Followers

Wednesday, March 24, 2010

SEHARI BERSAMA KOMUNITI

Sabtu lalu (20 Mac 2010), Unit Pendidikan Khas Politeknik Johor Bahru telah mengadakan satu program kemasyarakatan yang melibatkan pelajar khas pekak dengan komuniti setempat. Lokasi pilihan ialah Kampung Cahaya Baru. Dekat je.....percubaan pertama.......Bila celik mata pagi, hati berdetik. Alamak...hujanlah pulak!!!. Rancangan tetap berjalan walaupun dalam cuaca yang sejuk, mendung dan renyai-renyai, cuma ada program yang akan diubah pada saat-saat akhir. Pelajar-pelajar diarah berkumpul jam 7.45 pagi. Eh.....ada juga yang datang berlenggang!!!!! Nak buat macam mana....fahamlah dah 'nature'nya memang begitu....

 Sebelum bertolak..
Sampai di perkarangan masjid Kampung Cahaya Baru jam 8.15 pagi. Hujan renyai-renyai. Orang kampung telah menunggu (yang perempuanlah), yang lelaki belum nampak bayang waktu tu. Hati berbisik lagi "ai....tak ada orang yang sambut ke?".

 Beberapa orang kampung yang menyambut kedatangan kami...

Macam tahu-tahu, tak lama lepas tu baru muncul seorang demi seorang. Alhamdulillah ramai juga pelajar yang dapat menyertai, 49 orang. Termasuk staf, hampir 60 orang jugalah.....Lepas tu bermulalah majlis perasmian. memang sempoi, tak adanya formal-formal, apa yang ado....tapi semuanya berjalan lancar. Perasmian disempurnakan oleh En.Sahul Hamed bin Abdul Wahab, Timbalan Pengarah Sokongan Akademik Politeknik Johor Bahru. Pengarah tak dapat bersama kerana ada urusan lain. Mula-mula hasratnya hendak memohon perasmian dilaksanakan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled bin Nordin merangkap Ahli Parlimen Pasir Gudang, nampaknya tidak berkesempatan kerana Datuk Seri padat dengan aktiviti beliau yang lebih awal dirancang.

 Selepas perasmian program

Usai perasmian, peserta sarapan pagi.Alhamdulillah...bab makan ditaja oleh orang kampung. Makanannya?memang sedap!!! Nasi lemak, cukup lemak, sambal cukup masak, rasa nak tambah-tambah tapi  malu..Ahaksss....Makanandisediakan untuk pagi, tengahari serta minum petang. Sukalah budak-budak ni sementelah diorang memang kuat makan. Hujan pula tu........Kalau pekena teh O panas cicah biskut kering pun sodap!!!!!!.

sedap giler...

Selepas 'isi minyak' pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan gotong royong. Ada kumpulan masjid, surau, persatuan gerakan wanita dan bilik gerakan UMNO. Maka bertebaranlah pelajar-pelajarku ini mengikut 'supervisor' masing-masing. Apa yang membanggakan..para belia kampung turut turun padang bersama menjayakan aktiviti ini.
 Menunggu 'turn' untuk dibersihkan..


Pukul 1, berhenti rehat, makan tengahari, nasi ambang..pergh...terliur lagi!!!!. Selepas rehat dan solat, aktiviti sebelah petang dipenuhkan dengan permainan dalaman. Ada yang main ceper, main dam haji, main congkak, stack'em, batu seremban pun ado!! Seronok tengok macam mana budak-budak kampung berkomunikasi dengan pelajar pekak. Ini adalah kali pertama mereka menerima peserta program yang tidak boleh bercakap. Mereka bilang amat mengujakan...Macam-macam gaya boleh dilihat.

 
 Soh Zhi Kun tekun dengan dam hajinya.

Juara stack'em
Batu seremban pun ado...

Batu seremban pun ado...

Penat main permainan dalam, cuba melihat ke luar, alhamdulillah, hujan telah berhenti...Maka, agenda seterusnya dilaksanakan. Permainan bola sepak dan bola jaring. Yang ni lagi best, main tak ada undang-undang. Satu court netball, 30 orang sekali masuk. Gaya ragbi pun keluar. Ada yang kepit bola bawa lari, ada yang main peluk-peluk, ada yang bawa bola lari,ada yang siap goyangkan tiang gol!!! Main 15 minit memang tak puas, kami yang duduk di tepi jadi penonton ni sampai sakit-sakit pipi asyik dok gelak. Apa yang penting, orang kampung suka, pelajar-pelajar pun puas hati.......


yeah....gol!!!!


Habis permainan bola jaring, hero-hero bola sepak pulak menunjukkan aksi masing-masing. Team ni dipanggil banyak lawan sikit. Peserta poli ramai, belia sedikit, saja nak tengok siapa boleh menang...Kalau tengok aksi-aksi mereka, macam tak percaya team yang ramai boleh kalah!!!huhuhuhu..Tapi best giler....depa siap sediakan pengadil pakai suit complete!!! Siap ada keluar kad kuning lagi!!!!Yang jatuh tergolek ada, yang pakai seluar kontot ada...cukuplah ramuannya!!! ...Akhirnya......team belia Kg.Cahaya Baru yang menang!!!!!.



 Fawwaz kejar bola...

 Kami juara!!!!

Referee bola sepak..

Jam menunjukkan 6.20 petang. Tamat permainan, sesi penyampaian hadiah dan penutup. Semua gembira...Semua puas hati.Lepas ni kena plan untuk program sebegini setiap semester. Mesti seronok!!!!!!! Tak percaya???cuba tengok....






1 comment:

  1. tau makan jek atau syok dgn game program? hehe..gurau saja...apapun, tahniah atas kejayaan program trsebut. moga2 plan program (sem ini) setrusnya akn brjaya nanti.. :)

    ReplyDelete