Followers

Tuesday, January 17, 2012

Accident depan mata, oh tidak!!!!!

Pagi ini hajatnya nak ke UTM, nak jumpa Pak Supervisor..bukan Pak Supir ya.....Selepas bersarapan pagi dengan soulmate tersayang seperti biasa (masa ni jelah nak dapat datingnya...hihihi), selepas mengucup tangan mohon restu, sempat masuk ke Poli sekejap ambil pendrive daripada seorang teman yang sama-sama sedang berjuang. Sekarang ni memang masa-masa tengah tak tentu arah, konon macam banyak sangat benda nak kena buat sampai tak tahu nak buat apa dulu, nak buat yang mana dulu. Kalau ditanya, rasanya jawapan yang paling senang ialah sengih aje lerrr….Lepas ambil pendrive, terus memandu menuju ke UTM. Alhamdulillah, highway Pasir Gudang pagi tadi cukup clear..lancar perjalanan…..

Bila sampai di flyover nak ke UTM tu, dari jauh dah perasan apa pasallah pulak kenderaan perlahan je ni? Bila semua kenderaan slow, kenalah slow jugak. Karang bawak laju-laju maunya menyondol kereta orang….tak sanggup mak….Tekan minyak kena perlahan…sambil-sambil tu mata dibesarkan untuk scan apa yang jadik kat depan tu. Alamak………………………………Kat sebelah kiri jalan dah banyak kereta dan motor yang berhenti. Lagi alamak…..bila tengok di seberang jalan ada sebiji lori dah kemek sikit. Eh?????? Ada lagi?????? Ada sebiji avanza agaknya.. dah ‘bercium’ , melekat dengan sebiji lori lain. Muka bertemu muka, arah jalan yang sama…camane tu? Masa tulah terasa apasallah tak terer pasal jenis-jenis kereta sampai kereta yang melekat tu pun saya tak tau apa jenisnya. Terus ke depan sikit. La………boleh ternampak pulak sekujur tubuh yang terlentang di atas jalan. Nampak separuh badan, lagi separuh macam tertutup dek pasir. Agaknya salah satu lori tu lori pasir kot….Saya menjangka bahawa jasad itu sudah tidak bernyawa. Innalillahiwainna ilaihirajiun….

Rupa-rupanya, ada sebiji kereta lagi yang dah kemek, macam dipenyekkan di tengah-tengah divider jalan yang penuh pokok. Tak tau jugak kereta apa….huhuhuhu. Rasanya kalau bukan myvi, viva kot..sebab kereta tu kecik ajerr…Dua-dua kereta tu warnanya sama. Orang ramai dah macam pesta. Memang tak ada harapan jalan itu boleh dilalui kenderaan. Yang berkerumun lain, yang ambil gambar lain….saya? teruskan memandu sebab tempat tujuan tak sampai lagi. Kenderaan di laluan tersebut tak perlu ceritalah, berjela-jela panjangnya tapi pemandu,penumpang semua tak ada dalam kereta. Semuanya keluar pi tengok mangsa kemalangan. Tengok ke, tolong ke tak pastilah sebab saya ni memang penakut kalau tengok-tengok kemalangan maut macam ni. Lagi-lagi bila ternampak ada tubuh yang dah tidak bernyawa. Lemah semangat agaknya, asyik teringat-ingat….

Seram sejuk jugaklah bila berdepan dengan kemalangan macam ni. Rasanya dah dua kali saya tengok kemalangan maut….aduh, pening….Tulah, ajal maut memang tak cepat atau lambat mahupun sesaat. Macam mana cara kita ‘pergi’ pun kita tak tahu. Mudah-mudahan kita pergi dalam husnul khotimah….Saya teruskan perjalanan. Lepas bertemu Pak Supervisor dan menunjukkan perkembangan penulisan dalam kajian yang nak dibuat, tiba-tiba rasa macam ada batu bata jatuh dari bahu. Hilang lelah rasanya bila dah dapat maklumkan apa yang patut supaya tak terus tertinggal. Oleh kerana matlamat dah tercapai, jadi agenda seterusnya dilaksanakan. Yeyeyeyeyee…..pergi ambil voucher buku RM200!!! Siapa nak bagi..banyak tu…….

Kemudian, bertemu seorang teman yang sama-sama berada dalam kasut yang sama. Kami ke library SPS, naik turun tangga cari library..rupa-rupanya tersorok. Peluh muka I tau….kurus kuku i….sama-sama cari bahan, sambil-sambil tu bersembang-sembang, barulah tak boring..barulah kerut tak keluar kat dahi. Penat tu nak gerakkan 64 otot muka bila berkerut kalau nak bandingkan cuma 18 otot kalau tersenyum. Jadi..senyum je lerr…..sedekah…Sembang punya sembang, la……rupanya tak habis lagi cerita accident tadi. Rupanya teman tu memang nampak depan mata waktu accident tu berlaku. Itu motor sudah masuk bawah lori juga….agaknya tubuh yang saya lihat tu adalah penunggang motor. Jadi, kemalangan itu melibatkan 2 biji lori, 2 buah kereta dan motorsikal yang saya tak tahu berapa jumlahnya. Mudah-mudahan tak ramai yang terlibat…Kemudian bila balik, saya ambil keputusan ikut pintu belakang UTM, keluar terus dekat Shell, jadi tak akan lalu jalan tadi.

Petang ni kaki rasa nak tanggal sebab hampir sejam setengah perjalanan dari UTM nak sampai ke Pasir Gudang. Turun je highway Pasir Gudang, jem lagi. Sedikit luar biasa, rupa-rupanya…ada accident jugak. Pergi balik ada accident..mujur tak nampak teruk sangat. Kenderaan dah dialihkan ke tepi jalan. Tapi kaki tetap sakit..huhuhuhu….alhamdulillah selamat sampai. Terus ambil Haziq di rumah pengasuh dan rancangnya nak tidur awal malam ni tapi nak selesaikan entri ni dulu. Ada satu lagi entri nak masuk lepas ni….selamat membaca…..

No comments:

Post a Comment