Followers

Monday, July 13, 2020

Penangan Canva

Assalamualaikum dan salam sayang semua...

Hmm ..., hari ni kondisi tak meyakinkan, haha. Terasa lemau seluruh badan, tapi kena gagahkan juga sebab masih ada tugas yang belum selesai.

Masih berhutang design kaver buku solo penulis yang perlu dibetulkan semula sebelum dihantar untuk persetujuan  penerbit dan untuk dicetak.

Bila mula-mula belajar nak jadi editor, tak mudah rupanya. Bukan setakat membetulkan ejaan, struktur ayat, tatabahasa malah sebenarnya ada banyak ruang pembelajaran baru. Nak memudahkan kerja, design kaver pun buat sendiri dengan perbincangan bersama penulis.

Melayan ragam penulis bukan mudah juga sebab setiap orang ada pandangan dan prinsip sendiri. Ada kalanya kita kena mengalah sebab perbezaan usia. Hormati perbezaan, raikan persamaan. Itu sangat penting.

Jadi bila kena buat design kaver, bukanlah tak boleh hantar ke designer tapi terasa nak mencabar diri sendiri. Ada aplikasi Canva yang banyak membantu memudahkan kerja, cuma nak atau tidak, rajin atau tidak sahaja nak meneroka.

Masa, memang perlu peruntukkan masa untuk mempelajari sesuatu yang baru. Seronok juga apabila dapat melihat hasilnya walaupun bukanlah pro seperti designer-designer lain. Baru nak acah-acah mencuba. Sekurang-kurangnya boleh belajar memperbaiki skil asas yang ada.


Ini antara contoh mockup kaver buku yang cuba dihasilkan. Memang biasa-biasa sahaja sebab masih mencari masa yang betul-betul nak meneroka item-item yang boleh diselongkar melalui Canva.com ni. Daripada buat template di Canva sehinggalah diupdate menjadi mockup di satu lagi platform, ada step yang perlu diikuti untuk mendapatkan hasil diingini.

Bolehlah sebagai percubaan. Ada sesiapa nak upah i buat design kaver buku ke? ON!

No comments:

Post a Comment