Followers

Saturday, January 28, 2012

Tea time....

Ahaks....sebut tea time...rasa nak tergelak pun ado. Mana tidaknya, moment-moment menikmati tea time ni biasanya bila ada meeting ke, kursus ke...dan semuanya di hotel. Kalau tak pun, bila balik kampung ,berkumpul adik beradik, gorengkan pisang ke.....mesti teringat-ingat. Nak harap ada tea time kat rumah ni memang payah sesangat nak jumpa sebab kami ni bukan mengamalkan minum petang. Anak-anak nak suruh makan pun payah. Kadang-kadang dah masak tak makan pun...huhuhu. Yang makannnya mak bapak diorang, jadi kamilah yang kekal membina badan. Anak-anak kecik aje....

Hari ini , saya anggap macam ada tea time lah kat rumah ni, tapi tertukar pulak namanya, bukan teh tapi....jeng jeng jeng................Minuman ini bukanlah kegemaran saya sangat pun tapi oleh kerana suami berada di luar, tetiba je rasa nak order beli minuman ni dan sesuatu yang dapat mengimbau kenangan zaman budak-budak. Masih ingat tak oren bodoh??? Alah...kalau orang kampung mesti tau air gas yang glamour time kita budak-budak dulu.....Penutup botolnya kita guna untuk main ceper....macam tak biasa....kalau orang bandar tak jumpa kot zaman-zaman oren bodoh ni....

Anak saya cukup suka bila tengok dua item yang cukup sesuai digandingkan bersama ni. Masa saya kecik-kecik dulu, abah selalu buat macam ni. Kami akan berlawan-lawan cawan siapa paling penuh. Lepas tu, tukang ciloknya abah jugak.....kami dapat balance-balance aje. Kali ini saya punya, anak saya dapat sikit aje. Budak-budak mana boleh minum air gas banyak-banyak...tak bagus...hihihi. Anak perempuan saya satu-satunya ni memang sebijik ikut perangai saya. Apa yang saya suka makan, semua dia suka, jadi kena selalu be'perang' dengan dia.

Tara..................

Inilah gandingan air sarsi dan kacang cap tangan...Korang pernah buat ke macam ni? Mesti rasa pelik kan? Kalau kebanyakan perempuan cukup allergik bila tengok kacang.Takut jerawat katanya....Tapi saya, inilah antara makanan kesukaan saya. Alhamdulillah, walaupun banyak saya makan kacang, saya tidak pula ditumbuhi jerawat melainkan pada waktu dan ketika tertentu. Lagi-lagi bila saya terbaca dalam salah satu majalah yang menyatakan, ada kajian daripada America Research Epidemology yang membuktikan bahawa kacang boleh membantu mengatasi masalah lupa.Lagilah seronok dan teruja saya bila nampak kacang......Lebih-lebih lagi bila dah dikupas kacang tu dan dimasukkan dalam cawan. Kalau airnya sikit, kacangnya banyak lagi best.Tak caya, ce try kat rumah...jangan risau, ini bukan aksi merbahaya tapi suami selalu kata....apa yang saya suka semuanya jenis 'potong kaki' punya.......sesekalilah darling...hihihihihihii. Inilah yang mengisi tea time saya petang ini yek...

Gelas yang tinggi saya punya, yang kecik tu anak saya punya...

Ini salah satu kenangan zaman anak-anak saya. Kacang dan air sarsi. Saya dah ada teman kalau nak laksanakan habit ni. Seronok juga. Cubalah....kalau sedap beritahu saya, kalau tak sedap..diam-diam je tau....jangan marah kat saya pulak. Nak lagi best, time minum tu, pejam mata dan hayati betapa enaknya kacang sarsi resepi abah saya...hehehe..selamat mencuba!!!!


No comments:

Post a Comment