Followers

Wednesday, January 25, 2012

Baucer buku


Dari semalam dengar berita sama ada di radio atau di televisyen berkenaan pelajar yang menjual baucer buku yang diberikan oleh kerajaan kepada semua yang bergelar mahasiswa. Kenapalah mereka ni tak tahu bersyukur. Tak kiralah awak tu di tahun akhir ke, dah tak perlukan baucer buku ke....apa-apa alasan pun lah tapi janganlah sampai nak jual baucer tu di internet....ramai lagi orang yang perlukan baucer tu kalau kamu tak mahu. Kamu dapat secara percuma, senang-senang saja nak kaut untung daripadanya. tak intelektual sungguh!!! Belilah buku untuk anak-anak saudara ke, sepupu ke....kan ramai lagi yang memerlukan, tak salah selagi ianya buku-buku akademik. Ini tidak, yang menyalahgunakan untuk beli majalah hiburanlah, komiklah..itu tak perlu ceritalah..sah-sah memang ada kan...kan....

Tak habis-habis cerita tentang mahasiswa, dari yang melaung-laungkan kebebasan akademik sehinggalah penjualan baucer buku. Bukan mudah nak dapat hadiah sebegini, dah dapat, tak tahu pula nak menggunakannya sebaik mungkin. Alangkah ruginya...saya ni, kalau nak ikutkan, dah masuk kumpulan pelajar tua dah ni. Dapat pula baucer RM200..Ya Allah,seribu rahmat dirasakan. Walaupun masih belum menggunakannya, saya dah tahu buku apa yang saya akan beli sebab status saya pun pelajar juga...Kalaulah ada ramai yang tak tahu menggunakannya, lebih baik hadiahkan pada saya, insyaAllah saya tahu buku-buku apa yang akan memenuhi rak buku saya....

Aduhai adik-adik...belajar-belajarlah menghargai pemberian daripada orang lain kerana itulah tanda kita bersyukur....itukan rezeki dari Allah melalui kerajaan....Belajarlah untuk menjadi insan yang berfikir dengan lebih panjang sebelum melakukan sesuatu. Janganlah sia-siakan pengorbanan orang lain. berapa banyak yang dah kerajaan peruntukkan untuk kemudahan kita sebagai pelajar, jadi...gunakanlah dengan sebaik mungkin....alahai adik-adik.....


No comments:

Post a Comment