan: minyak diesel, tar.
-          Hasil pengeluaran utama------minyak.

v)                 Harga Produk Kombinasi
-          Merujuk kepada gabungan beberapa produk pada satu harga yang lebih rendah seperti pakej hotel
Contoh: Harga pakej RM300.00 bagi penginapan, makan malams erta sarapan untuk tiga hari di sebuah hotel.

1 comment:

  1. ha. . . saya copy sebagai bahan rujukan heheeh. . . . tq

    ReplyDelete