Followers

Sunday, March 18, 2012

Trip to Bandung (Bahagian Akhir)

14 Mac 2012

Hari untuk meninggalkan bumi Bandung. Malam sebelumnya ada gala dinner untuk semua peserta conference tapi saya tidak ikut serta kerana tak mahu meninggalkan kakak keseorangan di bilik. Lagipun persembahan tarian masyarakat Bandung tu boleh kami lihat dari tingkap bilik. Menu makan malam kami hanyalah Maggi cup yang dibawa sambil menonton Opera Van Java yang lebih menyeronokkan.Tak kering gusi kami dibuatnya.

Oleh kerana kami ada setengah hari untuk shopping, kami habiskan di Pasar Baru. Dapatlah sedikit buah tangan untuk anak-anak dan adik beradik. Untuk diri sendiri? Hanya dua helai blaus yang akhirnya jadi buah tangan untuk orang lain juga sebab tak muat. Perasan macam muat...huhuhu tapi paling tidak, saya dapat juga pelekat peti ais yang menjadi hobi terbaru saya.Cukuplah....yang penting anak-anak. Kalau belikan saudara mara tak boleh seorang dua..nanti yang lain kecil hati, jadi saya tak belikan semua...cuma untuk adik beradik ajer....

yang lelaki t-shirt jelah

Sempat balik semula ke hotel ambil beg yang disimpan...kemas-kemas sementara tunggu teksi

Di Bandung, kalau nak naik teksi, better teksi argo (meter) dan Blue Bird Taxi. Harganya murah sikit. Kalau ke airport dari hotel tempat saya menginap tu, hanya Rp27,000, lebih kurang RM7. Sebenarnya Rp26,100...bagi 27k takde baki ye..keep the change......kalau tak kisah biarkan saja, tapi kalau sayang duit..mintak!!!! sebab diorang kat sana semua duit. Tak pakai seatbelt, polisnya caj 400k...kalau dia tahu kita orang malaysia lagi banyak kena. Parking kereta sekejap pun kita yang kena bayar....tas(beg duit) kena jaga-jaga.Better pakai beg galas ye...

Sempat juga kami singgah beli jajan sikit di Jajanan Kebonjukut atau terkenal dengan nama Kartika Sari. Sale pisangnya memang sedap........

Jam 4.30 kami dah sampai di bandara. Biar cepat asal selamat......Tapi nak keluar dari Bandung, ada bayaran yang perlu kita lunaskan. Bayaran pelayanan jasa namanya. Baik je bunyi ayatnya kan. Printed...passenger service charge..Rp75,000 atau RM35.Huh...duit lagi....

Selamat sampai di LCCT jam 10.30 malam....terus ke Subang,bermalam di rumah Kakak sebelum bertolak balik ke Pasir Gudang keesokannya. Dapatlah bawa balik sedikit wang rupiah dalam RM15....

Kesimpulannya:
1. Seronok
2. Pengalaman baru
3. Selalu berhati-hati supaya tidak ditipu
4. Tak sesuai sangat bawa budak kalau nak bershopping

5. Tempat  menarik  untuk dilawati:
i. Tangkuban Perahu
ii.Sari Ater Hot Spring (tak sempat)
iii.Kawah Putih (tak sempat)
iv.Kampung daun (tak sempat)

Tempat shopping:
i. Toko Tiga
ii. Jalan dago
iii.Cihampelas
iv. Pasar Baru
v.Rumah Mode

Kena kumpul duit dulu...rancang ke mana nak tuju...barulah kepuasan dapat dirasakan!!!!!!!