Followers

Monday, January 30, 2012

Cokelat...cokelat...

coklat bingkisan dari tanah Mahsuri

Cuba tengok coklat tu..banyak kan? Siapa suka makan coklat? Cuba angkat tangan!!! saya!!!saya!!!...Saya memang kaki coklat..kaki kacang.......dan anak perempuan saya pun suka. Kalau saya hadapkan coklat sebanyak ni di depan matanya, sah sehari boleh licin!!!! Oleh kerana tak mahu coklat ni cepat habis, maka saya sorokkan dalam almari tempat saya simpan gelas-gelas yang biasa saya guna masa raya..hehehehe..punya hebat dan kedekut punya mama kan..kan.....bukan tak bagi terus..bagi sikit-sikit........

Coklat ni sebenarnya dah tinggal sikit, yang tak ada dalam gambar, semuanya dah masuk dalam usus besar saya. Dah tak dapat diselamatkan lagi dah....Cuma akhir-akhir ni saya pun pelik, kenapalah saya tak seghairah dulu bila nampak coklat. Coklatbar yang 5-6 hengget tu saya boleh makan dua-tiga kali ngap aje tapi tidak sekarang. Saya makan berdikit-dikit dan membukitlah coklat-coklat tu dalam perut....sebenarnya tak sempat membukit dah cair...

Kenapa saya suka coklat? Pertamanya,coklat kan salah satu sumber tenaga. Saya ingat lagi 10 tahun dulu, tahun 2000 kalau tak silap saya, eh..dah 12 tahun berlalu...Waktu tu saya dan Urusetia Pembangunan Sumber Manusia (UPSM) UKM, persatuan di mana saya ahli aktifnya ketika itu melakukan ekspedisi mendaki Gunung Ledang. Kami dinasihatkan supaya membawa bekalan coklat sebagai penambah tenaga dan asam kecut sebagai penambah kuantiti garam yang hilang daripada tubuh. Alhamdulillah walaupun bertubuh 'sihat' dan chubby, saya berjaya menawan puncak Gunung Ledang. Walaupun cita-cita nak menawan puncak Kinabalu masih lagi menjadi anganan, sekurang-kurangnya tahun lepas saya berjaya menikmati keindahan alam ciptaan Allah di atas puncak Gunung Arong. Alhamdulillah...yang penting ada coklat....hihihihihi

Siapa kata makan coklat boleh gemuk? Tak delah, mitos je tu. Buktinya, badan saya maintain je sejak saya tingkatan dua....Baju yang 8 tahun lepas pun saya masih boleh pakai lagi. Maksudnya taklah menggemukkan, digemukkan dan gemuk kerana coklat kan??? Gemuk ke, kurus ke, yang penting yakin dengan diri sendiri.

 Coklat pun boleh membantu menghilangkan stress. Itu bukan saya yang kata, tapi banyak hasil kajian yang menyatakan begitu. Pengkaji yang kata ye..cuma apa-apa pun..jangan berlebih-lebihan. Yang lebih-lebih tu mengundang penyakit. Penyakit cari sendiri, tak bolehlah nak salahkan orang lain. Moral of the story, lebih baik bersederhana dalam segala hal yang kita lakukan sama ada daripada aspek perbuatan, pekerjaan, pemakanan, dan sebagainya. Sederhana itu indah dan menunjukkan akhlak yang baik. Ingat..apa-apa pun jangan OVER!!!!!...

Sape nak coklat tu? Ada lagi sikit dalam almari saya ni ha.....kalau nak hubungi saya di talian..019-9434 tekan-tekan tak dapat..hihihihihi...selamat menikmati keenakan coklat yek......

No comments:

Post a Comment