Followers

Friday, September 18, 2009

Kerja 'last minute'

Hmmm....bila melihat kepada tajuk di atas, teringat kepada salah satu tajuk pengajaran iaitu pengurusan masa. Seringkali sebagai pendidik, kita mengingatkan pelajar supaya pandai menguruskan masa sendiri. Kenapa? Kerana setiap manusia mempunyai 24 jam yang sama, tiada lebih atau kurang barang sesaat pun. Justeru, terletak di tangan kita bagaimana pengurusan masa itu perlu dilakukan. Sayangnya, kadang-kadang kita sendiri gagal mengurus masa dengan baik, sama ada kita sedar mahupun tidak, tepuk dada, minda akan berkata-kata.
Semalam (Khamis), aku ambil cuti perjalanan rasmi. Tak larat rasanya hendak bekerja. Al-maklumlah, pagi itu, hampir pukul 2 pagi baru tiba di rumah kerana membuat rawatan susulan anak di HKL. Keluar dari HKL pukul 5.30 petang, sudah pastinya tersangkut dalam kesesakan jalan raya. Jam 7.30 malam baru berjaya melepasi tol Sungai Besi. Akibatnya, berbuka di dalam kereta. Apa lagi..pandu lalulah menjadi sasaran. Cepat dan mudah. hilanglah diet hari itu.hihihihihi....Ada aku kisah??
Sementelah bercuti, aku mengambil kesempatan menjahit langsir baby sitter anak-anakku. Merancang nak buat biskut cornflakes. Telah berjanji pada diri sendiri untuk cuba juga membuatnya kerana aku memang tak pernah buat kuih. Semuanya mengharapkan emak, long ataupun beli sahaja di kedai dan rakan-rakan. Hendak beli oven semata-mata kerana nak buat biskut semudah itu, ak patut.....jadi, pinjam sahaja oven rakan sepejabat. Siang menjahit, malam bersama askar-askar pula di dapur. Alhamdulillah, berjaya walaupun mungkin tak sehebat insan lain yang sememangnya dah pakar membuat kuih dan biskut raya.
Cuma...husband membebel jugalah. Mana tidaknya, dah dekat-dekat beginilah sibuk nak buat itu ini. Namun aku hanya mampu menghadiahinya dengan senyuman. Beginilah aku yang dia kenal dulu pun... Sering buat kerja last minute. Terimalah seadanya perbezaan pasangan hidup kita....Apa pun, apa yang dirancangkan berjalan dengan baik walaupun natijahnya tetap ada. Badan terasa letih, tambahan pula dengan ragam anak kecil yang asyik merengek dek kerana kembung. Sesekali tu sebagai manusia, terbit juga rasa tension tapi..ubatnya senang sahaja. Layan anak yang merengek, letak di atas lengan...tepuk-tepuk sikit dan................ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ. kan senang!!!!!!!!
Hari ini perancangan diteruskan dengan agenda last minute juga. Nak siapkan baju raya. Ngah dah bersalin,mana mungkin dia nak menjahit...nak taknak, baju yang dia dah siap potong-potong, pandai-pandailah kena menjahit sendiri. Sayang pula kalau tak disiapkan. Bukan sekadar baju raya, malah boleh dijadikan baju pergi bekerja. Lagipun, bukankah sunnah memakai pakaian serba baru di pagi raya?. Justeru, agenda petang ini adalah menyiapkan kain.Hahahaha...siap ke??...ntahlah.....
Ramadhan berlalu ditangisi
Aidilfitri menggamit disyukuri
Salah silap mohon dimaafi
Hari raya tambah berseri
Anak-anak gembira bersuka
Ibu bapa menumpang tawa
Bulan mulia jalin ikatan mesra
Ukhwah terbina keluarga sejahtera.
Lakukan kerja terancang perlunya
kelam kabut menyisih hiba
Demi masa rugilah kita
Andai waktu bisa diputar semula
Kenangan itu tetap bersisa
Esok yang belum pasti tersusun rencana
Di sinilah kita terus merancang dan bertindak bila tiba waktunya...
Salam Aidilfitri buat semua............

No comments:

Post a Comment