Followers

Sunday, July 22, 2012

Nasi goreng telur dadar....

Hari ni hari kedua berpuasa. Saya pesan pada suami, kalau ke bazar, beli apa yang ingin dimakan sahaja, jangan beli macam-macam, membazir kalau tak makan. Semalam untuk hari pertama berpuasa, saya hanya masak tomyam putih dan bubur pulut hitam beserta buah tembikai. Tapi biasalah anak-anak kalau dibawa ke bazar, habis jugalah ayahnya di 'paw'...Belilah kuih dan ayam panggang...hmmm....mujur habis walaupun terkial-kial.

Jadi hari ni saya katakan saya mahu masak menu simple. Anak sulung mahu telur dadar saja. Suami pun suka. Jadi saya rancang untuk masak nasi goreng telur dadar. Untuk anak-anak memang tidak langsung saya masukkan lada. Jadi, untuk sedikit rasa pedas, sambal belacan untuk saya dan suami. Saya sediakan juga sepinggan jemput-jemput pisang, kebetulan masih ada 3 biji pisang yang dok tergantung di pintu almari di dapur. Bila suami ke bazar Ramadhan, saya request ayam panggang satay seperti semalam.Saya sediakan sepinggan betik, air soya cincau dan kurma. Kuih pula sekadar 3 keping kuih lopez. Alhamdulillah...makan seadanya.


Ini gambar lama..sebab tu pisangnya banyak lagi...

Bukanlah pandai sangat memasak, menu yang lain tu bayangkan jelah ye. Alhamdulillah....apa yang ada, Ramadhan kan bulan mendidik jiwa, bukan bulan melantak....jadi, kena kawal nafsu....taknaklah berlebih-lebihan hingga menjadikan satu pembaziran...yang penting anak-anak suka, suami suka...ALHAMDULILLAH!!!!


No comments:

Post a Comment