Followers

Saturday, March 27, 2010

DUA HARI DI PESTA BUKU ANTARABANGSA KUALA LUMPUR

Minggu lepas, seminggu aku berkampung di Maytower, Kuala Lumpur kerana tugasan yang menuntut menyiapkan penjajaran kurikulum sijil kemahiran khas politeknik. Kalau tak buat, entah bila kurikulum tu akan siap, entah bila pula nak diiktiraf oleh MQA. So, kenalah fight to get something better for our students. Tapi biasalah, bila dikatakan yang kita ni bukan bidang, kadang-kadang pendapat kita dibakulsampahkan, saranan kita dipandang sebelah mata, yelah...kita ni bukan orang penting..orang bidang jauhlah sekali kan...Kena respek orang-orang bidang kerana mereka lebih hebat daripada banyak segi. Kita ni siapa.......

Malaslah bercerita benda-benda yang ada kaitan dengan pendidikan khas ni. Apa yang nak diceritakan adalah keseronokan dengan suasana di PWTC sewaktu mengunjungi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang lalu. Sampai di KL 22hb(Isnin). Bila check in, kepala dah terpikir PWTC aje. Dah tak sabar rasanya nak ke sana. Esoknya (Selasa), usai meeting sebelah petang, aku, Kak Ida dan Kak Umi terus meredah renyai-renyai menuju ke PWTC. 


Sampai di sana, kami berpecah. Kak Ida ngan Kak Umi leka di Basheer, aku ni jenis tak boleh dok menunggu, so aku pun ambil langkah merayap-rayap. 


Teringat kata-kata Mastura tentang personalitiku melalui rahsia tarikh lahir yang dikiranya. Aku ni jenis orang yang selalu mengalami kebocoran wang. Wang selalu mengalir untuk perkara-perkara yang tak sengaja. Betullah agaknya tu. Mana tidaknya...singgah di gerai Utusan Publication, dapatlah sambar 1 buku. Lepas tu terus ke Hall 2, ke gerai PTS, dapatlah sambar beberapa buku. Tak terfikir pula nak telefon Tuan Fauzul bila dah ada di sana. Yang penting, dapat buku Bagaikan Khadijah di hati Rasulullah, tengok cover buku pun dah tertarik...beli lagi. Beli buku untuk anak-anak juga...Rasanya hampir dua ratus habis untuk buku hari tu tapi aku tak menyesal. Duit boleh dicari tapi kepuasan beli buku tu..aku rasa tak rugi langsung!!! Lepas ke PTS, aku ke Karangkraf, beli buku yang dipesan Azlina. Dapat!!! Lepas tu dok pusing-pusing, kebetulan terjumpa Tuan Fauzul. Boraklah pasal kereta Innova dia pulak yang masih tersadai di bengkel di Yong Peng. MAsih dalam urusan pembaikian. Mungkin dua minggu lagi baru selesai semua urusan.

Kebetulan Tuan fauzul sedang menanti teman-temannya dari penerbit buku Indonesia, Gramedia. Elok saja mereka sampai, dapatlah kami posing gambar bersama juga dengan Pengarah Urusan Buku Prima, Puan Sharah.
Tuan Fauzul (berdiri berbaju hitam, di sebelahnya sahabat beliau, Pn Sharah, Pengarah Urusan Buku Prima (duduk) dan dua orang teman penerbit dari Gramedia, Indonesia.

Mungkin ada benarnya personaliti aku yang dikatakan mempunyai aura VIP..hehehe...Maksudnya, senang berurusan dengan orang atasan dan mudah diletakkan kepercayaan. Alhamdulillah, kalau itu memang benar, mungkin ada banyak hikmah di sebaliknya. Macam-macam gelagat orang di pesta buku. Buku tak perlu ceritalah..melambak-lambak. Tak puas ranya kalau sehari, apatah lagi cuma dua jam!. Nak pusing kesemua 860 gerai? Mana mungkin..melainkan diberi ruang selama dua hari khusus ke pesta buku tersebut.

Ini wajah-wajah penggila buku....


Cari buku untuk anak saudara....

Sempat bergaya di depan pentas Karangkraf. DJ siap announce suruh naik atas pentas. Malu ah....

Bila tengok buku banyak memang geram!!!


Balik hotel dengan kepuasan. Lebih-lebih lagi Kak Umi. Soalan dia bila keluar dewan Karangkraf tu,"korang rasa apa yang aku rasa sekarang?".."Rasa apa?, kami bertanya. "Rasa bahagia...."..La, ingatkan apa...Cuba tengok riak orang bahagia ni...

Memang bahagia betullah......

Bila sampai bilik, belek punya belek, eh banyak juga aku membeli rupanya...Tak sedar pun. Tak percaya? Inilah 'hasil tangkapan"....



Kalau ikutkan nafsu, banyak lagi yang nak dibeli, tapi akal berkata, bertindak secara rasional.....Jadi, masih lagi pulang dengan kepuasan. Dua hari kemudian, aku ke PWTC sekali lagi. Dalam hujan lebat, berbasahan, semata-mata hendak bertemu rakan lama yang sudah lama tidak berjumpa. Seronok mempermainkan teman-teman bahawa aku hendak bertemu kekasih gelapku...Cubalah fikirkan, kalau ada manusia hendak bertemu kekasih gelap, mahukah perkara itu diwar-warkan?. Mesti tidak kan. Sementara menunggu temanku itu, siapa lagi kalau bukan Fauzi..Teman sewaktu masih belajar di UKM. Zi, kredit ni, nama hang aku masuk dalam blog aku ni.Hehehehe....

Sementara menunggu mamat ni yang sedikit lewat, aku singgah juga di Karangkraf. Eh, tangan ni tetap gatal nak membeli. Dapatlah capai dua buah buku lagi. Buku langsir, praktikal dan bergaya serta buku buatmu wanita tulisan Suzana Ghazali, teman kakak sulungku semasa di UM dulu. Masa yang ada cukup terbatas. Teman sampai, kami minum-minum dan berbual dalam masa lebih kurang empat puluh lima minit. Selepas itu, aku bergegas pulang ke hotel untuk meneruskan tugas yang diamanahkan. Terima kasih buat teman yang banyak memberikan informasi untuk aku terus memperbaiki kualiti hidup. Apabila banyak idea dalam kepala, kadang-kadang buntu juga hendak bermula di mana. Sekarang ni aku terfikir semula saranan terbaru Tuan Fauzul. Itu rahsia.....

Selepas itu terus balik ke hotel.Alhamdulillah, lega rasanya puas hati dapat bertemu teman dan dapat juga membeli buku lagi. Harap-harap istiqomah dalam membaca...Semoga selepas ini aku diberi kekuatan untuk meneruskan misi-misi yang telah dirancang. Amin....

3 comments:

  1. Banyak beli buku yyee? Sama lah kita.. Saya gie 3 kali..2 kali jumpa Tuan Fauzul..Tak rugi melabur dengan ilmu nie.

    ReplyDelete
  2. kak sharifah: alhamdulillah..sy jumpa Tn Fauzul dua kali juga.sekali ambil kad diskaun 25% tapi x sempat nak guna. Bagi kat kawan2 yang nak pergi jelah.rezeki diorang...Sekali jumpa beliau bersama teman penerbit dari seberang tulah...

    kak jannatulfirdaus (hehehehe....) kubuuuu...tulan...pi meeting KL, menyelinap bila abis meeting petang....kalau tak, entah bila ada can nak pergi kan....kuredah hujan demi pesta buku.yieeha....

    ReplyDelete