Followers

Monday, August 10, 2009

coklat oh coklat..........

Pukul 11 pagi ni aku tergesa-gesa ke sekolah tadika anak sulung aku untuk jemput dia. Hubby aku pergi hantar Ina ke Senai untuk join konvoi AVON ke Surabaya. Best ni, siap tempah telekung. Kat sana kan cantik-cantik dan murah....Hujan masih renyai. Aku suruh anak aku pakai sweater dia lengkap dengan sarung kepala. Dia bukannya boleh sejuk-sejuk, lelah nanti...aku yang pening dibuatnya.
Pagi tadi masa hantar dia ke sekolah, dalam kereta anak aku tanya soalan cepumas."Mama, coklat dalam peti ais tu siapa punya?'. "Alamak....dia nampak ke?". Habis aku. Aku mintak hubby aku tolong belikan malam tadi tapi aku lupa nak makan. Walaupun aku ni penggemar coklat, tapi dua2 anak aku ni pantang jugak kalau nampak. Nampak gaya tak ada canlah mama dia nak makan.
"Mama punyalah, kenapa?. Selamba je aku jawab. "Tak adalah, Mimi (panggilan manja dia) nak sikit boleh?". Hmmm...ingat apalah tadi. "Boleh, tapi petang nantilah bila balik rumah", jawab aku. Dia senyum aje. Aku pun taklah syak apa-apa. Tiba-tiba aku perasan dia tak pakai lagi stokin. Mamat sorang ni, habit dia memang suka letak stokin dalam beg. Aku suruh dia cari. Cari punya cari punya cari...jumpa!! tapi lain sebelah! Nak patah balik, jauh....aku suruh je dia pakai dengan harapan orang lain tak perasan. Bagus punya mama kan....
Nak jadikan cerita.....mula2 tu dia taknak jugak pakai. Dia suruh aku cari tempat lain. Dia saja je suruh aku cari dekat kocek depan beg dia. Aku pun bukaklah dengan tangan kiri. Tangan kanan pegang stereng kete. Bila terbuka.............hah amik kau....................coklat aku!!!!!! Menjerit aku. Hampeh betul anak aku!! Dia dah siap-siap ambil coklat tu rupa-rupanya! Aku pun startlah membebel. tau apa dia kata? Alah.....kalau Mimi bagitau mama, nanti mama marah...mimi takut!!!!!. Boleh cenggitu????
Aku cakaplah kat dia, apa salahnya bagitau mama dulu. Takkanlah mama nak marah. Aku tak suka anak aku ambil barang-barang tanpa izin terlebih dahulu. Kena ajar daripada kecil. nak melentur buluh biar dari rebungnya. Setuju? Kalau dah jadi buluh, dah tak ada maknanya...........
Coklat...coklat.....jadi santapan anak aku akhirnya. Ada aku kisah? Apa susah-susah....aku angkat telefon, mintak tolong hubby aku belikan lagi. Payah ke? senang je tu.........coklat...coklat.....

No comments:

Post a Comment