Followers

Monday, September 26, 2011

Seminar Celik PIPI (Physical,Intervention, Pshchological, Intelectual) Siri II 2011

Alhamdulillah, semalam sekali lagi persatuan Celik PIPI berjaya merealisasikan seminar kedua sebagaimana yang disasarkan bagi tahun 2011 sekali dengan sambutan hari raya Aidilfitri. Macam biasa, Dewan Seminar Monash University menjadi venue tetap kami. Terima kasih kepada Dr Ngim Chin Fang di atas kerjasama yang diberikan kepada seluruh tenaga kerja Persatuan Celik PIPI yang belum didaftarkan secara rasmi ini. Jangan risau, usaha sedang dijalankan ke arah itu. Mudah-mudahan berjaya. Senanglah kami hendak bergerak walaupun kebanyakan warga kerjanya bekerja, atau suri rumah menjaga anak-anak super di rumah.

Seminar kali ini membawa dua orang pakar dalam bidang rehabilitasi dan juga pakar kanak-kanak.

Dr Paul Fullerton
Peads Specialist @Monash University
Dr Leong Be Kim
Pakar Rehabilitasi Hospital Sultan Ismail

Sedikit perkongsian daripada kedua-dua speaker yang boleh dikongsikan bersama ibu bapa anak-anak CP:

Dr Leong bercerita mengenai bagaimana menilai dan pengurusan kanak-kanak CP untuk berjalan. Seperti yang kita tahu,CP merupakan keadaan di mana kanak-kanak mempunyai masalah perkembangan otak di bawah usia 2 tahun menyebabkan kebanyakan kes melibatkan lemah anggota dan posture tubuh yang tidak betul. Masalah yang sering melanda kanak-kanak CP ialah sawan, masalah pendengaran, masalah mata, perkembangan motor dan sebagainya. Dalam 1000 kelahiran, biasanya akan terdapat 1 atau 2 kes anak-anak CP.Sekiranya kes yang berlaku dikesan sewaktu usia kanak-kanak di bawah 2 tahun, kebarangkalian untuk dipulihkan adalah tinggi.

Punca CP antaranya disebabkan oleh 3 faktor utama iaitu sebelum kelahiran (70%), semasa kelahiran dan selepas kelahiran.

Sebelum kelahiran:
-jangkitan dalam kandungan
-stroke
-genetik
-metabolik

Semasa kelahiran: 
-jangkitan kuman
-kekurangan oksigen
-pra matang

Selepas kelahiran:
-meningitis
-kecederaan otak
-jaundis
-kesan ubatan/dadah

Tipografi kanak-kanak CP: Hemiplegia (sebelah badan sama ada kiri atau kanan), Diplegia (kedua-dua kaki atau tangan), Quadriplegia( melibatkan 3 anggota), Athetoid, Dystonic dan ataxic.

Fungsi kanak-kanak CP:
Level 1- Boleh berjalan tanpa dibantu, kecuali pergerakan tahap tinggi seperti melompat
Level2 - Boleh berjalan tanpa dibantu, tetapi memerlukan bantuan alat pada mulanya.
Level3- Memerlukan bantuan alat untuk berjalan
Level4- Memerlukan kerusi roda, tetapi boleh menolak sendiri, ada peluang untuk berjalan, lebih masa atas  
             kerusi roda
Level5- Susah duduk, memerlukan pertolongan sepenuhnya.

(Di mana tahap anak-anak kita? Anak saya masih di Level 5) dan saya yakin suatu hari nanti dia akan sampai ke Level 3 sebelum terus ke level yang lebih tinggi.)Amin Ya Allah...

Kebanyakan kes CP adalah diplegia (masalah di bahagian kaki) di mana ada yang dua-dua kaki lurus ke bawah, ada juga kaki yang lurus tapi lutut bengkok. Ada kes juga pergelangan kaki nampak lurus tapi sebenarnya 90% dan ada kaki yang bengkoknya 30%. Biasanya doktor akan lihat keadaan kaki anak-anak sama ada memerlukan bantuan kasut khas ataupun memerlukan injection botox. Jalan terakhir adalah pembedahan bagi masalah urat pendek dan aligtment yang tak betul. Kita biasa juga tengok kaki anak-anak CP yang bersilang, berjalan menjingkit atau berjalan dalam keadaan terhincut-hincut. Biasanya doktor akan nilai dulu apakah rawatan yang boleh diberikan atau apakah alat yang paling sesuai digunakan bagi membantu anak-anak CP.

