Followers

Wednesday, September 12, 2012

Projek D.I.Y

Sejak minggu lepas mulut ni asyik memperkatakan tentang kolam air yang dilihat di rumah seorang teman. Nampak cantik, ada ikan, kura-kura dan bunyi air yang menenangkan. Maka, hasrat hati disuarakan kepada encik suami untuk memulakan misi mengadakan kolam air di rumah yang bukan luas mana pun....sambil-sambil berjalan ke tesco, kami pun surveylah harga-harga kolam hiasan. Humang ai....harganya boleh tahan, seribu ke atas.....Nampaknya rancangan tinggal rancangan sajalah...........

Dua hari lepas encik suami ajak survey ke "Elephant" di tepi Lebuhraya Pasir Gudang. Lagilah melantun harganya. Kemudian, ada pula teman yang syorkan satu lagi tempat betul-betul bersebelahan 'The Elephant" tu. Jadi hari ini saya memulakan misi untuk 'riki' harga.....Sampai di sana, bukan kolam yang menjadi perhatian, tetapi benda ni.....

Nampak sangat simple, pancuran air sahaja tanpa kolam yang besar. Terus nampak idea nak buat perkara yang sama, tak perlu ruang yang besar. Jadi selepas berfikir sejenak dan tak berapa nak panjang, saya pun belilah barang-barang ini....Beli je, yang angkat semuanya orang lain....hehe.

Tempayan

Pasu yang menjadi pertikaian dalam pemilihan warnanya...nak hitam ke coklat...akhirnya saya pilih coklat!!!!!!! Encik suami silalah redha ye....hihihihi

Pokok bunga, beli lima percuma 1.

Batu refleksologi

Draf dekorasi

Bila dah susun bunga di keliling tempayan, encik suami uruskan air

Tambah sikit batu-batu berwarna....akhirnya,final touch...

Pandangan sisi

Kos pembuatannya tak sampai separuh dari harga yang ditawarkan untuk buat kolam hiasan yang cantik tetapi puas sebab buat sendiri...Biarpun sangat ringkas, sekurang-kurangnya ada dekorasi di rumah yang merupakan idea sendiri dan yang penting, impian nak dengar bunyi air yang menenangkan tercapai. Sekurang-kurangnya bila letih buat kerja, bolehlah lepak depan air ni, duduk di kerusi kayu layan desiran air.......Kalau kaki sakit, boleh jalan atas batu refleksologi tu, dua dalam satu....meredakan tekanan dan untuk kesihatan....Inilah projek DIY yang paling menyeronokkan setakat ni....Selamat menjamu matalah ye kawan-kawan.....

Ok sambung sikit entri yang dah dipost ni ye.....setelah projek ni siap, saya muat naik ke dalam FB. Rupa-rupanya ramai sahabat yang baik memberikan info bahawa pokok yang saya fikir cantik ni rupanya boleh mendatangkan bahaya pada kanak-kanak menerusi getahnya dan dikatakan beracun. Saya ni bukanlah pakar tanaman, rasa cantik je beli...rupa-rupanya ada hitam di sebalik kecantikannya. Risau juga sebab anak-anak sukakan air ni, pasti dekat dengan pokok-pokok ni, risaulah terkena getahnya. Justeru kerana itu, saya pun pergilah semula ke nursery itu untuk menukarnya pagi tadi. Mula-mula kakak tu refused jugak nak tukar tapi lepas saya pujuk dan nyatakan kekhuatiran saya, beliau setuju. Namun begitu, beliau menyatakan bahawa pokok yang saya beli itu sebenarnya tidaklah begitu berbahaya, ada sejenis lagi yang beracun getahnya. Masih ada perkataan 'berbahaya' yang membuatkan saya takut mengambil risiko dan membahayakan orang lain. Tukar tetap tukar!!!!!!

Bila dah tukar, inilah hasilnya.....TARA...............

Bolehlah bunga ni kot..........janji ado......

2 comments:

  1. wah sukanya noy tengokk cantik dan menarik sambil duduk petang2 boleh tengok taman hiasan tu jadi tak lah boring sangat .....kalau rase boring dan dah mula minat jom join https://www.facebook.com/groups/607745862587787/ noy green garden vilage di sini boleh kongsi bersama

    ReplyDelete
  2. hai, kat mana beli batu refleksologi tu?

    ReplyDelete