Followers

Saturday, October 9, 2010

Kembara mencari ubat masalah tulang.....

Hari ni saya ingin kongsikan berkenaan kembara untuk mencari tempat bagi rawatan masalah tulang. Mana tempat yang paling best nak buat rawatan tersebut berdasarkan pengalaman....Kita kena akui, bila bekerja,sedar tak sedar sebenarnya kita ni banyak juga bergerak, angkat barang-barang, kadang-kadang tak beringat. Kalau pergi kelas pulak, bangunan memang dah confirm tinggi. Kalaulah kelas tu di tingkat paling atas, tak ke gigil kaki dibuatnya naik ke atas tu. kalau ada lif lainlah cerita. Sampai-sampai tingkat atas, kena pegang palang yang ada di tepi laluan, dah tak 'balance'...hehehe...bila duduk lama pulak, nak bangun punyalah payah..pinggang terasa sangat sakit hinggakan kena berpegang pada sesuatu seperti kerusi atau meja supaya dapat berdiri tegak dan berjalan. Kalau bangun  tidur pun macam tu jugak, mesti terasa sakit pinggang yang amat. Alhamdulillah,semua tu cerita dulu dan penuh harapan moga-moga ianya tidak berulang. Ngeri rasanya menanggung sakit pinggang kerana punca yang kita tak pasti.. 

Raya keenam yang lalu, saya pergi ke Pulau Pinang, ke Ayer Itam membawa adik bongsu untuk mendapatkan rawatan berkenaan masalah 'sleep disc' yang dihadapinya. Kesian, anak dara baru 24 tahun, tangan dah menggigil, kaki dah tak berapa kuat, masalah dah naik hingga ke tengkuk. Doktor memang dah sarankan supaya jalani pembedahan tetapi kami 'hold'kan dahulu. Kebetulan, saya ada seorang teman yang mempunyai masalah yang sama, juga telah mendapat saranan supaya dibedah. Beliaulah yang mencadangkan saya ke tempat rawatan tersebut. Saya terkejut yang amat melihat teman tu dah boleh berjalan dengan laju!!!! Mengapa tidak saya mencuba?? Maka bermulalah perjalanan kami 7 beranak ke Pulau Mutiara...saya, adik (pesakit), nenek, abah, dua orang sepupu dan anak sulung saya. habis duit raya guna buat bayar tiket kapal terbang....Sebab tak pernah naik flight, siap tutup-tutup muka lagi anak bujangku itu!!!!

Kami sampai di Pulau Mutiara dah petang. Mujur dapat homestay yang murah, rumah 3 bilik, fully furnished dengan harga RM200 semalam. Pengangkutan disediakan cuma kena bayar ikut jamlah...Malam tu juga kami terus ke tempat rawatan. Di Flat 7E-G-06,Desa Intan, Ayer Itam. Kena tengok betul2 alamatnya sebab di aras yang sama ada 3 kedai. Nama kedainya HOR CHIN SENG Tradisional Massage and Bone Setting. Memang ramai orang. Kami pun suspen juga apa kaedah rawatan yang akan diberikan. Bila dah masuk tu, rupa-rupanya tak sakit pun. Memang betullah, mereka adjust tulang sahaja. Bab urut, kalau perempuan, ada perawat perempuan yang akan uruskan. Kos rawatan pun sangat berpatutan, paling mahal pun RM40.00 untuk satu badan. Kos nak ke sana lebih mahal daripada kos rawatan!

Orang datang memang tak putus-putus. Alang-alang dah sampai, saya pun ikut sekali buat rawatan. Mereka kata tulang-tulang saya perlu di 'set' semula. Relakan aje lah. Esoknya kami datang sekali lagi. . Kebetulan dapat jumpa owner pusat rawatan tersebut iaitu Uncle Hor tu sendiri. Dia kata rupa-rupanya tulang pinggang saya dah jauh terkeluar. Ni semua kesan-kesan terlalu aktif zaman-zaman sekolah, jatuh tak hengat.......angkat benda-benda berat pun tak kisah, bila dah meningkat umur baru terasa kesannya. Suspen, datang perawat yang tegap badannya tolong Uncle Hor tu rentap tulang pinggang. "Brak....", Hmm..tulang pinggang kamu sudah keluar.....kata Uncle Hor. Sekali lagi  Brak.......'Ok, sudah masuk,"...Macam tu aje dia betulkan tulang. Tapi tak sakit..............Dapat juga betulkan masalah tulang buku lali yang terseliuh dua kali sebelum tu. Siap kena pakai ankle guard, lebih-lebih lagi kalau banyak berjalan katanya.

Alhamdulillah, sejak rawatan tu hingga ke hari ini, masalah pinggang dah lenyap sama sekali. Macam tak percaya tapi itulah kenyataannya. Cuma sesekali tu kena juga pergi buat rawatan susulan, macam buat maintenance berkala. Datang hari tu buat overhaul, datang lain kali buat service sahaja, hihihihi....Pusat rawatan tu memang tak ada ambil temujanji. Konsepnya, first come first serve. Pesakit-pesakit yang datang pun dah tau rules and regulationnya. Tak akan jumpalah sesiapa yang berani potong barisan. Memang sangat berdisiplin...... Apa salahnya sebar-sebarkan tempat rawatan yang baik. Saya memang percaya kaum Cina adalah kaum yang memang terkenal pakar dalam membetulkan masalah tulang. Kalau mereka dapat membantu, mengapa kita takut untuk mendapatkan bantuan???? Sekadar berkongsi daripada pengalaman yang sedikit. Adik saya sendiri merasakan perubahannya tetapi keadaannya agak lewat untuk pulih kerana kondisinya yang sudah agak teruk. Maka, perlu membuat ulangan lagi ke sana. Mudah-mudahan masalah yang dihadapi akan beransur hilang sedikit demi sedikit. Doakanlah ye...

Banyak pengalaman yang dikutip sepanjang kembara tersebut. Saya juga berpegang kepada apa yang telah dinyatakan di dalam Kalam Allah iaitu setiap penyakit itu pasti ada ubatnya melainkan MATI. Maka kita wajib berusaha selagi ada daya untuk mencari penawar kepada penyakit yang datang selain sentiasa mengingati bahawa setiap penyakit yang datang itu adalah ujian atau kifarah atas dosa-dosa lampau kita atau Allah telah sediakan hikmat dan kemanisan yang kita tidak jangka. Percaya itu, insyaAllah kita bukanlah tergolong dalam golongan yang mudah berputus asa.....

No comments:

Post a Comment