Followers

Monday, May 6, 2013

Cerita politik---Versi pandangan peribadi

Assalamualaikum........salam sejahtera......

Terima kasih kepada semua pembaca yang masih lagi sudi melayari laman sesawang saya ni ha. Tahniah kepada semua rakyat Malaysia yang layak mengundi dan sudahpun menunaikan tanggungjawab untuk memilih pimpinan kerajaan yang baru. Siapa yang cakap berdegar-degar macam nak pecah dinding rumah tu tapi tak mengundi, apatah lagi daftar mengundi,saya rasa wajar kalau Tuan-tuan/Puan-puan  rasa tak tergamak untuk komplen sana, komplen sini mengalahkan orang yang membuang undi..hihihihi....tak syesyuaiii.......

Musim PRU13 kali ni, kali ke-3 saya membuang undi di kampung halaman saya. Selepas 5 tahun, dah banyak perubahan yang saya tengok di pusat mengundi iaitu sekolah rendah saya dulu sampai masuk-masuk sekolah dah lain pintu masuknya. Bangunan pun dah bertambah. Dulu setingkat sekarang dah 3 tingkat...ahaks.... Aha....ini cerita personal saya ye....jangan jadikan isu pulak.....takmo...takmo....jangan jadi PAPA JAHAT eh.....Kali ini entah kenapa saya rasa debarnya lain macam...Encik suami siap menyabarkan saya sebab dia kata saya ni macam lebih pulak tak sabar berbanding dia. Entahlah, mungkin sebab takut apa yang saya jangkakan akan berlaku sebaliknya. Hmmm....hmm.....Musim kempen.....MasyaAllah......naik takut saya dibuatnya. Korang faham-faham sendirilah.....tahu kan apa yang berlaku. "Perang" di sana sini.....Poster, bendera, ceramah, semuanya tak henti-henti..........sampailah ke detik tamat waktu berkempen pun eh......kat alam maya memang tak pernah berhenti. Itu yang sampai saya pun mula men'delete' rakan-rakan FB yang saya rasa tak sesuai memunculkan diri di wall saya. Mak pening dik................

Hmmm....cerita pasal mengundi, anak-anak pun tanya saya undi siapa. Saya kata undi mama rahsia. Eh...budak-budak zaman sekarang ni cerdiknya tak boleh kita nak cong....dia pun dah pandai jadi pemerhati tak rasmi, pemerhati tak bertauliah.....asal ada peluang aje, dia pandai aje nak korek rahsia....hmmm memang susah nak 'auta'kan anak-anak generasi 'z'....Bagi saya, memang politik ni tak ada yang bersih pun. Semuanya sama sahaja....sebab kita manusia. Kita banyak kelemahan di sana sini. Kelemahan itu yang perlu diperhalusi dan diperbaiki. Isu racist, perkauman, semuanya mencanak jadi bahan utama kempen politik di sana sini....hmmm lagi.....

Kalau dulu saya memang menyokong side A (contohlah....) tetapi lama kelamaan ideologi saya berubah setelah 3 penggal, lama juga tu kan....hampir 15 tahun sebab sepenggal kan 5 tahun....Dulu menyokong kerana masa tu rasa itulah yang betul. Sekarang saya memilih berdasarkan rasional. Al-maklum, dulu zaman muda-muda....sekarang bila dah masuk series cam kereta BMW.....pemikiran lebih terbuka dan banyak sumber yang boleh dijadikan rujukan agar pemilihan yang dibuat adalah pemilihan yang tepat dan tiada rasa serba salah dalam hati saya.

Nak cerita pengalaman saya. Ini pengalaman benar saya 8 tahun dulu.Bukan rekaan atau propa semata-mata. BENAR!!!! Waktu tu saya mengandungkan anak kedua saya. Ketika itu saya di kampung suami saya. Entah kenapa, waktu tu saya teringin sangat nak makan pelam epal....saya tengok memang tengah musim pelam epal dan ada satu rumah tu banyak sangat buahnya, pokoknya rendah dan buahnya berjuntai-juntai lebatnya. Saya pun minta tolong encik suami untuk minta barang sebiji, sekadar untuk melunaskan keinginan saya itu. Tak berjaya. Mode: sedihlah kan.....Kemudian, saya sendiri pergi berjumpa tuan rumah memujuk untuk membeli sebiji buah pelam epal kalau dia tak mahu berikan secara percuma. Sungguh-sungguhlah tuan rumah tu taknak berikan buah pelam epal tu walaupun saya merayu dengan alasan buah-buah itu untuk anak-anaknya yang mahu pulang dari Singapura. Sedih sangat....saya merayu, beli pun tak apa...sebiji sahaja!!! Itupun tak ada toleransi. Tak kasi can langsung!!!!..Mujur.....puas encik suami mencari dan terlihat ada sepokok di bengkel rakannya dan meminta jasa baik rakannya untuk mendapatkan sedikit buah pelam epal itu. Kali ini bukan sebiji, tapi SEPLASTIK saya dapat!!! Puasnya......insiden ini tiba-tiba mencelikkan mata saya dan saya terus buka mata seluas-luasnya hinggalah saya berjaya memangkah calon pilihan semalam.

