Followers

Tuesday, April 10, 2012

Bila perlu bertukar-tukar topi...

Semalam terbaca status seorang teman di facebooknya berkaitan pengharapannya kepada Yang Maha Esa agar diberikan kekuatan untuk melalui rutin-rutin harian kehidupan. Terpaksa bertukar 'topi' beberapa kali dalam sehari. Dalam sedar tak sedar rupanya saya juga mengalami situasi yang sama. Penat???? Jujurnya memang penat tetapi perlu juga harungi kerana pasti ada kenikmatan yang menanti. Saya sering berfikir alangkah bahagianya saya seandainya saya menjadi surirumah sepenuh masa. Saya hanya perlu memakai dua topi iaitu topi ibu dan isteri dalam sehari. Bila difikir-fikirkan semula, buat masa ini pastinya itu tidak akan berlaku melainkan saya berhenti kerja, buat bisnes di rumah dan waktu itu bolehlah saya memakai topi surirumah.

Buat masa ini saya tinggalkan topi sebagai seorang wanita berkerjaya tetapi saya gantikannya dengan topi pelajar tua....Seawal pagi saya memakai tiga topi sekali gus, topi mama, isteri dan ahli terapi. Usai peranan topi-topi tersebut, saya perlu menukar topi pelajar pula. Selalu sangat topi ini saya tanggalkan. Akhir-akhir ini kasihan juga pada topi ini yang seakan tidak sempat untuk dipakai. Tiba pada waktu petang, saya perlu kembali memakai topi yang saya pakai pada sebelah pagi. Sebelah malam langsunglah tak sempat hendak mengganti topi....

Bila perlu berganti topi, saya perlukan tenaga. Saya perlukan semangat, saya perlukan sokongan. Mujurlah encik suami sangat memahami. Selalu juga encik suami bertukar topi dengan saya menjadi surarumah. Andai kata saya tidak ke pejabat, saya memakai tiga topi secara intensif. Sekiranya saya di pejabat, sebolehnya topi pelajar itu saya cuba kekalkan hingga ke petang tapi selalunya GAGAL..hihihi..ada saja aktiviti lain yang menarik perhatian. 

Saya berharap agar saya mampu bertukar-tukar topi dan kekal bersemangat...masih mampu melemparkan senyuman, masih mampu menyimpan resah yang bertandang, masih berupaya untuk menjadi supermama terbaik untuk anak-anak......masih ada lagi topi yang ingin saya sarungkan di kepala tetapi....BELUM TIBA MASANYA.................masih menanti saat itu tiba......................

No comments:

Post a Comment