Dr Paul pula membincangkan berkenaan masalah perut anak-anak CP. Payah juga nak faham walaupun Dr Paul dah bercakap sebiji-sebiji....mana tidaknya, slang dia yang tak tahan tu....have jadi macam half....bowel dengar macam towel...like jadi macam loike...tapi buat-buat faham jelah....Kena akui bahawa anak-anak CP kita selalu ada masalah berkaitan perut. Kadang-kadang perut kembung, kadang-kadang muntah-muntah, masuk-keluar,masuk -keluar..kadang-kadang beraknya keras...kadang-kadang coroi......nak telan makanan susah, kadang-kadang makanan dah masuk ke perut, tiba-tiba keluar semula....

Kalau kita perhatikan, anak-anak CP kebanyakannya kurus aje. Masalah-masalah di atas boleh menyebabkan kekurangan zat, kanak-kanak jadi lemah, tidak berminat untuk bermain apatah lagi untuk menjalani sesi terapi. Kanak-kanak yang ada masalah untuk menelan biasanya dah menghadapi masalah ini sejak lahir. Bila ini berlaku, kita sebagai mak bapak pun kadang-kadang takut nak beri mereka makanan lebih-lebih lagi, akan mengambil masa yang lama untuk beri mereka makan. Akhirnya, ibu penat dan anak pun penat.

Bagi anak-anak yang selalu beraknya keras, kadang-kadang berbiji-biji macam tahi kambing (Kena akui ni)...biasanya sebab anak-anak kurang cecair dalam badan. Kanak-kanak juga lambat mengawal otot bawah badan dan sukar untuk meneran. Kesian tengok kalau Haziq meneran,merah-merah muka......jadi mak ayah kena ubah diet anak. Lebihkan serat...kalau anak-anak tak boleh makan makanan pejal, nak taknak kenalah bagi dalam bentuk cecair..jus ke..bubur ke...yang penting anak-anak makan. Cuma makanan yang cair ni memerlukan banyak kali anak-anak perlu diberi makan sebab tak sekenyang makanan pejal. 

Sebenarnya susah juga nak kata apa yang boleh,apa yang tak boleh dalam soal pemakanan anak-anak CP ni. Tak ada banyak kajian yang menyatakan saranan perubatan itu sesuai untuk kanak-kanak CP. Apa yang penting, jangan takut nak bagi anak-anak makan seawal mungkin kalau anak-anak itu tak ada masalah menelan. Tak perlu sekat-sekat..cuma kena ikut kesesuaian. Kalau tak boleh telan, boleh guna tiub. Kalau tak mahu yang keras, kita bagi yang lembik. Kalau tak boleh teran, kita kasi pelincir lactalose...begitulah...sebagai parent kita kena sendiri berani try and error...kadang-kadang apa yang kita buat juga melangkaui apa yang pakar-pakar perubatan ni jangkakan. Dr Paul kata, yang penting anak-anak boleh enjoy sewaktu masa makanan dan enjoy dengan rasa makanan yang kita berikan.

Ada juga beberapa jenis rawatan yang boleh digunakan dalam merawat masalah akibat pemakanan di kalangan anak-anak CP antaranya:
i. Gastrostomy (tiub dimasukkan melalui kulit terus ke perut supaya makanan boleh terus masuk ke perut melalui tiub)
ii. Endoskopi (masuk tiub daripada mulut terus ke bahagian perut supaya makanan terus masuk ke perut dan tidak masuk ke paru-paru.
iii. Fundoplication (pembedahan)

Memang seronok sebab ada saja ilmu baru yang dapat diterima. Sedikit gambar sepanjang seminar tersebut. Tak sempat nak  ambil banyak gambar sebab jadi MC, takde can nak jalan-jalan......

Dr Ngim bersama Dr Leong..

sempat bergambar dengan speaker di akhir seminar

Sedondon sekeluarga..

sesi soal jawab

waktu makan-makan...

Ibu dan anak berbaju hijau...

Yang baju merah tu Tasha..OT di HSA..orang paling kuat kerja walaupun orangnya kecik ajerr

Sesi 'tapau'...

Anak-anak yang seronok bermain

Timbalan Pengarah Klinikal HSA
Wakil Rasmi Pengarah dan perasmi seminar

InsyaAllah kalau ada seminar lagi, saya akan war-warkan dan akan kongsikan sedikit sebanyak dengan kalian semua ye....

No comments:

Post a Comment