Followers

Monday, March 14, 2011

Malaysia Footwear Design Competition 2011

Khamis lalu saya bertolak ke Shah Alam kerana tugas. Sepatutnya saya bersama-sama menaiki bas Jabatan ke lokasi pengadilan pertandingan ini tetapi disebabkan di sebelah pagi saya mempunyai temujanji bersama jurupulih cara kerja di HSI untuk proses membuat splint kaki Aiman Haziq yang baru, jadi saya terpaksa bergerak pada sebelah petang secara bersendirian. Seperti biasa, bas Transnasional menjadi pilihan pengangkutan utama saya. Kononnya hendak bergerak ke Shah Alam terus tetapi tiket agak lewat, sahlah saya akan sampai lewat malam di sana. Justeru saya mengubah lokasi perjalanan menuju ke Terminal Bersepadu Selatan (TBS) dan kemudiannya mengambil keputusan untuk menaiki tren sahaja ke Shah Alam.

Perjalanan agak meletihkan kerana jangkaan masa yang kurang tepat. Sampai di KL sedang elok waktu pejabat berlalu maka,penuh sesaklah tren dan akhirnya, jam 8.00 malam saya sampai di Shah Alam. Mujur ada adik di sana tempat saya menumpang tidur. Keesokannya menuju ke lokasi si SHRDC, berdekatan Tesco Shah Alam.

Kasut siapakah yang unik ini? 

Ya.....inilah salah seorang juri pertandingan kasut pada tahun ini yang juga merupakan salah seorang wartawan The Star. Memang unik, bukan sahaja kasut, penampilan keseluruhannya juga unik.....

Inilah sebab mengapa saya berada di pertandingan ini. Ketiga-tiga peserta akhir ini merupakan 3 orang pelajar khas saya iaitu Muzaini, Lukman dan Hafizee. Siapa sangka kebolehan dan idea mereka diiktiraf dan menjadi tumpuan pereka kasut tempatan. Inilah medan untuk mereka membuktikan kemampuan mereka. Mereka adalah antara 6 pelajar politeknik Johor Bahru yang berjaya melayakkan diri ke peringkat akhir Malaysia Footwear Competition 2011 yang akan diumumkan pemenangnya pada 7 April akan datang.

Rekaan kasut Lukman bin Hassan

Rekaan kasut Muzaini

Rekaan kasut Hafizi bin Abdullah

Bersama Bill Keith dalam usaha 'menguruskan perut"..muahahaha...

Jelas sudah pemilik kasut unik di atas....
Bersama peserta-peserta wanita yang comel-comel dari PJB..

Nak jugak......

Pertandingan ini bertujuan mencungkil bakat-bakat baru dalam dunia rekaan kasut yang mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan industri fesyen. Gabungan kerjasama daripada ramai pembuat kasut dan pereka-pereka terkenal sebenarnya membuka peluang yang sangat besar kepada para peserta untuk menyebarluas jaringan sekiranya bijak direbut. Kalau tidak...pandang sahajalah dan peluang itu bakal terlepas begitu sahaja.

Dalam pada sibuk-sibuk menjadi jurubahasa kepada anak murid sendiri, saya terlihat kelibat seseorang yang merupakan ayah kepada salah seorang peserta perempuan dari poli. "Ayah dia penyanyi, " kata Cik Azlina, teman pensyarah yang bersama-sama di majlis berkenaan. Saya memandang pelajar tersebut tidak percaya. "Siapa?," saya bertanya. "Ilusi...jawabnya tersenyum. "Ha? Ayai? Saya semakin tidak percaya. "Ya..tapi.....dah buncit kan...." sambil tertawa sang anak mengutuk papanya.....

Suaramu gemersiknya bak buluh perindu.....aiceh...teringat zaman bujang-bujanglah pula... Apa lagi, saya pun ambil kesempatan bergambar dengan AYAI...Dulu lain dan sekarang memang lain!!! Kenalah percaya bila si anak, Amy...tunjukkan gambar papanya sewaktu masih muda...Cuba tengok gambar ni betul-betul.....sama ke???? ada iras pada senyumannya...hhihihihi....

Bersama Ayai...

Tamat sahaja majlis jam 5 petang, sempat saya kembali ke rumah adik, membasahkan badan dan melabuhkan badan seketika. Mujur juga ada adik saudara sepupu yang sudi meminjamkan keretanya, mudahlah hendak ke sana sini, kalau tidak pasti kelelahan yang amat sangat. Dalam tempoh sebulan ini rasanya sudah 3 kali saya berulang alik dari Pasir Gudang ke Shah Alam atas tuntutan kerja. Macam dah biasa sahaja. Penat memang penat tapi hendak buat macam mana kan.......

Saya penuh harapan agar anak-anak didik saya ini berjaya menempatkan diri di kalangan yang terbaik. Semoga pertandingan ini menjadi landasan terbaik bagi mereka melakar kejayaan yang lebih gemilang di masa hadapan. 

No comments:

Post a Comment