Followers

Sunday, August 9, 2009

Perlindungan kesihatan dan simpanan

Bila bercakap soal simpanan, kebanyakan orang memang ada simpanan sendiri tiap-tiap bulan. Tak kiralah kat bank mana pun, sikit-sikit mesti ada. Perkara biasalah kalau simpan hari ni, esok lusa keluar semula. Emergency..hehehehe.


Tapi, bila cakap soal perlindungan kesihatan, cuba bilang dengan jari, berapa ramai mak bapak yang ambil inisiatif untuk sediakan perlindungan kesihatan untuk anak-anak? Senang cakap insuranlah......Jangan jadi macam aku...Kisah aku ni bolehlah dijadikan iktibar. Insuran untuk diri sendiri memang ada tapi untuk anak-anak, insuran ada tapi insuran untuk cover kesihatan tak ada. Adalah hamba Allah ni selalu approach untuk ambik insuran perlindungan kesihatan untuk anak-anak tapi aku selalu je lari-lari. Konon belum ada bajetlah.......


Ditakdirkan Allah, anak aku ada masalah. Konon aku nak ambiklah insuran daripada hamba Allah ni tadi, tapi tak boleh pulak sebab anak aku dah sakit. Betapa menyesal dan kecewanya aku. Terus aku ambil untuk anak-anak aku yang lain dan satu famili. Tak apalah berkorban duit sikit. Kalau nak ikutkan, bayaran insuran untuk satu famili aku, dah boleh buat bayar payment keta yang baik sikit tapi kenalah berkorban untuk sesuatu yang lebih bernilai.


Janganlah mengeluh tak ada duitlah, tak cukup bajetlah, tak cukup makanlah. Ish...asyik2 nak mengeluh. Semua rezeki kita ni kan Allah yang tentukan. Tiap-tiap anak tu Allah dah tentukan rezeki masing-masing. Baca doa banyak-banyak macam pernah aku tuliskan dulu. InsyaAllah, rezeki akan datang dari arah yang tak disangka-sangka dan kita akan terhindar daripada perasaan sentiasa gundah gulana.


Ni anak aku yang kuar masuk spital. Ni masa buat EEG kat HKL. Certain cases cepat prosedurnya. Sape kata spital kerajaan tak bagus?


Bukan nak kata hospital kerajaan tak bagus, bagus....tapi...lu pikirlah sendiri. kalau dah ada pengalaman lagi bagus. Birokrasinya, peh....lambat giler!!! Nak buat scan lambat, MRI lagilah lambat. Doktor pun bukannya banyak sangat. Semua tu pengalaman aku. Paling tidak kalau ke swasta cepat sikit semua urusan. Memanglah nak masuk kena bayar sikit tapi kalau bil beribu-ribu, mampu ke nak bayar? Kalau ada insuran, insuran akan cover dan kita pun akan dapat service yang baik. Cuma aku terpaksa ke hospital kerajaan untuk anak aku yang kecil, nak buat macam mana, pakarnya semua di HKL. Kalau yang lain-lain, ada masalah...paling senang aku ke Penawar je. Bukanlah berduit sangat, tapi sekurang-kurangnya, bayar deposit sikit, yang lain-laian insuran cover. Bilik pun selesa sikit, service pun cepat.


Apapun, kalau nak ambik insuran , kenalah kenal ajennya. Service lepas jualannya macam mana. Jangan main ambil je, lepas tu kata insuran ni tak baguslah, itulah...inilah...Salah siapa? Sendiri mau ingat. Kita ni selalu je tunjuk-tunjuk kat orang tapi lupa kita sendiri entahkan bagus entah kan tidak. tak Gitu???? jadi kalau rasa-rasa nak ambil insuran untuk anak-anak, jangan malu-malu bagitau aku. Ni kira promosi onlinelah ni.


Aku pun tak sangka boleh lulus peksa insuran ni. Cubalah korang bayangkan, dengan tak baca apapun, anak kat hospital, aku tinggalkan dalam tempoh sejam setengah sebab nak ambik peksa. Tup-tup...lulus!!!!! Aku pun garu kepala. Niat sebenar aku bukanlah nak cari kekayaan dengan jadi ajen insuran, tapi lebih pada nak membantu kawan-kawan..Aku dah ada pengalaman keluar masuk hospital sejak setahun lepas, jadi aku tau apa yang terbaik boleh kita berikan untuk insan-insan yang kita sayang.


Aku tak kesah pun orang nak kata apa kat belakang aku. Buat itulah, inilah...ada aku kesah? Yang penting niat aku baik. Kata pengurus ajen insuran aku, kalau orang lain taknak dengar pasal insuran..bagitau depa.."TTT.....(tolong tutup telinga). Aku sebenarnya malu gak ngan dia sebab aku selalu dijadikan bahan contoh. Yelah, dulu elak-elak, lari-lari, tiba satu masa dia jugak yang aku cari. Korang nak ke jadi sampai macam tu? Tak nak kan.....


So....moral of the story, perlindungan insuran kesihatan untuk anak-anak sangat penting. Kalau sayang anaklah.......dalam masa yang sama boleh menyimpan jugak. Paling tidak bila anak-anak nak masuk U nanti, kita dah ada sumber yang kita tak boleh asyik nak kuarkan aje. Mak bapak pun bukan boleh caye sangat. Nama je simpan duit untuk anak-anak konon...tapi kita jugak yang bagi perabih....hampeh......Jadi, renung-renungkan dan ambillah tindakan yang bijak..






No comments:

Post a Comment