Followers

Tuesday, August 4, 2009

IMPIAN

Masa kursus penulisan 2 minggu lepas, aku dedahkan pengalaman penulisan dalam perjalanan hidup aku sehingga aku berumur 31 tahun.huhuhuhu...tua dah...makin pendek umur.......seingat aku, sajak pertama aku keluar masa aku tingkatan 5. Rupanya masa aku tingkatan 6. Salah info pulak. Aku pun dah tak ingat mana aku letak sajak tu. Borak punya borak kat kampung, mak aku terlepas cakap yang dia ada simpan sajak aku. Terkejut beruk aku!
Aku pun mintaklah sajak tu. Tak ada maknanya dia nak bagi yang asal. Kalau nak, fotostat sendiri katanya. Aku pun apa lagi.....kebetulan kat rumah tu pun ada printer 3 in 1, mestilah aku nak simpanan sendiri!
Aku akan simpan sebagai kenangan indah dalam hidup aku. Mari kita hayati bersama bait-bait sajak ini.Cewah.................
IMPIAN
Sewaktu kecil impianku bercabang
Menurut mana sedapnya kata
Kini aku bergelar remaja
Impianku di alam nyata
Aku punya matlamat dan cita-cita
Aku pertaruhkan harapan dan keyakinan
Impianku akan aku genggam..padu
Bara menjadi abu
Perjalanan hidupku umpama meniti di cacak sembilu
Aturan langkahku terhalang dek basah lidah manusia
Hampir aku tewas, nyaris aku kalah
Tapi aku yakin kebahagiaan penyusul penderitaan
Kedamaian melingkari keresahan
Ibu, ayah,
Kegentingan kita bukan pelemah tekadku
Pengalaman itu sebagai pengajaran
Tragedi itu abadi dalam kemus kehidupan
Kau...aku...mampu bangkit semula
Kita tidak hina
Aku takkan berundur selagi impian menjadi sasaran
Aku tidak hina
Aku takkan benarkan impian mereka tercapai
Lantaran kita diperkotak katikkan
Ayah,
Hampir kau terpisah dariku
Takkan terdaya aku hadapi realiti
Namun Kudrat yang Esa maha Mengetahui
Kau masih di sisiku
Kanku capai impianku, impianmu jua
Katakan kepada dunia
Impian kita kan terlaksana
Kecap nikmat dalam erti kata sebenar.
Amacam....ada talent jadi penyajak tak? Aku pun tak sangka aku boleh menulis macam ni........hihihihihihi.

No comments:

Post a Comment