Followers

Saturday, October 23, 2010

SAYEMBARA DEKLAMASI PUISI 'BAHASA JIWA BANGSA' SEMPENA BULAN BAHASA KEBANGSAAN 2010 NEGERI JOHOR

Hari ini 23 Oktober 2010 adalah hari yang mencabar dan menguji sejauh mana kemahiran yang ada dapat dimplimentasikan dalam usaha menyokong program yang dijalankan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan. Bertempat di DBP Wilayah Selatan, saya mencuba nasib menjadi salah seorang peserta deklamasi sayembara puisi. Kali pertamalah katakan, masih setengah tahun jagung, nak bertanding dengan peserta-peserta yang telah berpengalaman. Kalau tak cuba manakan nak tahu kemampuan diri, tak gitu?. Sebenaranya, teringat pada petikan ucapan Tuan Pengarah sewaktu Viscom yang baru saja berlangsung iaitu ada manusia yang tergolong dalam kumpulan right brain thinking dan left brain thinking. Nampak sangatlah saya tergolong dalam kumpulan right brain thinking di mana lebih menjurus ke arah sesuatu yang bersifat seni. Seni itu kan luas pengertiannya....

Sebenarnya tak ramai yang tahu saya terlibat dalam program ini. Adalah seorang dua teman-teman yang tahu. Malu hendak bercerita sebab dah lama sangat tak buat perkara-perkara begini, sejak sekolah menengah lagi ditinggalkan. Bila sampai satu tahap, kadang-kadang kita akan merasa bahawa kita perlu melakukan sesuatu yang menjadi 'passion' atau keghairahan kita yang dapat memberikan kepuasan yang tidak terkira. Soal menang atau kalah bukanlah fokus utama. Apa yang penting, sentiasa memperbaiki kelemahan diri dan cuba melakukan yang terbaik untuk diri sendiri. Malu rasanya sebagai insan yang mempunyai sedikit anugerah tetapi tidak mehu menggunakan anugerah yang diberikan. Bukan untuk membangga diri,sebaliknya menguji kemampuan diri sendiri.

Rasanya hampir dua minggu sudah menghantarkan borang. Menghafal?? Bila sempat sahaja. Hendak menghafal depan suami, malu....Bila naik kereta bersendirian, masa itulah dimanfaatkan sebaiknya untuk berlatih. Agaknya pelik orang di kanan dan kiri melihat. Kenapalah pemandu ni bercakap seorang, gila agaknya!!!! Kesibukan yang melanda juga membataskan had masa untuk menghafal. Tawakkal sahajalah....

Bila sampai di DBP, terkejut jugalah melihat senarai peserta kategori terbuka wanita. 33 orang!!!. Peserta lelaki, 38 orang dan peserta pelajar sekolah 51 orang. Sambutan yang sungguh menggalakkan dan teruja melihat kesungguhan peserta masing-masing. Satu Malaysia dapat dilihat di sini. Ada peserta Cina, India, Bumiputera dan Melayu sendiri. Pelbagai gaya dan nada yang keluar. Jelaslah, bukan tandingan saya. Nampaknya kena cuba dan terus mencuba........Paling mengkagumkan apabila melihat peserta yang menghampiri usia emas dan masih lagi mampu menewaskan anak-anak muda seperti saya. Alhamdulillah, walaupun saya tak menang tapi sangat puas kerana dapat memberikan persembahan tanpa sangkut-sangkut. Itulah yang sangat saya harapkan bila memasuki ruangan pertandingan.




Satu perkara lagi yang tak boleh dilupakan, kena SAMAN!!!!! Puncanya kerana tidak meletakkan kupon meletak kenderaan.Sudahlah kali pertama datang ke kawasan tersebut, kena saman pula!! Ibarat hari ini dalam sejarah jadinya. Bayangkanlah, sepanjang menjadi pemandu di atas jalan raya selama 9 tahun, belum sekalipun saya dikenakan sebarang bentuk saman, hari ini menjadi sejarah. Kebetulan rakan penguatkuasa yang menyaman kereta saya ada berdekatan, habis dia saya 'kerjakan'. Membebel jugalah tapi tidaklah dalam keadaan amarah. Kelakar pun ada dibuatnya, akhirnya apa nak buat??? Geleng kepala sahaja yang mampu sambil mentertawakan kesalahan sendiri......

Kerana memperjuangkan Bahasa yang menjadi jiwa bangsa....SAMAN pun samanlah..........hehehehe..

Di sini saya apresiasikan sajak yang telah di deklamasikan sempena Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) 2010.

JIKA ESOK AKU TIADA
nukilan: Ishiba, Johor Bahru

Jika takdirnya esok aku tiada
Sirna, lenyap ditelan masa
Tiada lagi citra sebuah bangsa
Menjulang bangga keagungan bahasa
Bukan masanya aku membasahkan pipi
Air mata tidak guna mengalir lagi
Menyesal jangan sesekali

Jika takdirnya esok aku tiada
Jangan kau ungkit jahilnya para pemimpinmu
Sebab kacaunya pendirian dan pemikiran
Mereka benamkan aku ke dasar laut
Dilontarkan jiwa ke langit terbuka
Penuh dengan jerebu globalisasi
Lalu diapungkan lidah yang asing
Dipaksakan menjadi milikmu
Biar hilang peribadimu
Terhimpit di celah-celah batu
Sebuah negara berstatus maju
Mengungkap segugus ilmu

Jika takdirnya esok aku tiada
Bersemadi lesu bersama jiwamu
Usah kau usung lagi kisah pilu
Atau diheret erti rindu
Sebaliknya inilah sekepal hati
Lukanya tidak terperi

Jika takdirnya esok aku tiada
Tanyalah para pemimpinmu
Mereka yang petah bicara
Menghujah tanpa usul periksa
Erti sebuah ungkapan setia
Bahasa Jiwa Bangsa
Hilang perkasa dan wibawa.

BBK oh BBK............................

No comments:

Post a Comment