Followers

Monday, August 24, 2009

Sibuk di bulan puasa.

Anak sulungku auta lebih betul. Konon nak belajar puasa. Aku pun ingat nak bagi reward sebagai galakan, satu hari RM1 ringgit kalau berjaya puasa. Umur si bujang tu baru 5 tahun tapi nak belajar puasa katanya. Bila suruh sahur, oklah jugak, nampak taklah liat mana nak bangun. Tapi sayang...kul 9 pagi dah 'ter' makanlah konon, walhal lapar.....aku pun malas nak paksa-paksa. Hari ni katanya dapat jugaklah dia bertahan sampai kul 10 pagi. Oklah tu....

Bila malam, masuk je bilik belakang, asyiklah dia bertanya..."mama, berapa baju sofiyah mama buat?. Ish...bunyi cemburu tu... Anak dara seorang, mestilah ada lebih sikit kan.....Aku pun masih dalam usaha nak buat baju melayu untuk hubby, si bujang sulung dan baju gaun sofiyah?? Dah siap tiga pasang. Bukanlah hebat sangat menjahit tapi sikit-sikit untuk anak-anak tu kira lepaslah jugak. Kalaulah diberikan aku dua pilihan iaitu memasak dan menjahit, confirm aku pilih menjahit. Bukan tak pandai masak....ish...see the leglah kata orang jawa, boleh masak tapi....taklah minat sangat.






Inilah tiga pasang gaun sofiyah. Ini tak boleh bagi Burn tengok ni, kalau tak, dibeleknya dari luar ke dalam, satu....satu...mesti dia nampak kesilapannya....hehehehe....
Budak-budak, bila raya mesti seronok pakai baju baru, nak melaramlah katakan. Si kecik pulak rasanya aku tak buatkan baju melayu. Badannya comel bebenar, hmmm...nanti carikan je baju warna tema tahun ni, oklah kot.....Tahun ni serba purple. Aku pun tak tahu lately aku suka dengan warna purple.
Anak dara aku nan sorang tu cukup suka bila dah 2 malam aku asyik buatkan gaun dia aje. Manja betul!!! Ada lagi projek tak siap. Ingatkan ada dalam dua pasang lagi nak siapkan, pastu nak buatkan gaun untuk anak long pulak, si aina sofiah yang gebu tu.......Baju-baju kurung, semua dah aku subkan pada ngah. Malas nak jahit baju yang banyak sangat compartmentnya. Ada kain-kain lebih yang ngah boleh guna untuk anak-anak dia, aku tak kisah kalau dia nak ambik pun. Budak-budak...lagilah dia seronok bila ada geng pakai baju yang sama.


Lepas ni bilik belakang tu mesti serabut gila. Nak buatkan langsir ibu diorang. Kesian pulak bila ibu diorang dah kata nak mintak tolong buatkan. Aku ni belajar menjahit pun asasnya daripada mak, pastu bila kerja, kawan2 yang paling banyak tolong. So kenalah bagi kredit. Terima kasihlah Burn, Azlan, Khalida, Enab, Kak Shida, Anne dan yang lainnya yang mana pernah memberi tunjuk ajar kepada hamba pacal yang hina ini.kuang3....

No comments:

Post a Comment