Followers

Tuesday, January 17, 2012

Kena saman???

Hai sahabat-sahabat...kali ni cerita pasal saman pulak. Nak kata saya ni pemandu yang berhemah sangat idok le jugok...kadang-kadang tu ter'over' jugak lajunya. Tapi sepanjang 8 tahun memandu, rasanya belum pernah kena speed trap. Saman parking palsu ada. Ada ke patut kena saman kat tempat yang kita tak pergi....apa cerita? Sebenarnya cerita pasal saman parking ni, inilah kali kedua saya betul-betul kena saman parking. Kali pertama waktu tu di Larkin Perdana, dua tahun lepas. Saya memang tak familiar dengan tempat tu. Saya tak tahu tempat tu kena letak kupon parking sebab tak nampak pun papan kenyataan yang biasa bagitau pasal kena letak kupon. Ke sana pun sebab sertai sayembara deklamasi puisi kemerdekaan peringkat negeri Johor. Dahlah tak menang, kena samanlah pulak........

Kali ni saya memang nak kena saman jugak agaknya. Sejak mula belajar bulan 11 tahun lepas, saya memang belum daftar kenderaan sebagai kenderaan pelajar. Just masuk sebagai kenderaan awam. Sebab? Pertamanya, susah giler nak cari parking dalam UTM tu ha…Kalau ada parking pun, jauh daripada lokasi tujuan. Maunya sampai ke lokasi, badan dah hangit dek peluh yang berjurai-jurai. Kedua, bukan selalu pun ke UTM, seminggu sekali je. Boleh gitu alasannya? Ha..sebab tulah kena saman…kikikiki…Cumanya, setiap kali masuk ke UTM dan parking di mana yang nampak ada petak kosong, saya mesti berdoa agar tak akan disaman. Pernah satu ketika, saya bawa seorang kawan dari universiti lain yang nak cari bahan di perpustakaan. Bila kami sampai di kereta, pak trafik tengah saman kereta selang sebuah je daripada kereta saya. Dengan muka selamba, kami masuk kereta dan keluar. Alamak….encik trafik sudah tunggu dan kami kena tahan. Muka dia dah ketat dah. Dia tanya pelajar ke staf? Mujurlah kawan tadi jadi penyelamat.Orang luar encik, katanya sambil tunjuk kad matrik. Fuhhhhh….selamat, kami dilepas dan dibebaskan tanpa perlu membela diri..hahahahaha….sampai ke sudah kami tergelak dek insiden itu…..

Sebelum tu pernah jugak sekali kena saman dalam UTM sebab parking di parking staf. Padahal saya parking bawah pokok je, takde pun petak parking. Oleh kerana kawasan tu memang untuk staf fakulti itu, makanya saya kena saman tapi sepupu saya kata tak perlu bayar sebab saya tak daftar kenderaan. Kertas saman tu pun dah entah ke mana. Harap-harap tak ada masalah…

Saya kena saman tadi pun bukan di UTM, tapi di Taman Universiti!!!!!!..Ada jugak bunyi-bunyi ‘u’….huhuhuhu. Saya ke sana untuk print bahan. Saya tak perasan jugak kawasan tu kena letak kupon. Saya langsung tak perasan ada surat cinta untuk saya sampailah saya perasan sorang penunggang motor asyik pandang cermin depan kereta saya. Apa hal??? Ala…ada kertas rupanya…Saya terus parking tepi, tekan emergency lamp, ambil kertas dan barulah tahu itu kertas saman lorrrr….akhirnya….merasa jugak kena saman. Tak kat dalam UTM,akat luar jugak akhirnya……Terus call encik suami, kena gelak lagi……manyak sedih ooooo….Saman pun samanlah, janji rock!!!!!!! 

No comments:

Post a Comment