Followers

Friday, July 12, 2013

Dari lubuk hati jernih sang puteri.....

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Ini entri kedua saya pada penghulu segala hari, Jumaat yang penuh dengan keberkatan ini. Sekadar menceritakan detik-detik indah mendapat pujian dan penghargaan dari seorang anak yang bisa melunturkan hati seorang ibu. Tak percaya? PERCAYALAH>>>>>>>bak kata Dato' Siti Norhaliza...

puteri satu-satunya.....

Saya cuma ada seorang anak perempuan, puteri kedua satu-satunya yang berusia lapan tahun. Abah kata, perangainya sebiji macam saya sewaktu kecil, saling tak tumpah! Tapi kadang-kadang saya tak mengaku sebab saya masih ingat perangai saya sewaktu kecil. Ada bahagian yang saya tak boleh tidak mengiyakan sebab mana nak tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi kan. Sikit tu tetap ada....Nak berkongsi cerita, anak kedua saya ni memang manja, suka melepek di badan saya atau suami, suka menjerit sampai kadang-kadang tu memang mengaku tak tahan mendengar jeritannya. Boleh kata hampir setiap hari mesti ada sahaja yang hendak digaduhkan dengan saya. Orang kata....bukan saya kata ye....Budak-budak kalau kecil-kecil nakal, dah besar dia jadi sebaik-baik orang. Mudah-mudahan benarlah kata-kata orang tu. Lagi bagus kalau dari kecil sampai ke besar terus jadi anak yang baik. Sejuk perut mak-mak yang bertarung nyawa nak melahirkan seorang insan kecil ke dunia......

Ok, balik cerita pasal anak dara saya, puteri saya yang seorang ni. Dalam manja-manja, mengada-ngada, menjerit-jerit, dia seorang anak yang kreatif. Ada saja yang terlintas dalam kepala dia yang kadang-kadang saya pun tak pernah terfikir akan dia lakukan. Dia juga seorang yang penuh dengan kejutan!!! Puas dimarah, diherdik, dipukul, tak lama lepas tu, kembali kepada keadaan seperti tak pernah buat salah apa-apa. Pandai pula nak sejukkan hati mama yang marah. Pernah sekali bila abah masuk hospital, anak dara saya bertanya..."mama, atuk masuk hospital sebab naik darah eh?".  Sambil tergelak saya jawab " Naik darah tu marahlah....atuk masuk hospital sebab darahnya naik, tekanan darah atuk tinggi sangat. Kalau naik darah tu selalu mamalah tu, nak mama naik darah?". "Eh tak..tak," anak saya hanya tersengih-sengih.

Kejutan yang dibuat anak dara saya ni memang selalunya akan membuat saya tergelak sendiri. Entah berapa banyak kertas A4 saya yang dah jadi mangsa. Paling kelakar, kalau dia beri saya hadiah, hadiah itu adalah sesuatu yang pernah saya berikan kepadanya. Lagi satu, pandai pula selitkan surat atau hadiah di bawah laptop cooler saya semenjak dua menjak ni supaya senang saya ternampak katanya.....

Paling menarik dan menyentuh hati saya ialah kejutan yang diberikan puteri saya pada pagi ini. Nak tau apa dia? Nak tau ke tidak..........ehem-ehem.....TARA............

Kejutan di bawah laptop cooler

Tulisan yang paling menyentuh rasa....

Benarlah bagai dikata, sentuhan, pelukan dan ciuman kepada seorang anak akan membuatkan anak merasai disayangi, dikasihi dan dihargai. Mana pernah kita terfikir mereka akan menyatakan penghargaan dalam bentuk ini kan? Mungkin ibu-ibu lain juga mempunyai momen yang manis dan indah dikenang dengan anak-anak, namun bagi saya....penghargaan dan kejutan begini lebih membuatkan seorang ibu rasa dihargai. Kita tak pernah meminta balasan tetapi anak-anak generasi Z sekarang ni akalnya mendahului kita......Marah bagaimanapun kita, peluklah dan ciumlah anak-anak kita setiap hari kerana ia akan menjadi ubat yang paling mujarab..Ibu-ibu....buat tak? Saya pun bukanlah ibu yang terhebat tetapi saya usahakan untuk mencium mereka setiap hari sewaktu mereka nak ke sekolah. Sekurang-kurangnya mereka dapat rasa sentuhan dan dakapan kasih sayang ibu walaupun sekejap....Jom kita buat sama-sama........


Dah buat salah pandai je mintak maaf.....

Kata-kata pujian, minta maaf selalu mencairkan hati seorang ibu..........

Mama dapat keronsang dan keychain.......

Hahahaha nak cerita pasal hadiah ni. Macam saya beritahu tadilah, biasanya saya akan dapat hadiah barang-barang yang pernah saya berikan pada anak dara saya tulah. Cuma kali ni ada keychain yang dibeli sendiri di sekolah. Keronsang tu saya beli untuk dipakai di baju kebaya yang saya jahitkan untuknya semasa buat persembahan tarian lagu "Bunga Melati" sewaktu usianya 6 tahun di tadika. Dah hampir dua tahun berlalu, rupanya masih disimpan keronsang tersebut. Tergelak saya bila dapat hadiah ini...

Ini saya dapat lebih awal, minggu lepas...

Engkaulah ratu hatiku...........so speechless...

Ini juga sangat membahagiakan.............

Banyak lagi kejutan yang pernah diberikan kepada saya sebelum ini. Cuba kira berapa helai agaknya A4 paper saya yang telah digunakan? Belum lagi sampul surat yang saya simpan untuk tujuan rasmi kajian saya yang diambil setelah mendapat tahu di mana lokasi penyimpanannya. Nak marah macam mana kalau dah bertulis bagai......hmmmm redha jelah....Melayan anak punya fasal.....

Moral of the story:
1.Peluk dan cium anak-anak kita tiap-tiap hari.
2.Ucapkan terima kasih atas apa saja usaha mereka untuk menunjukkan penghargaan kepada kita.
3. Marah-marah jugak.....sayang tetap kena curahkan....
4. Hidup kena selalu ceria....baru bahagia tercipta...ewah....
5. I love you my sweet little princess......................................

Mudah-mudahan satu ketika kalau sang puteri terbaca hasil nukilan saya, dia juga perlu tahu bahawa saya sangat menyayanginya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment