Followers

Sunday, June 5, 2011

Hadiah untuk KAKAK................

Minggu lepas kami sekeluarga balik ke kampung, tak lama..singgah di Tangkak dulu, kesian pulak bapa mertua lama tak tengok cucu-cucunya. Sampai-sampai di Tangkak, ayah maklumkan yang beliau diajak mengikuti rombongan sepupu ke Seremban untuk majlis pernikahan. Jadinya, kami pun singgah sekejap dan cadangnya nak terus ke Segamat. Kebetulan adik beritahu, dua pupu saya pun ada buat majlis perkahwinan anak sulungnya esok...kebetulanlah tu, datang rewang je lah nampaknya sebab keesokan harinya memang dah ada perancangan nak ke rumah Bibik Nah, mak saudara bongsu saya yang juga buat majlis, majlis sambut menantu....

Entah kenapa bila duduk di bahagian belakang pemandu, saya jadi pening dan mual. Saya minta pada suami untuk bertukar posisi. Beliau ke belakang, saya memandu..eh hilang pulak peningnya...Jadi memandulah saya ke Segar Amat.......Sampai-sampai di depan rumah, dah nampak mak mengendong Bung Karno, (panggilan untuk anak saudara saya, hehehe), dah siap-siap nak pergi rewanglah tu. Saya pun tumpang dua kaki...anak-anak yang besar pun saya bawa sekali, biar mereka 'survive' bersama-sama kawan-kawan baru di kampung. Pandai-pandailah kau nak....

 Balik rewang, mata saya terperasan sesuatu yang menarik di depan rumah. Nanas Sarawak!!!!!....Sedang elok saja ada sebiji yang sedang menguning, dah nak masaklah tu. Mak pun ada cakap, pandai pokok nanas tu, masa saya balik le dia nak masak. Saya kata baguslah, itu memang habuan sayalah nampaknya tu... Abah pulak kata belum lagi...Saya balas semula.."Abah jangan kedukutssssss eh......kejap lagi dia akan jadi chipsmore!!!!..."

geram kan...ei tak sabar nak makan...
Sofiyah dari luar pagar je...takutkan daunnya yang tajam
Dah berani semakin mendekat
Terkulai selepas di 'futun'....
tada!!!!! kejap ada..kejap tak ada!!!!!
Nanas ini saya yang punya....

Abah tak terkata apa bila melihat nanas dah berada di tangan saya. Biasalah..abah mesti mengalah dengan saya.....kikikiki....siap timbang lagi, 2kg beratnya..fuh.....Nanas Sarawak ni memang sangat manis kalau cukup masak. Pernah sekali bawa balik ke Pasir Gudang, suami memang tak makanlah sebab tak tahan lidas, saya seorang mengadap sebiji. Best sungguh....

Esoknya pagi-pagi dah masukkan dalam bonet kereta. Ke Keratong, lepas tu terus nak balik ke Pasir Gudang. Entah kenapa, tiba-tiba pulak terasa macam taknak makan nanas tu. Akhirnya......saya hadiahkan nanas tu untuk sepupu saya, yang jadi anak saudara kesayangan abah saya yang mesra dengan panggilan KAKAK....Hmmm..hadiah untuk KAKAK le sudahnya....

No comments:

Post a Comment