Followers

Tuesday, August 4, 2009

NILAI MORAL

Hari ini aku mengajar berkenaan moral. Sebenarnya, semalam topik sama kuajarkan tetapi kelas yang berbeza. Mengajar pelajar pekak banyak mengajar serta menuntut kesabaran. Bila aku tanyakan berkenaan harga...memanglah boleh jawab. Tetapi bila aku tanyakan tentang kefahaman mereka berkenaan nilai dan harga moral, macam-macam jawapan yang keluar.
Harga kasih sayang?...ada yang jawab 50 sen, ada jawab RM5o.
Harga dan nilai kejujuran? RM1.00 kata mereka
Harga saling menghormati?...tak kurang juga menjawab RM2.00
Bila melihat jawapan-jawapan ini, apa yang ada dalam fikiran kalian? Ya Allah....mereka ni tak boleh fikir ke? Itu pun tak boleh jawab?
Ya....mereka sukar memikirkan perkara-perkara berbentuk subjektif dan abstrak. Cabaran betul buat aku. Apa lagi, aku pun jadilah pelakon dalam kelas sendiri. Untuk pengetahuan kalian, pelajar-pelajar pekak ni attracted dengan sesuatu yang bersifat visual. Tunjuklah lakonan ke, simulasi ke, Powerpoint ke...mata diorang tu tak bergeraklah jawabnya. Tapi bila tanya semula faham ke tidak.....susah nak dapat lebih daripada 50% yang faham. Lebihnya tak faham-faham.....
Tak boleh salahkan mereka. Sudah namanya istimewa. Kalaulah dapat bertemu seorang pelajar yang bijak, pasti menjadi sebutan bertahun-tahun lamanya. Kita nak mengajar pelajar pekak ni, kita kenalah faham budaya mereka, sikap mereka, cara hidup mereka, barulah kita boleh 'masuk' dengan mereka. Ada yang kata, mengajar mereka senang....tak ramai.....aku bengang betul! Memanglah tak ramai tetapi......mampukah kita sampaikan ilmu yang kita nak sampaikan yang boleh membuatkan mereka faham? Nampak enteng tapi aku yang dah mengajar 9 tahun pun tak berani kata aku pandai. Orang je yang bagi istilah pakarlah, expertlah, walhal aku tetap masih belajar bahasa mereka setiap hari.
Perkataan pekak pulak nampak kasar tapi itu biasa dalam budaya mereka. Mereka lebih suka dipanggil pekak daripada cacat pendengaran. Kita je masyarakat melayu yang terlalu berbasa basi, takut ibu bapa terasalah, itulah, inilah. Aku sendiri dah tak kisah apa kalau orang gelar kami pensyarah pekak. Biasa je, tak ad apun sakit hati ke, kecik hati ke.....rileks apa......
Pernah satu ketika seorang hamba Allah tu berdebat dengan aku dan rakanku berkenaan pelajar-pelajar pekak. Mungkin dia rasa dia dah mengetahui banyak berkenaan budaya pelajar pekak ni. Aku salut kesungguhan dia nak mengajar tapi in certain situation, kenalah ada timbang taranya. Sampai satu tahap...kami pernah keluarkan statement.......'kalau nak faham pelajar pekak, kenalah jadi pekak macam kitorang, mangkuk!!!!!" (Sorry ye kepada insan yang pernah menerima statement kejam kami). Hehehehehe.....siapa makan cili confirm dia terasa pedasnya.
Jadi, moral of the story, bila kita nak berkata-kata, kena tengoklah pada situasi. Pepatah Melayu mengatakan, cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar dengar. Nak cakap dengan pelajar pekak, gunalah tangan. Kalau tak tahu, janganlah malu-malu nak belajar. Kami bukan along....siapa datang kami boleh tolong........Kadang-kadang kita rasa kita hebat tetapi kita terlupa ada yang lebih hebat daripada kita di luar sana. Ada ketikanya kita suka memburukkan orang lain tetapi kita tak perasan empat jari menuding semula pada kita. Renung-renungkanlah dan selamat beramal!!!!!!

No comments:

Post a Comment