Followers

Saturday, March 6, 2010

Bengkel Sehari Penulisan Ilmiah

Tarikh 6 Mac 2010 adalah tarikh yang penting kerana hari ini usiaku meningkat setahun lagi. Syukur dipanjatkan kerana diberi kesempatan menghirup udara segar di bumi Allah ini.

Hadiah dari suami dan anak-anak.

Hari yang istimewa ini diisi dengan pengisian yang sangat menyeronokkan. Menghadiri Bengkel Sehari Penulisan Ilmiah anjuran Akademi Penulis Sdn.Bhd. Mula-mula tu ada juga rasa berbelah bahagi sama ada hendak menghadiri bengkel tersebut atau sebaliknya tetapi akhirnya, dengan harapan akan memperolehi input-input baru, maka dengan rasa teruja mendaftarkan diri sebagai salah seorang peserta.

Begitu besar cabaran yang harus dilalui oleh penceramah, Tuan Fauzul Naim dan pembantunya Tuan Qahhar untuk sampai ke destinasi. Kenderaan dipacu iaitu Innova terlibat dalam kemalangan dengan sebuah bas di Lebuhraya Utara Selatan berhampiran Machap. Mujur kenderaan sahaja yang remuk di sebelah kiri. Pemandu dan penumpang terselamat.Akhirnya sampai ke Jati Inn jam 11 malam selepas menerima bantuan beberapa individu iaitu Tuan Azman dan Puan Khatijah.

Sesi seharian sangat mengujakan. Penceramah terus bersemangat. Antara potret kenangan sepanjang bengkel yang sempat dirakam:

Tuan Fauzul yang senantiasa bersemangat.

Macam-macam gaya..............

Gaya khusyuk....

Ada beberapa keping gambar lagi yang gagal diuploadkan kerana setting blog yang tiba-tiba berubah. Perlu cari penyelesaian dahulu baru boleh kembali kepada keadaan sedia ada. Penyertaan juga dibuka kepada peserta dari Jabatan luar dan disambut baik. Bermacam input yang dapat dikongsikan bersama. Bagaimana berfikir di luar kebiasaan, teknik KJ Method, Akta hak Cipta dan sebagainya diharap dapat membantu diri sendiri dan teman-teman untuk memulakan langkah pertama.

Masalah blog berjaya diselesaikan dan dapatlah entri ini dikemaskini akhirnya.Terima kasih kepada pelajar saya, Mohd Redha kerana telah membantu. Barulah dapat upload beberapa keping gambar lagi.... 

Muka-muka peserta yang ceria..
koyak jangan tak koyak....
 
Kak Hanipah mula 'mengocok' kad-kadnya...


80 kad dengan setiap perkataan yang berbeza..


Perkataan disusun mengikut bahagian


Hasilnya...hanya beberapa bahagian utama bab terhasil


Ini saya punya................


Pose maut nih...
Apa yang kelakar, sepanjang sesi, duduk di sebelah Zura. Bila sesi pengenalan, terpecahlah rehesia yang si Zura ni rupanya budak Segamat juga. Susur punya susur punya susur, rupanya duduk kat bandar dan akan pindah ke Bukit Siput. Dekat pula dengan rumah penghulu. Haaaaa..baru jumpa regu!!!!

 
Anak jati Segamat..yieehaa.....
Jam 6.00 petang ,bengkel berakhir. Rasa terlalu cepat masa berlalu. Seakan tidak puas kerana sememangnya dalam tempoh yang sangat singkat ini tidak banyak yang dapat dikongsikan.Mudah-mudahan akan ada ruang di masa lain untuk terus mendekati dunia penerbitan. Penceramah terus bertolak kembali ke Kuala Lumpur usai bengkel berakhir. Harap-harap mereka tidak serik walaupun terpaksa mengharungi cabaran yang bukan sedikit. Sementelah aku terus ke rumah baby sitter untuk mengambil anak bongsuku yang ditinggalkan di sana sejak pagi. Sampai di sana, rumah berkunci.La....ke mana? Rupa-rupanya suamiku telah mengambil anakku tetapi lupa memberitahuku.

Terus pulang ke rumah. Sebelah malamnya baru celebrate hari lahirku dengan kek seperti yang kalian lihat diawal entri...Hmmm...hari yang mengujakan, memenatkan dan menyeronokkan!!!!...lalalalalalalalala  ahaks....

2 comments:

  1. cam best ja...kursus tu..ttg apa ya kursus tu?...emm kat dk jrkv ker

    ReplyDelete
  2. seronok tapi tak cukup masa untuk belajar banyak perkara. Dilaksanakan di DKJ JRKV, semalam.

    ReplyDelete