Bukan hanya kerana sebiji pelam epal tetapi banyak lagi sebenarnya keadaan yang berlaku di sekeliling kita memberikan kita pengalaman yang tidak ternilai. Perhalusi, duduk dan renungkan. Mungkin hari ini kita akan terfikir apakah pangkahan kita itu berdasarkan rasional ataupun emosi. Mungkin ada antara kita akan tetap mengatakan pendirian masing-masing adalah pendirian yang utuh, itu pandangan dan ideologi masing-masing. Saya menghormatinya. Saya cukup takut kalau politik menjadikan ada yang memutuskan kasih saudara, ada ikatan persahabatan yang terlerai, ada ukhwah seagama yang tercerai...hanya kerana ideologi yang tidak sehala. Saya nampak itu melalui pengalaman saya. Kadang-kadang kita kena akui sukar hendak mengubah mentaliti seseorang sekiranya apa yang difikirkan seseorang itu dirasakan betul. Kita kena respect apa sahaja pendapat orang lain kalau kita juga inginkan respect daripada orang lain. Saya cukup pantang kalau kerana politik, orang sanggup hentam menghentam, kutuk mengutuk, caci mencaci, fitnah memfitnah. Sebab saya juga berlandaskan rasional dalam memperkatakan soal politik dan pilihan masing-masing.

Mungkin ada pandangan saya yang tak selari dengan orang lain. Mungkin juga pangkahan saya tidak sama sebagaimana diharapkan oleh orang-orang yang mengharapkan saya berada di pihak mereka. Hak masing-masing, sila belajar untuk saling menghormati dan menghargai. Buka mata, ikhlaskan setiap apa yang berlaku. Kepada yang menang, tak perlulah nak bermegah kerana berjaya mentadbir negara. Sangat besar tanggungjawab yang diberikan kepada pihak yang memerintah. Banyak lagi tuntutan yang perlu dipenuhi. Kalau benar rakyat didahulukan, SILA DENGAR PANDANGAN RAKYAT....Kepada YB-YB (Yang Bertugas)...sila tunaikan tanggungjawab kalian. Bawa pandangan kami kepada pihak yang sewajarnya, jangan diperam kerana kepercayaan rakyat adalah sangat penting. JANGANLAH SYOK SENDIRI...JANGANLAH RASA SANGAT BERKUASA.....Kemenangan ini UJIAN.........

Kepada pihak yang menang dan berjaya membentuk kerajaan, saya tetap akan BISING dan BISING dan BISING..Tuntut tetap tuntut.....Bukan sahaja sebagai seorang kakitangan awam tetapi lebih utama, sebagai seorang ibu yang MEMILIKI ANAK KURANG UPAYA. Kalau sebagai penjawat awam, saya rasanya tak ada apa sangatlah yang saya nak tuntut....(buat masa inilah)......Tapi kalau sebagai ibu kepada SEORANG OKU TERLANTAR.......Saya ulang....IBU KEPADA SEORANG OKU TERLANTAR!!!!!!!.....Masih banyak yang saya mahu tuntut. Masih banyak ruang-ruang yang perlu ditambah baik. Masih banyak yang perlu dilakukan. Masih banyak yang KERAJAAN PERLU DENGAR WALAUPUN ANAK SAYA TAK LAYAK MENGUNDI. ANAK SAYA JUGA RAKYAT MALAYSIA YANG PERLU MENDAPATKAN HAKNYA MENERUSI IBU BAPANYA KERANA DIA TIDAK MAMPU MENYUARAKAN HAKNYA!!!! Jangan banned saya pulak lepas ni sebab saya punya hak bersuara bagi pihak anak saya......karang tak pasal-pasal i kena blacklist....takmo!!!!!! Kata rakyat bebas bersuara....REDHO JERLAH....... 

Kepada pihak yang tewas, kekalahan ini juga UJIAN. Kalian tak kalah, cuma BELUM MENANG.......Allah sudah menetapkan ini bukan masanya untuk kalian menang. Maksudnya LAIN KALILAH.....Jangan salah faham.......Mungkin Allah nak beri ruang kepada pihak yang kalah untuk duduk dan berfikir mengapa kekalahan ini diterima. Allah Maha Tahu apa yang terbaik. Buatlah macam mana pun, kalau Allah kata tak menang, tak menanglah jugak.....Buatlah macam mana pun, kalau Allah takdirkan menang, tetap akan menang jugak....Jadi fikirkanlah, terimalah hakikat bahawa KEMENANGAN DAN KEKALAHAN ITU KEDUA-DUANYA ADALAH UJIAN.....

Kita sama-sama lihat apa yang akan berlaku dalam kerajaan yang baru dipilih hari ini. Kalau nak bangkang, ikutlah saluran yang betul. Kalau nak protes, buatlah dengan cara yang betul. Di situlah letaknya nilai diri kita. Nak kata saya ni tahu dan pandai tentang politik....oh tidak....jauh sekali. Cuma pandangan dari sisi pemerhati....Kadang-kadang malu tengok sikap insan-insan yang mempunyai tahap intelektual yang tinggi namun penggunaan bahasanya sungguh menyedihkan. Allah berikan kita akal dan fikiran untuk menilai mana baik dan mana yang buruk. Sama-sama muhasabah diri. Kita manusia biasa. Manusia mudah lupa. Lihatlah semula makna 'An-nasi' itu sendiri iaitu lupa. Tegur saya kalau saya tersalah....oleh kerana kita ni selalu terlupa, maka kita kena saling mengingatkan tapi perlulah dengan cara yang sesuai.....takmo kata-kata cerca...takmo kata-kata hina menghina kerana ia akan merendahkan nilai diri kita tau!!!!

Hmmmm...cukuplah sembang-sembang politik saya. Karang lebih banyak menulis, tak perasan pulak saya tersakitkan hati orang lain. Takmo...takmo....oklah, kita jumpa di hasil tulisan akan datang ye.....

No comments:

Post a Comment