Followers

Thursday, August 13, 2009

Di sinilah kita...merancang dan bertindak....memerah fikiran....dan melerai masalah.....





Sekarang aku berada di sini.....






Apa yang ada di fikiran, usai sesi malam tadi, terus hendak memasukkan entri terbaru. Sayang dua kali sayang, broadband ada masaelah sikit. Mesti En Zul tertunggu-tunggu..."mano muko aku tok seh tubek dale blog nih'... ; hihihihihi... tu kecek kelate kononnya. Dulu pernah jugak duduk selama 3 bulan di Kelantan, waktu tu buat praktikal semasa ngaji di UKM, sikit-sikit tu 'pehe' lah jugok...Kalau orang luar cakap loghat Kelantan nampak huduh, tapi kalau orang Kelantan kecek 'di luar', demo kato 'agah!'. Tak gitu En Zul?.Ups......



En Azmi Awang
(senyumlah...senyumlah ahai cek mek molek.......)






En.Zukernaen Wook




Ini dia dua orang kuat IMTEQ Solution. Hensem, Berkaliber, bersemangat sampai kitorang tak rasa boring tapi aku pun pelik, mengantuk tu ada jugak sikit-sikit. Biasalah...ular sawa lepas makan.... Memang enjoy. Kita ni kalau nak grab ilmu pun kena tengok jugak penyampainya. Kalau penampilan tak ok, kalau penyampaian hampeh, macam mana mesej nak disampaikan. Kenalah elakkan halangan komunikasi, barulah komunikasi jadi efektif. Eh...dah masuk bab interpersonal skill pulak. Mentang-mentang aku ngajo subjek tu.....


Ini pulak group promosi 'tut'........................hehehe. Biarlah rehesia.....
Aku taknak sentuh soal bilik. Aku taknak sentuh soal makanan. Permintaan kita ni macam-macam. Kepuasan kita takkan terpenuhi dalam keadaan begini. Walaupun tahu hak, aku rasa keperluan yang disediakan lebih daripada mencukupi. Bersyukur dengan apa yang ada. Itu lebih membuatkan aku tenang. Asyik nak complain pun penat jugak. Sebab tu masa sesi ice breaking aku ada kata, kalau perkara yang kita tak suka tu terlalu banyak. Setiap hari dalam kehidupan kita. So, bukan ke kalau yang tak baik tu wajar disenyap-senyapkan? Keluarkan, hebahkan perkara-perkara yang baik saja. Tu teknik promosi tu.....
Jadi, fokus hari ini dan semalam adalah lebih menjurus kepada Perkhidmatan Awam dan Pemasaran. Bagaimana dalam keadaan sekarang, peranan kita hendak mengubah persepsi masyarakat yang , mind setting mereka yang menyatakan Politeknik dan Kolej Komuniti itu second class. Apa barang masuk Politeknik dan Kolej Komuniti....Itu cabaran besar yang aku rasa sukar untuk diubah tapi itulah cabarannya...........
3 perkara yang perlu di ingat dalam pemasaran ialah:
1. Market segmentation.
- Perlu tepat siapa sasaran kita. Apakah kumpulan atau golongan yang akan menjadi ahli kita.
- Siapa pesaing kita (IPTA lain/ IPTS/Pusat Kemahiran ), semua perlu dipertimbangkan.
- Apa faktor-faktor lain, threats kita.
Aku taklah asing sangat dengan benda-benda ni aku rasa. Pernah jugak ajar subjek perniagaan. Pernah jugak belajar waktu ambil master Tourism Planning dulu, so benda-benda ni penting kalau niat kita nak promote our produk. Kalau syarikat swasta, strategi promosi mereka...DO or DIE.
2. Positioning
- Hak ini pun penting juga. Kenalah tahu di mana kedudukan kita, apa kekuatan kita, apa peluang yang boleh ditawarkan.
3. Jualan produk kena betul
Tengoklah pulak kesesuaian produk yang ditawarkan dengan segmentasi pasaran. Salah produk, habislah. Ada produk tak ada target market pun susah, ada target market tapi produk salah pun payah. Maksudnya, penawaran tak dapat memenuhi permintaan dan sebaliknya.
Ada banyak lagi input tapi kalau nak tulis semua, panjang sangat. Bosan pulak membacanya. Perlahan-lahan......nanti senang-senang akan dimasukkan entri yang baru. Happy viewing...

No comments:

Post a Comment